Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Analiza consultantului: Caz practic pentru inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata salariatilor

inregistrari contabiletichete de masaleasing de personalalocatia de hranamonografie contabila
expert contabil Domnica Vasiliu

O sa raspundem astazi mai multor intrebari care pot ridica unele probleme intalnite in cadrul companiilor.

Asadar, vom oferi exemple concrete care vor raspunde unor intrebari precum cele de mai jos:

Care sunt inregistrarile contabile referitoare la inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata de catre angajator salariatilor in cuantumul unei sume lunare? Suma este impozitata prin statul de salarii pentru fiecare angajat in parte. Cum este considerata masa acordata de angajator personalului inchiriat de la alta societate?

Fata de situatia prezentata mai sus, avem urmatoarele variante:

- societatea sa acorde masa calda in limita a 9 lei pe zi (conform art. 2 alin. (1) din Legea nr. 142/1998 ), in limita unui tichet de masa pe zi;

Declaratia 101. Modificari de ultima ora
Declaratia 101. Modificari de ultima ora

Vezi detalii

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice

Vezi detalii

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017

Vezi detalii



- societatea sa acorde o suma de bani lunara fiecarui salariat in scopul asigurarii mesei;
- asigurarea mesei salariatilor - in acest caz, societatea primeste o factura de la o firma de catering/restaurant etc.

La art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca salariatii pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma de tichete de masa, suportata integral pe costuri de angajator.

Rezulta, asadar, ca tichetele de masa sunt, prin lege, drepturi ale salariatilor ca un supliment la veniturile salariale. Cu aceste tichete, salariatii isi achizitioneaza singuri alimentele.

In analiza nu se va lua in calcul cazul in care societatea acorda tichete de masa salariatilor. Daca firma are organizate cantine-restaurant sau bufete, asa cum se prevede in aceeasi lege la art. 2 alin. (1), atunci compania nu va acorda salariatilor tichetele achizitionate direct de la unitatile specializate in distribuirea acestora, ci va acorda alocatia de hrana prin acele cantine/bufete, in limita zilnica a valorii unui tichet de masa (in prezent, 9 lei pe zi).

Ca urmare, alocatia de hrana prevazuta prin aceasta lege se poate acorda fie prin distribuirea tichetelor de masa, achizitionate de la unitati specializate, fie prin acordarea unei mese in limita zilnica a valorii unui tichet de masa. In aceasta ultima situatie, nu se mai acorda efectiv tichetele, ci numai masa.

De altfel, in normele de aplicare a legii, la art. 34, se prevede ca "Nu beneficiaza de prevederile Legii nr. 142/1998 salariatii care, potrivit unor dispozitii legale, au dreptul la masa gratuit, la diurna, la indemnizatie sau la alocatie de hrana".

Mentionam ca acordarea mesei calde trebuie prevazuta in contractul colectiv de munca pe unitate sau, in lipsa acestuia, in contractul individual si in Regulamentul intern al firmei.

Masa calda va fi considerata avantaj acordat salariatilor si va fi impozitata cu impozit pe venitul din salarii (conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal) si, la randul sau, este exclusa din baza contributiilor sociale, conform art. 29615 lit. p), atata timp timp cat contravaloarea acesteia este in limita sumei de 9 lei/zi/persoana (valoarea unui tichet de masa).


Pentru firma, masa calda este cheltuiala deductibila, aplicandu-se art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal, suma respectiva fiind impozitata la salariat si astfel devenind deductibila.

Tratamentul fiscal al acordarii unei sume de bani fiecarui salariat

In scop fiscal, sunt neimpozabile, conform Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal detaliate de pct. 82 din H.G. nr. 44/2004 privind Normele de aplicare:

- "alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
- contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asigurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;
- drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala;
- alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative specifice, cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile comerciale cu specific deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea."

Observam ca toate aceste situatii, cu mesele acordate personalului, sunt reglementate de alte acte normative si sunt situatii obligatorii pentru angajator. in situatia in care societatea se regaseste una din categoriile de mai sus, atunci sumele acordate cu masa calda in baza actelor normative care reglementeaza activitatea este neimpozabila din punctul de vedere al impozitului pe venit.

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 2964 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca.

Pct. 9 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol de lege stabileste ca veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, sunt cele prevazute la art. 2964 din Codul fiscal, care se completeaza cu prevederile pct. 68 din Normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal, date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, mai putin veniturile asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor generale si specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.

In cazul in care societatea nu se incadreaza intr-una din categoriile prevazute in normele metodologice la pct. 82, suma acordata reprezinta un avantaj in natura, atat din punctul de vedere al impozitului pe venit, cat si al contributiilor sociale, urmand a fi cuprinsa in venitul brut al salariatului si impozitata similar celorlalte venituri de natura salariala.

