Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Analiza consultantului: Caz practic pentru inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata salariatilor

expert contabil Domnica Vasiliu

O sa raspundem astazi mai multor intrebari care pot ridica unele probleme intalnite in cadrul companiilor.

Asadar, vom oferi exemple concrete care vor raspunde unor intrebari precum cele de mai jos:

Care sunt inregistrarile contabile referitoare la inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata de catre angajator salariatilor in cuantumul unei sume lunare? Suma este impozitata prin statul de salarii pentru fiecare angajat in parte. Cum este considerata masa acordata de angajator personalului inchiriat de la alta societate?

Fata de situatia prezentata mai sus, avem urmatoarele variante:

- societatea sa acorde masa calda in limita a 9 lei pe zi (conform art. 2 alin. (1) din Legea nr. 142/1998 ), in limita unui tichet de masa pe zi;

 Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Vanzarea sub costul de achizitie. Intre legalitate si ilegalitate
Vanzarea sub costul de achizitie. Intre legalitate si ilegalitate

Vezi detalii

Totul despre decontari
Totul despre decontari

Vezi detalii



- societatea sa acorde o suma de bani lunara fiecarui salariat in scopul asigurarii mesei;
- asigurarea mesei salariatilor - in acest caz, societatea primeste o factura de la o firma de catering/restaurant etc.

La art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca salariatii pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma de tichete de masa, suportata integral pe costuri de angajator.

Rezulta, asadar, ca tichetele de masa sunt, prin lege, drepturi ale salariatilor ca un supliment la veniturile salariale. Cu aceste tichete, salariatii isi achizitioneaza singuri alimentele.

In analiza nu se va lua in calcul cazul in care societatea acorda tichete de masa salariatilor. Daca firma are organizate cantine-restaurant sau bufete, asa cum se prevede in aceeasi lege la art. 2 alin. (1), atunci compania nu va acorda salariatilor tichetele achizitionate direct de la unitatile specializate in distribuirea acestora, ci va acorda alocatia de hrana prin acele cantine/bufete, in limita zilnica a valorii unui tichet de masa (in prezent, 9 lei pe zi).

Ca urmare, alocatia de hrana prevazuta prin aceasta lege se poate acorda fie prin distribuirea tichetelor de masa, achizitionate de la unitati specializate, fie prin acordarea unei mese in limita zilnica a valorii unui tichet de masa. In aceasta ultima situatie, nu se mai acorda efectiv tichetele, ci numai masa.

De altfel, in normele de aplicare a legii, la art. 34, se prevede ca "Nu beneficiaza de prevederile Legii nr. 142/1998 salariatii care, potrivit unor dispozitii legale, au dreptul la masa gratuit, la diurna, la indemnizatie sau la alocatie de hrana".

Mentionam ca acordarea mesei calde trebuie prevazuta in contractul colectiv de munca pe unitate sau, in lipsa acestuia, in contractul individual si in Regulamentul intern al firmei.

Masa calda va fi considerata avantaj acordat salariatilor si va fi impozitata cu impozit pe venitul din salarii (conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal) si, la randul sau, este exclusa din baza contributiilor sociale, conform art. 29615 lit. p), atata timp timp cat contravaloarea acesteia este in limita sumei de 9 lei/zi/persoana (valoarea unui tichet de masa).


Pentru firma, masa calda este cheltuiala deductibila, aplicandu-se art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal, suma respectiva fiind impozitata la salariat si astfel devenind deductibila.

Tratamentul fiscal al acordarii unei sume de bani fiecarui salariat

In scop fiscal, sunt neimpozabile, conform Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal detaliate de pct. 82 din H.G. nr. 44/2004 privind Normele de aplicare:

- "alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
- contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asigurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;
- drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala;
- alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative specifice, cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile comerciale cu specific deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea."

Observam ca toate aceste situatii, cu mesele acordate personalului, sunt reglementate de alte acte normative si sunt situatii obligatorii pentru angajator. in situatia in care societatea se regaseste una din categoriile de mai sus, atunci sumele acordate cu masa calda in baza actelor normative care reglementeaza activitatea este neimpozabila din punctul de vedere al impozitului pe venit.

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 2964 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca.

Pct. 9 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol de lege stabileste ca veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, sunt cele prevazute la art. 2964 din Codul fiscal, care se completeaza cu prevederile pct. 68 din Normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal, date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, mai putin veniturile asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor generale si specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.

In cazul in care societatea nu se incadreaza intr-una din categoriile prevazute in normele metodologice la pct. 82, suma acordata reprezinta un avantaj in natura, atat din punctul de vedere al impozitului pe venit, cat si al contributiilor sociale, urmand a fi cuprinsa in venitul brut al salariatului si impozitata similar celorlalte venituri de natura salariala.

Monografia contabila in acest caz in care se acorda efectiv o suma de bani salariatilor este cea similara inregistrarii cheltuielilor cu salariile, respectiv:

641 = 421
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal salarii datorate"
421 = %
"Personal salarii datorate"
4312
"Contributia personalului la asigurarile sociale"
4314
"Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale
de sanatate"
4372
"Contributia personalului la fondul de somaj"
444
"Impozitul pe venituri de natura salariilor"
5311/5121
"Casa in lei"/ "Conturi la banci in lei"


si contributiile sociale obligatorii:

6451 = 4311 contributie pensie
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
6452 = 4371 contributie somaj
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj"
6453 = 4313 contributie sanatate
"Contributia angajatorului pentru " Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6453 = 4313 analitic CCI
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6452 = 4371 analitic fond de
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj" garantare
6451 = 4311 analitic fond de risc
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"


Asigurarea mesei salariatilor - in acest caz, societatea primind o factura de la o firma de catering/restaurant etc. Si in acest caz, daca societatea nu se incadreaza la pct 82 din Normele metodologice de aplicare a art. 55 alin. (4) din Codul fiscal, masa calda oferita salariatilor reprezinta avantaje in natura. Mai mult decat atat, se considera avantaj si TVA aferenta facturii primite de la firma care asigura masa, tratamentul TVA pentru masa calda acordata este cel al unui bun acordat gratuit unor terte persoane, fiind asimilata livrarilor de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, in sensul ca daca la inregistrarea facturii de masa calda s-a dedus TVA, atunci, la acordarea acesteia catre salariati, va trebui colectata TVA, intocmindu-se autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:

Serviciile achizitionate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, se inregistreaza prin formula:


4282 = 401
"Alte creante in legatura cu personalul" "Furnizori"


Daca la achizitie s-a dedus TVA, inregistrarile contabile sunt:


% = 401
4282 "Furnizori"
"Alte creante in legatura cu personalul"
4426
"TVA deductibila"

Inregistrarea taxei pe valoarea adaugata colectata:


4282 = 4427
"Alte creante in legatura cu personalul" "TVA colectata"


Includerea sumelor cu masa in veniturile salariale:

641 = 421
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal salarii datorate"

Retinerea contributiilor individuale:

421 = %
"Personal salarii datorate"


4312
"Contributia personalului la asigurarile sociale"
4314
"Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate"
4372
"Contributia personalului la fondul de somaj"
444
"Impozitul pe venituri de natura salariilor"

Retinerea sumelor acordate ca avantaje:


421 = 4282
"Personal salarii datorate" "Alte creante in legatura cu personalul"

Inregistrarea contributiilor datorate de angajator (asigurari sociale, sanatate, somaj, contributii concedii si indemnizatii, fond risc si accidente):

6451 = 4311 contributie pensie
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
6452 = 4371 contributie somaj
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj"
6453 = 4313 contributie sanatate
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6453 = 4313 analitic CCI
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6452 = 4371 analitic fond
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj" de garantare
6451 = 4311 analitic fond de risc
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"



Pentru salariatii in regim de leasing de personal

In contabilitatea agentului de munca temporara (AMT) (societatea care pune la dispozitie personal)
Conform art 96 din Codul muncii, Legea nr. 53/2003, salariatul temporar beneficiaza de un salariu platit de AMT in aceleasi conditii ca si ceilalti salariati ai utilizatorului, iar AMT retine si vireaza toate impozitele si contributiile prevazute de lege pentru salariati (care sunt angajati ai acestuia).

