Forma actualizata si finala a noului Cod fiscal, dupa aprobarea Guvernului, aduce urmatoarele schimbari in ce priveste contributiile sociale obligatorii:
De la data de 1 ianuarie 2018, cotele pentru contributia de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat, in functie de conditiile de munca, sunt urmatoarele:
- cota integrala pentru conditii normale de munca 21%, din care 7,5% cota pentru contributia individuala si 13,5% pentru contributia datorata de angajator;
- cota integrala pentru conditii deosebite de munca 26%, din care 7,5% cota pentru contributia individuala si 18,5% pentru contributia datorata de angajator;
- cota integrala pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice cu modificarile si completarile ulterioare, 31%, din care 7,5% cota pentru contributia individuala si 23,5% pentru contributia datorata de angajator.
De asemenea, se elimina exceptia care stabileste ca persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea activitatilor independente nu datoreaza contributie pentru aceste venituri daca mai realizeaza si venituri din salarii, asa cum reaminteste HotNews.ro.
In plus, este eliminata posibilitatea de alegere a venitului asigurat la sistemul public de pensii, de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea unei activitati independente, care in prezent permite asigurarea in sistem la venitul minim, reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (pentru anul 2015: 2.415 lei x 35%= 845 lei ), atrage atentia aceeasi sursa.
In ce priveste persoanele realizeaza venituri din activitatile independente peste nivelul plafonului minim lunar, obligatiile de plata a contributiei de asigurari sociale se stabilesc la nivelul venitului realizat, care nu poate fi mai mic decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig. in acest caz, anual, ca urmare a efectuarii regularizarii venitului baza de calcul, se stabilesc diferente de contributie fata de platile anticipate, care se determina prin aplicarea cotei de contributie asupra echivalentului reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate. Aceste diferente se distribuie in mod egal pe lunile in care s-a desfasurat activitatea in anul pentru care se face regularizarea, scrie HotNews.ro.
Referitor la persoanele fizice care se incadreaza in categoria persoanelor obligate sa se asigure in sistemul public de pensii, respectiv, cele al caror venit lunar este cel putin egal cu plafonul minim, depun anual, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate, declaratia referitoare la indeplinirea conditiilor privind obligatia platii contributiei de asigurari sociale.
Astfel, se stabilesc pentru aceste persoane plati anticipate cu titlu de contributie de asigurari sociale, baza lunara de calcul fiind chiar plafonul minim, iar la definitivare, in anul urmator celui de realizare a venitului, se stabilesc diferente de contributie, in plus, in functie de venitul realizat, in baza declaratiei privind venitul realizat.

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
De asemenea, daca venitul realizat, determinat in sistem real, este sub plafonul minim, platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale nu se restituie, acestea fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la stabilirea punctajului pentru pensionare.