Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Analiza consultantului: Caz practic pentru inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata salariatilor

expert contabil Domnica Vasiliu

O sa raspundem astazi mai multor intrebari care pot ridica unele probleme intalnite in cadrul companiilor.

Asadar, vom oferi exemple concrete care vor raspunde unor intrebari precum cele de mai jos:

Care sunt inregistrarile contabile referitoare la inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata de catre angajator salariatilor in cuantumul unei sume lunare? Suma este impozitata prin statul de salarii pentru fiecare angajat in parte. Cum este considerata masa acordata de angajator personalului inchiriat de la alta societate?

Fata de situatia prezentata mai sus, avem urmatoarele variante:

- societatea sa acorde masa calda in limita a 9 lei pe zi (conform art. 2 alin. (1) din Legea nr. 142/1998 ), in limita unui tichet de masa pe zi;

Documente Utile pentru Asociatiile de Proprietari
Documente Utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Consilier Noul Cod Fiscal 2016
Consilier Noul Cod Fiscal 2016

Vezi detalii

Totul despre decontari
Totul despre decontari

Vezi detalii



- societatea sa acorde o suma de bani lunara fiecarui salariat in scopul asigurarii mesei;
- asigurarea mesei salariatilor - in acest caz, societatea primeste o factura de la o firma de catering/restaurant etc.

La art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca salariatii pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma de tichete de masa, suportata integral pe costuri de angajator.

Rezulta, asadar, ca tichetele de masa sunt, prin lege, drepturi ale salariatilor ca un supliment la veniturile salariale. Cu aceste tichete, salariatii isi achizitioneaza singuri alimentele.

In analiza nu se va lua in calcul cazul in care societatea acorda tichete de masa salariatilor. Daca firma are organizate cantine-restaurant sau bufete, asa cum se prevede in aceeasi lege la art. 2 alin. (1), atunci compania nu va acorda salariatilor tichetele achizitionate direct de la unitatile specializate in distribuirea acestora, ci va acorda alocatia de hrana prin acele cantine/bufete, in limita zilnica a valorii unui tichet de masa (in prezent, 9 lei pe zi).

Ca urmare, alocatia de hrana prevazuta prin aceasta lege se poate acorda fie prin distribuirea tichetelor de masa, achizitionate de la unitati specializate, fie prin acordarea unei mese in limita zilnica a valorii unui tichet de masa. In aceasta ultima situatie, nu se mai acorda efectiv tichetele, ci numai masa.

De altfel, in normele de aplicare a legii, la art. 34, se prevede ca "Nu beneficiaza de prevederile Legii nr. 142/1998 salariatii care, potrivit unor dispozitii legale, au dreptul la masa gratuit, la diurna, la indemnizatie sau la alocatie de hrana".

Mentionam ca acordarea mesei calde trebuie prevazuta in contractul colectiv de munca pe unitate sau, in lipsa acestuia, in contractul individual si in Regulamentul intern al firmei.

Masa calda va fi considerata avantaj acordat salariatilor si va fi impozitata cu impozit pe venitul din salarii (conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal) si, la randul sau, este exclusa din baza contributiilor sociale, conform art. 29615 lit. p), atata timp timp cat contravaloarea acesteia este in limita sumei de 9 lei/zi/persoana (valoarea unui tichet de masa).


Pentru firma, masa calda este cheltuiala deductibila, aplicandu-se art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal, suma respectiva fiind impozitata la salariat si astfel devenind deductibila.

Tratamentul fiscal al acordarii unei sume de bani fiecarui salariat

In scop fiscal, sunt neimpozabile, conform Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal detaliate de pct. 82 din H.G. nr. 44/2004 privind Normele de aplicare:

- "alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
- contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asigurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;
- drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala;
- alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative specifice, cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile comerciale cu specific deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea."

Observam ca toate aceste situatii, cu mesele acordate personalului, sunt reglementate de alte acte normative si sunt situatii obligatorii pentru angajator. in situatia in care societatea se regaseste una din categoriile de mai sus, atunci sumele acordate cu masa calda in baza actelor normative care reglementeaza activitatea este neimpozabila din punctul de vedere al impozitului pe venit.

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 2964 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca.

Pct. 9 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol de lege stabileste ca veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, sunt cele prevazute la art. 2964 din Codul fiscal, care se completeaza cu prevederile pct. 68 din Normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal, date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, mai putin veniturile asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor generale si specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.

