Analizam mai jos cazul in care o societatea face o achizitie intracomunitara, pe factura este scrisa valoarea bunului, iar la pozitia II apare un alt bun cu valoarea O. Se doreste ca bunul respectiv sa fie donat. Institutia cere ca bunul sa aiba o valoare, motivand ca nu poate fi inscris in inventar.
Valoarea de piata a bunului (sonda pentru un spital) este de 10.000 lei. Vom vedea daca se intocmeste factura sau daca se va incheia contract de sponsorizare. Totodata, vom stabili tratamentul fiscal si monografia contabila.
Bunul trebuie inregistrat in contabilitate la valoarea de piata, respectiv :
371 "Marfuri = 7588 "Alte venituri din exploatare"
Cu institutia catre care se face donatia se va incheia un contract de sponsorizare.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T Ghid de raportare corecta
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Potrivit Legii 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, a drepturilor si obligatiilor partilor, termenele de plata sau de livrare (in cazul sponsorizarii in bunuri), clauze privind incetarea contractului, forta majora, litigii si dispozitii finale.
Poate beneficia de sponsorizare, potrivit dispozitiilor art. 4 din Legea 32/1994, orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific-cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice.
De asemenea conform art. 5. din Legea 32/1994, poate beneficia de sponsorizare:
"a) orice persoana juridica nonprofit cu sediul in Romania, care desfasoara sau urmeaza sa desfasoare o activitate care poate fi sponsorizata conform art. 4;
b) orice persoana fizica, avind domiciliul in Romania sau apartinind spiritualitatii romanesti, a carei activitate constanta intr-unul dintre domeniile prevazute la art. 4 este recunoscuta de catre o persoana juridica nonprofit, constituita legal in tara sau in strainatate, cu activitate sustinuta in domeniul pentru care ofera recomandarea".
In cazul sponsorizarii sau mecenatului constand in bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic incheiat, la valoarea lor reala din momentul predarii catre beneficiar.
Instructiunile pentru aplicarea Legii 32/1994 privind sponsorizarea stabilesc ca sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract incheiat intre sponsor si beneficiar, in care se vor consemna suma sponsorizarii, precum si durata efectuarii acesteia.
Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt achitate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
c) la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.
In cazul in care sponsorizarea se face in bunuri, se intocmeste avizul de insotire a marfii cu mentionea "Sponsorizare conform contract "/Nu se factureaza", iar inregistrarea contabila, va fi:
6582 "Donatii acordate" = 371"Marfuri "
Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit.
Societatea care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile ulterioare scade din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita minima precizata mai jos:
3‰ din cifra de afaceri;
20% din impozitul pe profit datorat.
Incepand cu 01 ianuarie 2014, conform modificarilor aduse de OUG 102/2013, sumele care raman nededuse in anul fiscal intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri si nu mai mult de 20% din impozitul pe profit), se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
Din punctul de vedere al TVA, in conformitate cu prevederile art. 128 alin.8 lit. f) din Codul fiscal si normelor metodologice de aplicare, bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 132 si 133 din Codul fiscal.
Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro