I. Suspendarea temporara a activitatii la Oficiul Registrului Comertului
Reprezentatii societatii comerciale depun la Oficiul Registrului Comertului din localitate (sau mai bine spus la cel din judetul respectiv) un dosar care va fi ulterior solutionat in maxim o saptamana.
Documente necesare pentru inregistrarea in registrul comertului a mentiunilor privind suspendarea temporara a activitatii/reluarea activitatii societatilor comerciale, sunt:
- Cerere de inregistrare (original);
- Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor/decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii sau reluarea activitatii societatilor comerciale (original);
- Certificatele constatatoare emise in baza declaratiilor-tip pe propria raspundere pentru autorizarea activitatii;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- Declaratia-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social sau la sediile secundare ori in afara acestora activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani
- Daca este cazul, imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
- Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxa judiciara de timbru, in original; timbre judiciare; taxe de registru; tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a (practic chitante eliberate de cei de la ONRC)
II. Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu
Societatile comerciale care isi inregistreaza inactivitatea temporara la Oficiul Registrului Comertului, pot opta pentru regimul de declarare derogatoriu.
Regimul de declarare derogatoriu se solicita de contribuabili, prin depunerea unei cereri la organul fiscal in a carei evidenta fiscala acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite, taxe si contributii.
Odata cu cererea se depune dovada inscrierii inactivitatii temporare, respectiv o copie a extrasului de registru emis de catre ORC privind starea societatilor comerciale, referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestora.
In caz de inactivitate temporara, organul fiscal competent poate aproba, la cererea contribuabilului, alte termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de ANAF.
Depunerea declaratiilor fiscale poate fi aprobata pentru perioade mai mari de 12 luni, dar nu mai mult de 3 ani consecutivi.
Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, contribuabilii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
- sa nu desfasoare nici un fel de activitate;
- sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
- sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
- sa figureze, in evidenta fiscala, cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
- sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
- sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;
- sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor declarati inactivi;
In cerere, contribuabilul declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile enumerate mai sus si mentioneaza perioada pentru care solicita regimul de declarare derogatoriu.
Cererea se solutioneaza de organul fiscal in termen de 30 de zile de la data depunerii. Pentru cererile aprobate, decizia va cuprinde atat perioada pentru care regimul de declarare derogatoriu a fost aprobat, cat si conditiile in care acesta a fost aprobat.
Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu urmatoarele declaratii:
- Formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs, aprobat prin OPANAF 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04, aprobat prin OPANAF 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Formularul 104 "Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor", cod 14.13.01.01/dv, aprobat prin OPANAF 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Formularul 120 "Decont privind accizele", cod 14.13.01.03, aprobat prin OPANAF 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Formularul 130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna", cod 14.13.01.05, aprobat prin OPANAF 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Formularul 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata", cod 14.13.01.02, aprobat prin OPANAF 77/2010.
Regimul de declarare derogatoriu se solicita pentru toate obligatiile de declarare cuprinse in formularele mentionate mai sus si care sunt inscrise in vectorul fiscal al contribuabilului.
Pe perioada aplicarii regimului de declarare derogatoriu, contribuabilii nu au obligatia depunerii declaratiilor prevazute mai sus, cu urmatoarea exceptie: pentru fractiunea de an fiscal aflata in afara perioadei de aplicare a regimului de declarare derogatoriu, contribuabilii au obligatia depunerii urmatoarelor declaratii la termenele prevazute de lege:
- Formular 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
- Formular 120 "Decont privind accizele";
- Formular 130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna".
Baza legala: OPANAF 1221/2009