Prin urmare, AMT va proceda in contabilitatea sa la inregistrarile contabile mai sus- mentionate, in functie de modul de acordare a acestor mese calde, asa cum au fost prezentate mai sus.

Daca, in termen de 15 zile calendaristice de la scadenta obligatiilor fata de personal si bugete, AMT nu le plateste, utilizatorul va plati aceste sume si se va subroga pentru sumele platite in drepturile salariatului temporar impotriva AMT.

In acest caz utilizatorul va inregistra in contabilitatea sa:

6588 = 401 suma bruta
"Alte cheltuieli de exploatare " "Furnizori - angajati temporari"
401 = 444 16% din suma bruta
"Furnizori - angajati temporari" "Impozit pe venituri de natura salariilor"
444 = 5121
"Impozitul pe venit asupra contravalorii hranei" "Conturi la banci in lei"
461 = 7588 suma neta de recuperat
"Agentul de munca temporara" "Alte venituri din exploatare"
5121 = 461 AMT cu suma neta recuperata
"Conturi la banci in lei" "Debitori diversi"



Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Martie 2013


Votati articolul "Analiza consultantului: Caz practic pentru inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata salariatilor":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Reduceri

Intrebare: Pot reduce pretul de vanzare al articolelor de imbracaminte, datorita faptului ca acestea nu s-au vandut?
Ce documente trebuie sa intocmesc?

Raspuns: Avand in vedere prevederile Ordinului nr. 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Martie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Declaratii fiscale cu termen in luna octombrie 2016

    • Va prezentam mai jos informatiile necesare referitoare la declaratiile fiscale care se depun la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna octombrie 2016 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 31 octombrie 2016. I. Obligatii declarative 15 zile de la data de cand nu mai realizeaza venituri Formular 604 - Declara...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe furate. Cum se evidentiaza in contabilitate situatia tinand cont de inventarierea din octombrie?

    • Multe dintre problemele intampinate de societati au de-a face si cu anumite infractiuni care au intotdeauna implicatii fiscale. O societate s-a confruntat in luna august a acestui an cu situatia in care de la un punct de lucru in organizare de santier se fura patru mijloace fixe dintre care unele sunt amortizate 100%, iar altele nu. Cazul a fost raportat la politia locala si este in cercetare. Vom vedea cum se evidentiaza in contabilitate aceasta situatie avand in vedere inventarier...» citeste mai departe aici

  • Atentie la modificarile din Declaratia 394. Se completeaza integral din octombrie

    • Declaratia 394 a trecut prin mai multe modificari in acest an, iar odata cu OPANAF 2264/2016 s-au stabilit noi modalitati de depunere in ce priveste forma si continutul formularului D 394 - "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA" care se depune pentru operatiunile efectuate pe teritoriul national. Pentru mediul de afaceri, completarea D 394 constituie insa o provocare...» citeste mai departe aici

  • Fiscul intra pe piata chiriilor. Proprietarii declara sume modice

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala pregateste o serie de controale care vizeaza contractele de inchiriere, in urma constatarii faptului ca din ce in ce mai multi proprietari declara sume modice cand vine vorba de chiria lunara. Prima etapa in aceasta privinta nu va consta insa in demararea inspectiilor, ci intr-o campanie de informare a proprietarilor. Ulterior, vor fi demarate controale si se vor aplica sanctiunile corespunzatoare acolo unde se constata nereguli. &...» citeste mai departe aici

  • Speta ANAF: Transfer drept de proprietate prin acte juridice intre vii. Cine incaseaza impozitul aferent?

    • Cine are obligatia sa calculeze si sa incaseze impozitul pe venitul din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii? Potrivit Codului fiscal, la transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit de 3% sau 2% functie ...» citeste mai departe aici

  • Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum facem monografia contabila?

    • Oferim un nou exemplu ilustrativ de intocmire a unei monografii contabile in situatia in care o societate face achizitie intracomunitara de bunuri. Factura si implicit data facturarii ajung ulterior intrarii bunurilor in stoc. Stabilim, totodata, care sunt implicatiile din punctul de vedere al valorii stocului si al TVA si daca se ajusteaza valoarea stocului cu diferenta de curs sau se pune diferenta pe cheltuiala. In plus, vom vedea cum se procedeaza in cazul invers in care factura ajunge in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
X