In cazul in care societatea nu se incadreaza intr-una din categoriile prevazute in normele metodologice la pct. 82, suma acordata reprezinta un avantaj in natura, atat din punctul de vedere al impozitului pe venit, cat si al contributiilor sociale, urmand a fi cuprinsa in venitul brut al salariatului si impozitata similar celorlalte venituri de natura salariala.

Monografia contabila in acest caz in care se acorda efectiv o suma de bani salariatilor este cea similara inregistrarii cheltuielilor cu salariile, respectiv:

641 = 421
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal salarii datorate"
421 = %
"Personal salarii datorate"
4312
"Contributia personalului la asigurarile sociale"
4314
"Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale
de sanatate"
4372
"Contributia personalului la fondul de somaj"
444
"Impozitul pe venituri de natura salariilor"
5311/5121
"Casa in lei"/ "Conturi la banci in lei"


si contributiile sociale obligatorii:

6451 = 4311 contributie pensie
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
6452 = 4371 contributie somaj
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj"
6453 = 4313 contributie sanatate
"Contributia angajatorului pentru " Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6453 = 4313 analitic CCI
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6452 = 4371 analitic fond de
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj" garantare
6451 = 4311 analitic fond de risc
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"


Asigurarea mesei salariatilor - in acest caz, societatea primind o factura de la o firma de catering/restaurant etc. Si in acest caz, daca societatea nu se incadreaza la pct 82 din Normele metodologice de aplicare a art. 55 alin. (4) din Codul fiscal, masa calda oferita salariatilor reprezinta avantaje in natura. Mai mult decat atat, se considera avantaj si TVA aferenta facturii primite de la firma care asigura masa, tratamentul TVA pentru masa calda acordata este cel al unui bun acordat gratuit unor terte persoane, fiind asimilata livrarilor de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, in sensul ca daca la inregistrarea facturii de masa calda s-a dedus TVA, atunci, la acordarea acesteia catre salariati, va trebui colectata TVA, intocmindu-se autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:

Serviciile achizitionate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, se inregistreaza prin formula:


4282 = 401
"Alte creante in legatura cu personalul" "Furnizori"


Daca la achizitie s-a dedus TVA, inregistrarile contabile sunt:


% = 401
4282 "Furnizori"
"Alte creante in legatura cu personalul"
4426
"TVA deductibila"

Inregistrarea taxei pe valoarea adaugata colectata:


4282 = 4427
"Alte creante in legatura cu personalul" "TVA colectata"


Includerea sumelor cu masa in veniturile salariale:

641 = 421
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal salarii datorate"

Retinerea contributiilor individuale:

421 = %
"Personal salarii datorate"


4312
"Contributia personalului la asigurarile sociale"
4314
"Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate"
4372
"Contributia personalului la fondul de somaj"
444
"Impozitul pe venituri de natura salariilor"

Retinerea sumelor acordate ca avantaje:


421 = 4282
"Personal salarii datorate" "Alte creante in legatura cu personalul"

Inregistrarea contributiilor datorate de angajator (asigurari sociale, sanatate, somaj, contributii concedii si indemnizatii, fond risc si accidente):

6451 = 4311 contributie pensie
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
6452 = 4371 contributie somaj
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj"
6453 = 4313 contributie sanatate
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6453 = 4313 analitic CCI
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
6452 = 4371 analitic fond
"Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj" "Contributia unitatii la fondul de somaj" de garantare
6451 = 4311 analitic fond de risc
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"



Pentru salariatii in regim de leasing de personal

In contabilitatea agentului de munca temporara (AMT) (societatea care pune la dispozitie personal)
Conform art 96 din Codul muncii, Legea nr. 53/2003, salariatul temporar beneficiaza de un salariu platit de AMT in aceleasi conditii ca si ceilalti salariati ai utilizatorului, iar AMT retine si vireaza toate impozitele si contributiile prevazute de lege pentru salariati (care sunt angajati ai acestuia).

Prin urmare, AMT va proceda in contabilitatea sa la inregistrarile contabile mai sus- mentionate, in functie de modul de acordare a acestor mese calde, asa cum au fost prezentate mai sus.

Daca, in termen de 15 zile calendaristice de la scadenta obligatiilor fata de personal si bugete, AMT nu le plateste, utilizatorul va plati aceste sume si se va subroga pentru sumele platite in drepturile salariatului temporar impotriva AMT.

