In analiza noastra, avem ca punct de pornire o societate care primeste in 2014 o factura de discount (emisa in 2014) pentru defect de calitate pentru marfa receptionata in 2013. Vom vedea astfel daca, din punct de vedere contabil, se inregistreaza in contul 609 si daca se poate reduce valoarea bunurilor ramase in stoc si nevandute pentru a putea fi totusi valorificate (vandute).
1) Conform prevederilor de la pct.51 alin. (4) din Regelemtarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 «Reduceri comerciale primite», respectiv contul 709 «Reduceri comerciale acordate»), pe seama conturilor de terti. Acelasi tratament contabil se aplica si in cazul reducerilor comerciale legate de prestarile de servicii.
Din punct de vedere a TVA, potrivit prevederilor art. 138 lit c) din Codul fiscal, baza de impozitare se reduce in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 137 alin. (3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor.
Astfel, se evidentiaza faptul ca primirea discountului reduce baza de impozitare, prin urmare si TVA trebuie redusa in mod corespunzator.
2) Conform art. 16 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:
"Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat".
Conform art. 17 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:
"Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare".
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, in cazul in care este indeplinita una din conditiile prevazute de art. 16 lit. a) - c), e) - i din OG 99/2000, legea nu interzice vanzarile la un pret egal sau inferior costului de achizitie.
Situatia dvs se incadreaza la lit f) din OG 99/2000 vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute, pentru care:
- se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie;
- se aplica doar marfurilor care trebuie sa fi fost achizitionate cu 3 luni inainte de aplicarea reducerii.
Reducerile de pret se fac dupa ce s-au parcurs cateva etape minime, dar importane:
- inventarierea marfurilor existente in stoc la inceputul perioadei de reducere, dar inainte de aplicarea reducerilor;
- se intocmeste un proces-verbal de reducere de pret, care va avea la baza listele de inventariere, in care se vor trece preturile vechi, preturile noi si diferentele de pret, precum si valorile respective;
- se determina valorile stocului la cele doua preturi;
- se determina diferentele valorice de pret;
- se intocmeste NIR, pe baza inventarului si a procesului-verbal de reducere de pret, cu noile preturi de vanzare;
Valoarea de piata este definita drept suma care ar fi platita de un client independent unui furnizor independent in acelasi moment si in acelasi loc, pentru acelasi bun sau serviciu ori pentru unul similar, in conditii de concurenta loiala.
Vanzarile sub pretul de achizitie nu au nicio implicatie de natura fiscala, daca pretul este justificat, ca urmare a faptului ca produsele respective numai sunt cerute pe piata, cu exceptia situatiei in care vanzarea se realizeaza intre persoane afiliate, caz in care organele fiscale recunosc tranzactiile la valoarea lor de piata prin ajustarea sumei veniturilor, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro