Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
ANAF si MFP Contabilul.ro | ANAF si MFP

Codul fiscal se modifica din nou! Analiza consultant asupra proiectului publicat de MFP la 20 ianuarie 2015

Data aparitiei: 22 Ianuarie 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
OUG 92/2014codul fiscalmodificareImpozit pe venitproiect de ordonantacontributii sociale


In data de 20.01.2015, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost postat, la Transparenta Decizionala, un proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal.

Impozit pe venit

In Monitorul Oficial, Partea I nr. 889 din 08/12/2014 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 681/2014 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (4) lit. k1) din Legea  571/2003 privind Codul fiscal care exclud din baza de calcul al impozitului pe venit numai veniturile realizate de persoanele cu handicap grav si accentuat.
In cadrul unui litigiu aflat pe rolul Tribunalului Cluj, o persoana care realizeaza venituri din activitati independente a invocat exceptia de neconsitutionalitate a acestor prevederi motivand discriminarea persoanelor incadrate in grad de handicap care realizeaza venituri din profesii liberale fata de persoanele care realizeaza venituri din salarii intrucat veniturile salariale nu sunt impozabile, iar veniturile din profesii liberale sunt supuse impozitarii.

Exceptia a fost admisa de Curtea Constitutionala, aceasta motivand ca facilitatile fiscale conferite de legiuitor au fost acordate in considerarea calitatii de persoana cu handicap grav sau accentuat, si nu in functie de sursa veniturilor realizate, asa incat de aceste facilitati fiscale ar trebui sa beneficieze toate persoanele aflate in aceasta situatie.

Astfel, proiectul de modificare a Codului fiscal propune introducerea unor reglementari prin care sa se asigure egalitatea de tratament fiscal a veniturilor din activitati independente, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, prevazute la cap II si VII, realizate in mod individual cat si/sau intr-o forma de asociere, de persoanele cu handicap grav sau accentuat cu cel aplicat in prezent veniturilor din salarii si/sau pensii obtinute de persoanele respective, care sunt venituri neimpozabile.

In ceea ce priveste contributiile sociale, in cazul contribuabililor, persoane fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura scutite de impozit pe venit, se mentin aceleasi obligatii declarative ca si pentru veniturile impozabile. Modificarile prevederilor Titlului III - Impozit pe venit nu genereaza modificari ale prevederilor Titlului IX^2 - Contributii sociale obligatorii.
Proiectul prevede si dispozitii tranzitorii pentru veniturile impozabile realizate din activitatile mentionate anterior, obtinute in perioada 1 ianuarie 2015 si pana la data de 1 februarie 2015.


Taxa pe valoarea adaugata

Prin OUG 92/2014 a fost abrogat eronat art. 151 din Codul fiscal prin care erau reglementate persoanele obligate la plata TVA in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri.


Proiectul propune repunerea acostor prevederi foarte importante in Codul fiscal.

Incepand cu 01 februarie 2015 vor aparea situatii noi de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu au un comportament fiscal adecvat, conform modificarilor aduse prin OUG nr. 80/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a altor acte normative proiectul prevede corelarea acestor situatii cu prevederile art. 11 alin. (1 indice 3) - (1 indice 4) din Codul fiscal care reglementeaza tratamentul fiscal al acestor contribuabili in perioada in care au codul de TVA anulat, respectiv obligativitatea acestor persoane de a nu deduce TVA pentru achizitiile efectuate in perioada respectiva, de a plati taxa pe valoarea adaugata care trebuie colectata pentru operatiunile efectuate in perioada in care codul de inregistrare in scopuri de TVA este anulat, precum si faptul ca beneficiarii acestor contribuabili nu pot deduce TVA in perioada in care codul de TVA al furnizorului/prestatorului este anulat. Aceste prevederi constituie masuri de combatere a evaziunii fiscale.

Contributii sociale obligatorii

Proiectul propune exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si clarificarea categoriilor de venituri, in intelesul prevederilor Codului fiscal, asupra carora persoanele prevazute la art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Proiectul prevede:

"(1) Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate:

a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt
elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti. Daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri datoreaza contributie;

b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului.
Daca realizeaza venituri din cele prevazute la lit. a) sau sunt beneficiari de ajutor social acordat in temeiul Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri datoreaza contributie;

c) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate;

d) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu
incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950 - 1961, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele
provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi;

e) persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia;

f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri asupra carora se
datoreaza contributia;

g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia sau daca nivelul acestora este sub valoarea salariului de baza minim brut pe tara, lunar.

Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI


 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X