email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documente legale. Cum procedam in cazul unui contract de imprumut?

documentecontractul de imprumutnumerarplatainstrumentedobanda


In cazul urmator, un SRL (A) are ca asociati un alt SRL (B) cu 90% din capitalul social si o persoana fizica care este asociat si in societatea (B) si este totodata si administrator in societatea (A).

Vom vedea in ce masura administratorul societatii (A) poate acorda un imprumut (cu sau fara dobanda) societatii-mama (B) fara a incalca prevederile legale.

In cazul unui raspuns afirmativ, vom vedea care sunt documentele legale care trebuie intocmite in plus fata de contractul de imprumut, precum si care este limita sumei care poate fi derulata prin casierie.

Nu precizati care este procentul de detinere al persoanei fizice in capitalul societatii B pentru a stabili daca cele doua societati sunt afiliate.

Astfel, conform punctului 21 al art. 7 din Codul Fiscal o persoana ( punctul 20 defineste "persoana" - orice persoana fizica sau juridica) este afiliata cu alta persoana daca relatia dintre ele este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:

a)o persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica, daca acestea sunt sot/sotie sau rude pana la gradul al III-lea inclusiv. Intre persoanele afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer;

b)o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25 % din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;

c)o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin:

- prima persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25 % din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza persoana juridica;
- a doua persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25 % din valoarea/numarul titulurilor de participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridica;

- o persoana juridica terta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25 % din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua.
 
Din punct de vedere contabil, acordarea unui imprumut este posibila si permisa atata vreme cat Reglementarile contabile conforme cu Directivele Europene (Ordinul nr. 3055/2009) prevad modul de recunoastere si contabilizare a tranzactiilor de acest tip. Intelegem ca persoana fizica este asociat in societatea B astfel ca acesta poate acorda imprumutul (contabilizat pe seama contului 4551 Asociati - conturi curente).

Din punct de vedere juridic, este legal un asemenea imprumut prin prisma urmatoarelor reglementari, dar in anumite conditii :

    Art. 2158 , alin. (2) din Codul Civil conform caruia atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.(Legea nr. 287/2009 republicata).
    Art. 5 , alin. (1) din OG. Nr. 99/2006, legea bancara, care nu instituie restrictii exprese in ceea ce priveste acordarea de imprumuturi ci doar interzice activitatea de atragere de depozite si acordarea de credite/imprumuturi din fondurile astfel acumulate.

Din punct de vedere fiscal, trebuie avute in vedere art. 11, alin. (1) din Codul Fiscal
conform caruia, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei.

Din aceasta perspectiva se impune ca in cadrul contratului de imprumut sa fie introduse clauze cu privire la durata contractului si conditiile de acordare a acestuia , inclusiv dobanzi.
 
Din punct de vedere al TVA, prestarile unor servicii de natura financiar-bancara printre care si acordarea si negocierea de credite, precum si administrarea creditelor de catre persoana care le acorda sunt considerate operatiuni scutite de TVA fara drept de deducere conform art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul Fiscal.
 
In consecinta, desi acordarea imprumutului nu este expres interzisa de lege fiind posibila acordarea imprumutului, trebuie sa manifestati prudenta  datorita implicatiilor fiscale pe care le poate avea o asemenea actiune (reconsiderarea tranzactiei de catre autoritatile fiscale, de exemplu). Pentru a acorda imprumutul va trebui : sa existe contract in forma scrisa ; in contract sa fie stipulate clauze cu privire la durata acordarii imprumutului, modalitati si termene de restituire, dobanda (daca exista, nu este obligatorie perceperea de dobanda de catre asociat).
 
In privinta incasarilor si platilor in numerar sunt incidente prevederile Ordonantei nr. 15/1996.
Astfel, conform art. 5 al acestui act normativ, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar.
Prin exceptie (alin. 2 al art. 5) persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri:
a)plata salariilor si a altor drepturi de personal;
b)alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice.[…]

In consecinta, desi legea nu impune un plafon al incasarilor si platilor efectate in numerar efectuate de catre o societate in relatia cu o persoana fizica, recomandam prudenta in cazul in care tranzactia se efectueaza intre persoane afiliate.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
documentecontractul de imprumutnumerarplatainstrumentedobanda


Data aparitiei: 23 Octombrie 2014

Votati articolul "Documente legale. Cum procedam in cazul unui contract de imprumut?":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X