email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noutati privind impozitul pe venit, ca urmare a emiterii O.G. nr. 8 din 23 ianuarie 2013

veniturisalariidividendeactivitati agricoleog nr. 8
Aparitia O.G. nr. 8/23 ianuarie 2013 aduce schimbari importante de interes pentru platitorii de impozit pe venit, prevederi care se aplica incepand cu 1 februarie 2013, prin modificarile aduse Titlului III din Codul fiscal de alin. (22) – (35) ale art. 1 din ordonanta in discutie.

Categoriile de venituri ale caror reglementari au suferit modificari sunt:

1. Veniturile din salarii;
2. Veniturile din dividende;
3. Veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.

Veniturile din salarii (modificate prin alineatele (25), (26), (27) ale art. 1 din O.G. nr. 8/2013 referitoare la art. 55 si 57 din Codul fiscal).

Daca pana la 31 ianuarie 2013, majoritatea profesionistilor contabili inregistrau indemnizatiile de delegare/detasare care depaseau limita impusa de art. 21, alin. (3), lit. b) de 2,5% x nivelul legal stabilit pentru institutiile publice la cheltuieli nedeductibile, de la 1 februarie 2013, in urma modificarii art. 55, alin. (2), lit.  i) din Codul fiscal prin art. 1, alin. (25) din O.G. nr. 8/2013, aceste sume vor fi considerate asimilate salariilor si li se vor aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.
Pana la 1 februarie 2013, aceasta regula se aplica doar organizatiilor nonprofit si altor entitati neplatitoare de impozit pe profit. De la aceasta data se elimina precizarea referitoare la angajator:

Art. 55, alin. (2), lit. i) inainte de O.G. nr. 8/2013
Art. 55 Definirea veniturilor din salarii
(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
(...)
i) sumele acordate de organizatii nonprofit si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru salariatii din institutiile publice.

Art. 55, alin. (2), lit. i) dupa O.G. nr. 8/2013
Art. 55 Definirea veniturilor din salarii
(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
(...)
i) indemnizatia primita de angajati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, precum si orice alte sume de aceeasi natura, pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice.

De asemenea, acelasi articol  modifica si litera j1) a alin. (2), art. 55 din Codul fiscal, in sensul ca se considera venituri asimilate salariilor si dobanzile acordate in legatura cu salariile si diferentele de salarii.
Pana la 1 februarie 2013, erau considerate venituri asimilate salariilor doar sumele reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, precum si actualizarea acestora cu indicele de inflatie, dobanzile acordate in legatura cu acestea nefiind incluse.

Ca urmare a modificarii art. 55, alin. (2), lit. i) din Codul fiscal, alin. (26) al art. 1 din O.G. nr. 8/2013 modifica art. 55, alin. (4), lit. g) dupa cum urmeaza:
Art. 55, alin. (4), lit. g)  inainte de O.G. nr. 8/2013
„(4) Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
(...)
g) sumele primite de angajati pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare a indemnizatiei primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului. Sunt exceptate de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice (...)”

Art. 55, alin. (4), lit. g) dupa O.G. nr. 8/2013
„(4) Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
(...)
g) sumele primite de angajati in conditiile prevazute de lege sau de contractul de munca aplicabil, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, ca indemnizatii si orice alte sume de aceeasi natura, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare (...)”

Asadar, la fel ca si in cazul modificarii art. 55, alin. (2), lit. i) este eliminata precizarea privind persoanele juridice fara scop patrimonial si celelate entitati neplatitoare de impozit pe profit, regula devenind astfel aplicabila tuturor angajatorilor, indiferent de forma de organizare si vectorul fiscal.

Normele metodologice de aplicare a acestui punct raman aceleasi, precizandu-se ca in categoria cheltuielilor de delegare si detasare se cuprind cheltuielile cu transportul, cazarea, precum si indemnizatia de delegare si de detasare in tara si in strainatate, stabilite in conditiile prevazute de lege sau in contractul de munca aplicabil.

De asemenea, acelasi articol  modifica si lit. m) a alin. (4), art. 55 din Codul fiscal, in sensul ca nu nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitati dependente desfasurate intr-un stat strain, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv.

Fac exceptie veniturile salariale platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, care sunt impozabile in Romania numai in situatia in care Romania are drept de impunere.

Modificarea consta in faptul ca inainte de O.G. nr. 8/2013 nu exista conditia ca veniturile in discutie sa fie impozabile in Romania numai in situatia in care Romania are drept de impunere. In reglementarea anterioara era suficient ca veniturile in discutie sa fie impozabile indiferent de perioada de desfasurare a activitatii in strainatate.
    
O ultima prevedere noua referitoare la determinarea impozitului de veniturile din salarii este introducerea alin. (22) la art. 57 din Codul fiscal, adaugare prevazuta la art. 1, alin. (27) din O.G. nr. 8/2013: „Art. 57 Determinarea impozitului pe venitul din salarii (...) (22) In cazul veniturilor reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.(...)”

Anca IVANOV,
Expert Contabil

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
veniturisalariidividendeactivitati agricoleog nr. 8


Data aparitiei: 06 Martie 2013

Votati articolul "Noutati privind impozitul pe venit, ca urmare a emiterii O.G. nr. 8 din 23 ianuarie 2013":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Cum se tine evidenta contabila la o asociatie de proprietari

    • Contabilitatea asociatiilor de proprietari se organizeaza si se conduce in principal, in baza urmatoarelor acte normative: Legea nr. 196 din 20 iulie 2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor; Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele ju...» citeste mai departe aici

  • Controale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024

    • Intr-un raport recent, ANAF prezinta principalele probleme pe care le-au constatat inspectorii in urma controalelor efectuate in semestrul I din 2024. Documentul este format din doua parti: "Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control" si "Principalele problematici fiscale adresate de contribuabili".   Asadar, in urma controalelor facute in primele 6 luni ale anului 2024, iata, in randurile de mai...» citeste mai departe aici

  • Cod de TVA anulat pentru lipsa activitate economica: ce obligatii aveti pentru reinregistrarea in scopuri de TVA

    • Anularea codului de TVA din cauza lipsei activitatii economice reprezinta o situatie care necesita o abordare atenta. Pentru a deveni din nou platitor de TVA, contribuabilul trebuie sa urmeze un proces de reinregistrare. Cod de TVA anulat - cum ne reinregistram ca platitor de TVA Intrebare: "In cazul in care codul de tva a fost anulat ca urmare nerealizarii activitatii economice pe o perioada de 2 trimestre consecutive, ce obligatii...» citeste mai departe aici

  • Ce obligatii fiscale au companiile care platesc chirii persoanelor fizice

    • Incepand cu anul 2024, Codul fiscal prevede un tratament nou pentru chiria suportata de o societate comerciala in urma unui contract de inchiriere incheiat cu o persoana fizica. Astfel, persoana juridica va avea obligatia retinerii si platii catre bugetul de stat a impozitului pe venit, declararii prin intocmirea formularului lunar 100, precum si a formularului anual 205. In exemplul de mai jos, va prezentam tratamentul fiscal complet, inclusiv daca exista obligatii...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X