In acest caz utilizatorul va inregistra in contabilitatea sa:

6588 = 401 suma bruta
"Alte cheltuieli de exploatare " "Furnizori - angajati temporari"
401 = 444 16% din suma bruta
"Furnizori - angajati temporari" "Impozit pe venituri de natura salariilor"
444 = 5121
"Impozitul pe venit asupra contravalorii hranei" "Conturi la banci in lei"
461 = 7588 suma neta de recuperat
"Agentul de munca temporara" "Alte venituri din exploatare"
5121 = 461 AMT cu suma neta recuperata
"Conturi la banci in lei" "Debitori diversi"



Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Martie 2013


Votati articolul "Analiza consultantului: Caz practic pentru inregistrarea cheltuielilor cu masa acordata salariatilor":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Monografie contabila amenajare spatiu inchiriat

Intrebare: O societate comerciala face investiitii la un spatiu inchiriat ( persoana fizica)in valoare de 200.000 ron.Toate facturile de cumparare cu investitiile sunt pe firma care este chiriasa,aceasta deducand tva si inregistrand in cont 231(de mentionat ca durata contractului de chirie este de 5 ani si la finante este inregistrat pe o suma de mult mai mica fata de valoarea investitiei ron).
in momentul finalizarii investitiei voi trece din 231 in 212 si voi amortiza pe perioada contractului de chirie.Cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile fiscal ?Ce se va intampla la finalul contractului de chirie cu valoarea investitiei?( prelungesc contractul sau tb sa facturez toata investitia)?
Care sunt implicatiile pentru persoana fizica care are inregistrat un contract de chirie cu o suma mai mica?

Raspuns: Modernizarile chiriasului se amortizeaza de catre acesta pe perioada contractului de inchiriere,...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Martie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Declaratia 394, dosar de 8 pagini si toate informatiile utile pentru completare si depunere

    • Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2264/2016 (OPANAF 2264/2016) publicat in M.Of. nr.578/2016, se modifica Ordinul presedintelui ANAF nr.3769/23.12.2015 publicat in M.Of. nr.11/07.01.2016 referitor la modelul si continutului formularului "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuat...» citeste mai departe aici

  • Noutati privind Ziua Nationala a Contabilului Roman

    • CECCAR reaminteste in aceasta perioada ca ziua de 21 septembrie este sarbatorita in fiecare an, potrivit Normelor nr.12726/2004, in mod unitar, la nivelul filialelor CECCAR, cu scopul promovarii imaginii, a intereselor si rolului contabilului intr-o economie de piata concurentiala. La aniversare sunt asteptati toti profesionistii contabili din Romania, membri ai CECCAR sau angajati in diverse ramuri ale economiei. Cu totii prezenti la ziua contabilului vor demonstra, inca odata, ca&...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Procedura de anulare a codurilor de TVA pentru contribuabilii cu risc fiscal mediu. OPANAF 2393/2016

    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.629/17.08.2016 a fost publicat OPANAF 2393/2016 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, pentru aprobarea Procedurii privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit art.316 alin.(12), lit.e) din Legea nr.2...» citeste mai departe aici

  • Repartizarea profiturilor anteriori pe destinatia dividende. Ce tratament TVA se aplica?

    • In analiza urmatoare, subiectul nostru il reprezinta o societate care hotaraste in anul 2016 prin AGA repartizarea profitului anilor 2010-2015. Impozitul aferent se calculeaza cu 5%. Vom vedea daca se poate plati tot impozitul in anul 2016, urmand ca dividendele sa se plateasca catre asociati chiar si in anii urmatori (in cazul in care nu sunt suficienti bani). Potrivit art. 133 alin.(8) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, care a intrat in vigoare incepand cu data de  01.0...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394. Declararea arendei platite. Cum vom proceda?

    • Cazul urmator face o trimitere concreta la situatia in care in cursul lunii iulie s-a platit arenda conform contract in bani catre doua parohii. Prima parohie a emis chitanta pentru suma de 3.000 de lei, iar a doua a primit 12.000 de lei prin banca. Nu s-a retinut impozit si nici CASS pentru ca sunt persoane juridice. Vom vedea daca inregistrarea arendei se declara in 394. Potrivit Ordinului nr. 3769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritor...» citeste mai departe aici

  • Autorizatia de securitate la incendiu se va putea obtine pana la 30 iunie 2017

    • Persoanele care detin constructii si amenajari ce functioneaza fara autorizatie de securitate la incendiu vor putea obtine acest document pana cel tarziu 30 iunie 2017, potrivit unei Ordonante adoptata astazi de Guvern. Pana la data obtinerii autorizatiei de securitate la incendiu, raspunderea pentru functionarea constructiilor si amenajarilor din punct de vedere al asigurarii cerintei de securitate la incendiu ramane in exclusivitate beneficiarilor investitiilor. Prin pre...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X