Monografia contabila in acest caz in care se acorda efectiv o suma de bani salariatilor este cea similara inregistrarii cheltuielilor cu salariile, respectiv:

641 = 421
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal salarii datorate"
421 = %
"Personal salarii datorate"
4312
"Contributia personalului la asigurarile sociale"
4314
"Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale
de sanatate"
4372
"Contributia personalului la fondul de somaj"
444
"Impozitul pe venituri de natura salariilor"
5311/5121
"Casa in lei"/ "Conturi la banci in lei"


si contributiile sociale obligatorii:

6451 = 4311 contributie pensie
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
6452 = 4371 contributie somaj
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj"
6453 = 4313 contributie sanatate
"Contributia angajatorului pentru " Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6453 = 4313 analitic CCI
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6452 = 4371 analitic fond de
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj" garantare
6451 = 4311 analitic fond de risc
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"


Asigurarea mesei salariatilor - in acest caz, societatea primind o factura de la o firma de catering/restaurant etc. Si in acest caz, daca societatea nu se incadreaza la pct 82 din Normele metodologice de aplicare a art. 55 alin. (4) din Codul fiscal, masa calda oferita salariatilor reprezinta avantaje in natura. Mai mult decat atat, se considera avantaj si TVA aferenta facturii primite de la firma care asigura masa, tratamentul TVA pentru masa calda acordata este cel al unui bun acordat gratuit unor terte persoane, fiind asimilata livrarilor de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, in sensul ca daca la inregistrarea facturii de masa calda s-a dedus TVA, atunci, la acordarea acesteia catre salariati, va trebui colectata TVA, intocmindu-se autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:

Serviciile achizitionate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, se inregistreaza prin formula:


4282 = 401
"Alte creante in legatura cu personalul" "Furnizori"


Daca la achizitie s-a dedus TVA, inregistrarile contabile sunt:


% = 401
4282 "Furnizori"
"Alte creante in legatura cu personalul"
4426
"TVA deductibila"

Inregistrarea taxei pe valoarea adaugata colectata:


4282 = 4427
"Alte creante in legatura cu personalul" "TVA colectata"


Includerea sumelor cu masa in veniturile salariale:

641 = 421
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal salarii datorate"

Retinerea contributiilor individuale:

421 = %
"Personal salarii datorate"


4312
"Contributia personalului la asigurarile sociale"
4314
"Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate"
4372
"Contributia personalului la fondul de somaj"
444
"Impozitul pe venituri de natura salariilor"

Retinerea sumelor acordate ca avantaje:


421 = 4282
"Personal salarii datorate" "Alte creante in legatura cu personalul"

Inregistrarea contributiilor datorate de angajator (asigurari sociale, sanatate, somaj, contributii concedii si indemnizatii, fond risc si accidente):

6451 = 4311 contributie pensie
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
6452 = 4371 contributie somaj
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj"
6453 = 4313 contributie sanatate
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6453 = 4313 analitic CCI
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6452 = 4371 analitic fond
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj" de garantare
6451 = 4311 analitic fond de risc
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"



Pentru salariatii in regim de leasing de personal

In contabilitatea agentului de munca temporara (AMT) (societatea care pune la dispozitie personal)
Conform art 96 din Codul muncii, Legea nr. 53/2003, salariatul temporar beneficiaza de un salariu platit de AMT in aceleasi conditii ca si ceilalti salariati ai utilizatorului, iar AMT retine si vireaza toate impozitele si contributiile prevazute de lege pentru salariati (care sunt angajati ai acestuia).

Prin urmare, AMT va proceda in contabilitatea sa la inregistrarile contabile mai sus- mentionate, in functie de modul de acordare a acestor mese calde, asa cum au fost prezentate mai sus.

Daca, in termen de 15 zile calendaristice de la scadenta obligatiilor fata de personal si bugete, AMT nu le plateste, utilizatorul va plati aceste sume si se va subroga pentru sumele platite in drepturile salariatului temporar impotriva AMT.

In acest caz utilizatorul va inregistra in contabilitatea sa:

6588 = 401 suma bruta
"Alte cheltuieli de exploatare " "Furnizori - angajati temporari"
401 = 444 16% din suma bruta
"Furnizori - angajati temporari" "Impozit pe venituri de natura salariilor"
444 = 5121
"Impozitul pe venit asupra contravalorii hranei" "Conturi la banci in lei"
461 = 7588 suma neta de recuperat
"Agentul de munca temporara" "Alte venituri din exploatare"
5121 = 461 AMT cu suma neta recuperata
"Conturi la banci in lei" "Debitori diversi"



Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Martie 2013


Votati articolul "Analiza consultantului: Caz practic pentru inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata salariatilor":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cum va proceda contabilitatea pentru recuperare diferente de salariu ?

