O firma s-a infiintat in ianuarie 2013, fiind platitoare de impozit profit si platitoare TVA. Vom vedea in ce masura incepand cu luna martie societatea ar fi trebuit sa treaca automat la regimul de microintreprindere in ce priveste impozitul si daca exista obligatia depunerii situatiilor financiare semestriale in 2013.
In plus, ca platitor de TVA si entitate care aplica sistemul TVA la incasare, se va stabili daca trebuia depusa o notificare la ANAF la infiintare.
Dat fiind faptul ca societatea nu are angajati, iar administratorul face anumite cheltuieli, se va stabili daca documentatia pentru justificarea cheltuielilor va fi tot decontul de cheltuieli si se va inregistra prin contul 542, iar retragerile de numerar pe care mai apoi si le ia ca si avansuri se vor inregistra tot prin 542 sau 4551.
Solutia consultantului:
Cartea verde a contabilitatii
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Incepand cu data de 1 februarie societate nou infiintata, daca nu avea ca obiect de activitate consultant si management, jocuri de noroc, actvitati bancare si de asigurare, si daca caitalul social la infiintare era sub 25000 euro, sau nu era detinut de stat sau autoritati publice administrative, avea obligatia sa treaca la platitori de impozit pe venit, conform art. 112^2 alin 4. In acest sens, trebuia sa depuna pana la data de 25 martie 2013 Declaratia de mentiuni 010 pentreu modificarea vectorului fiscal.
Societatea nou infiintata in naul 2013 nu trebuie sa depuna raportari semestriale pentru semestrul 1 2013.
Societatea are obligatia sa depuna la organul fiscal trimestrial Declaratia 100 privind impzoitul pe venitul microintreprinderilor, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrtul urmator pentru trimestrul incheiat.
Totodata daca societatea este platitoare de TVA trebuie sa depuna Deconturile de TVA lunar sau trimesrial in functie de perioada fiscal declarata, precum si Declaratia 394 la aceleasi termen ca si deconturile de TVA.
Daca societatea a declarat la infiintare o cifra de afaceri sub plafonul de TVA la incasare respective 2.250.000 lei, atunci acesta este inregistrata din oficiu de ANAf ca platitor de TVA care aplica sisitemul de TVA la incasare.
In conditiile in care admisnitratorului I se dau bani drept avans spre decontate, acestia se inregistreaza prin intermediul contului 542, iar justificarea se face tot cu decont de cheltuieli.
Retragerile de numerar care vor umra a fi acordate drept avansuri spre decontate se inregistreaza prin 581, apoi prin casa si din casa in 542, astfel:
Retragerea:
581 = 5121
Si incarcare casierie:
5311 = 581
Acordare avans spre decontare in baza dispozitie de plata:
542 = 5311.
Atentie! Societatea nu are voie sa imprumute administratorul.
In conditiile in care asociatul-administrator a imprumutat societatea si exista sume in creditul contului 4551, societatea poate restitui imprumutul acordat, si in acest conditi se poate efectua si inregistrarea contabila:
4551 = 5311.