email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plati restante furnizor. Cum stergem datoria din evidentele contabile?

ProceduriInregistrari si Politici Contabiledatorie furnizortermen prescriptieevidente contabilestergere datorie


In randurile urmatoare, vom analiza cazul unei societatie care are o suma de plata catre un furnizor.  Termen de prescriptie a trecut dat fiind faptul ca factura e din 2008.

Societatea nu a primit extras de cont si nu a fost intreprinsa nicio actiune de catre furnizor pentru a-si recupera banii.

Vom vedea astfel cum se va sterge acea datorie din evidentele contabile.

Solutia consultantului:

Potrivit prevederilor Legii contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, societatile sunt obligate sa efectueze anual inventarierea activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute.

Organizarea inventarierii si inregistrarea rezultatelor se face in conformitate cu dispozitiile OMFP 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

La pct. 28 din OMFP 2861/2009  privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se fac urmatoarele precizari:
 
"Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica
in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii”.
 
In ceea ce priveste termenul general de prescriptie, acesta este de 3 ani, dar potrivit dispozitiilor art. 2500 si urmatoarele din noul Cod civil, poate interveni acordul expres al partilor.

Codul civil prevede ca termenele de prescriptie pot fi reduse sau marite, prin acordul partilor, fara insa ca noua durata a acestora sa fie mai mica de un an si nici mai mare de 10 ani, cu exceptia termenelor de prescriptie mai mari, prevazute de lege.

De asemenea, daca timp de 3 ani de la scadenta creditorul societatii nu a luat nici o masura pentru recuperarea creantei, avand in vedere ca avea aceasta posibilitate, nu mai poate apela la instantele judecatoresti.

Ca urmare a prevederilor legale in vigoare, daca persoanei juridice partenere i s-au transmis timp de 3 ani extrasele soldurilor de creante si datorii, conform dispozitiilor OMFP 2861/2009, iar aceasta continua sa nu le dea curs, se poate hotari de catre adunarea generala scoaterea sumelor respective din evidenta.

Pe baza propunerilor comisiei de inventariere si eventual in baza documentelor justificative de la Registru comertului prin care se atesta starea juridica a clientului respectiv, administratorul societatii poate decide scaderea din evidenta a creantelor si a datoriilor prescrise.

Formula contabila, in cazul prezentat va fi:
 401 "Furnizori "          =   7588 "Alte venituri din exploatare"

Din punct de vedere fiscal veniturile obtinute din anularea datoriilor la furnziorii prescrisi sunt impozabile la calculul impozitului pe profit.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabiledatorie furnizortermen prescriptieevidente contabilestergere datorie


Data aparitiei: 24 Aprilie 2013

Votati articolul "Plati restante furnizor. Cum stergem datoria din evidentele contabile?":
Rating:

Nota: 4.38 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X