Intrebare: Cum va proceda contabilitatea
pentru recuperare diferente de salariu ?

La data de 27.02.2013, Tribunalul a dat castig de cauza
unui salariat care a facut Contestatie la Decizia de angajare
in ce priveste stabilirea unui cuantum mai mic al salariului.
Astfel, instanta a obligat angajatorul
sa plateasca contestatorului diferenţele de salariu.

La data de 24.09.2013, Curtea de Apel,
a dat castig de cauza angajatorului, care facuse recurs.
Astfel, instanta a admis recursul angajatorului si decis ca:
modifica in totalitate sentinţa si in rejudecare : Respinge acţiunea ca nefondata. Irevocabila.

Am inteles ca,
prin hotararea Curtii cele 2 parti au fost puse in situatia anterioara.
Insa, angajatorul executase hotararea primei instante,
dar odata cu recursul nu a cerut si intoarcerea executarii !

Va rog sa ma ajutati si sa imi spuneti:
- ce inseamna acest lucru ?
- angajatorul va trebui sa faca o Cerere de intoarcere a executarii silite
sau poate sa ceara la un Birou executor judecatoresc
punerea in executare a hotararii de recurs ?
- Cererea de intoarcere a executarii silite o va adresa
Tribunalului ? sau Curtii de Apel ?
- de la care hotarare ( fond sau recurs ? ) curge Termenul
de depunere a Cererii de intoarcere a executarii silite ?
- care este Termenul in care angajatorul
trebuia sa faca /sa depuna Cererea de intoarcere a executarii silite ?

Raspuns: Asa s-a procedat. Directorul institutiei, temandu-se de prevederile legale penale, a dispus...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Martie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Fisa de post Contabil. Model 2017

    • In speranta ca veti gasi acest model util, va prezentam mai jos Fisa de post Contabil (Model 2017), cu posibilitatea de a descarca fisa de post pentru contabil si in format pdf. I.    Identificarea postului 1.    Numele si prenumele titularului: ............ 2.   Denumirea postului: Contabil ...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Contabilul.ro: Noile afaceri vizate de ANAF, viza CECCAR 2017 si cine nu mai depune D 392

    • In ultima perioada au fost aprobate mai multe modificari in domeniul contabil si fiscal. Amintim dintre aceste noutati faptul ca magazinele online vor fi verificate mai atent de ANAF in perioada urmatoare, anuntul facut de CECCAR in atentia membrilor inactivi, categoriile de contribuabili care nu mai depun D 392A si D 392B, precum si sesiunea online ANAF care a avut ca tema Declaratia 205 si Declaratia 207. Magazinele online vor deveni tinta ANAF in perioada urmatoar...» citeste mai departe aici

  • Ce fapte sunt considerate evaziune fiscala si cum se pedepsesc?

    • Faptele ce constituie evaziune fiscala sunt prevazute la art. 9 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale ca fiind urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale: ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile; omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou acordate salariatilor. Cum va arata monografia contabila?

    • Prin cele de mai jos, stabilim care este suma maxima care se poate acorda unui angajat sub forma tichetelor cadou intr-un an si pentru ce evenimente se acorda. De asemenea, vom vedea cum intocmim monografia contabila. Legea nr. 193/2006 precizeaza ca tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale. H.G. nr. 1317/2006 ...» citeste mai departe aici

  • Ce conditii impun trecerea la plata impozitului pe venit in 2017?

    • In cazul de mai jos, o societate cu activitate exclusiv de agricultura (0111) are o cifra de afaceri de 805.000 lei in decembrie 2016 si are KS de 160.000 lei. Stabilim daca devine platitoare de impozit pe venit de la 01.02.2017. Potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, o microintreprindere este in anul 2017, acea persoana juridica care a indeplinit cumulativ, la 31 decembrie 2016, conditiile prevazute la art. 47.   Incepand cu anul 20...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Declaratiile informative 392 nu se depun in 2017

    • Codul fiscal instituie obligatiile persoanelor impozabile din punct de vedere al TVA de a depune anual declaratii informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul precedent, pentru indeplinirea obligatiei Romaniei de a calcula baza TVA pentru resursele proprii ale bugetului Uniunii Europene. Aceste obligatii sunt prevazute la art. 324 alin. (4), (5) si (6) din Codul fiscal. Este vorba de formularele 392A, 392B si 393: Form...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X