email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie mijloc de transport. Cum procedam cu TVA-ul si plata in numerar?

Achizitieautocamionplata in numerarcashtvatransportlivraresecond hand

In cazul urmator, o societate cu domeniul de activitate transport, inregistrata in scopuri de TVA numai pentru achizitii/livrari intracomunitare si in ROI, doreste sa achizitioneze un mijloc de transport (autocamion) cu valoarea de 50.000 euro.

Ce declaratii va trebui sa depuna societatea si ce taxe (TVA) va avea de plata in urma achizitiei mijlocului de transport? Mijlocul de transport va fi achitat cash.
Are obligatia sa achite numai prin banca?

Din punct de vedere al TVA sunt tratate diferit achizitiile de mijloace de transport noi si achizitiile de mijloace de transport second hand de la furnizori din Uniunea Europeana.

In acest sens mijloacele de transport noi sunt cele prevazute la lit. a) si care indeplinesc conditiile de la lit. b), respectiv:
   a) mijloacele de transport reprezinta o nava care depaseste 7,5 m lungime, o aeronava a carei greutate la decolare depaseste 1.550 kg sau un vehicul terestru cu motor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, cu exceptia:
   1. navelor destinate navigatiei maritime, utilizate pentru transportul international de persoane si/sau de bunuri, pentru pescuit ori alta activitate economica sau pentru salvare ori asistenta pe mare; si
   2. aeronavelor utilizate de companiile aeriene care realizeaza in principal transport international de persoane si/sau de bunuri cu plata;
   b) conditiile care trebuie indeplinite sunt:
   1. in cazul unui vehicul terestru, acesta sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km;
   2. in cazul unei nave, aceasta sa nu fi fost livrata cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari a caror durata totala depaseste 100 de ore;
   3. in cazul unei aeronave, aceasta sa nu fi fost livrata cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat zboruri a caror durata totala depaseste 40 de ore.


Astfel, in ceea ce priveste regimul TVA aplicabil la achizitia autoturismului, in functie de incadrarea autoturismului drept mijloc de transport nou sau second hand si de regimul TVA aplicat de furnizor, se pot distinge urmatoarele situatii:

    Societatea efectueaza achizitia unui mijloc de transport nou.
 
Pentru a fi considerat mijloc de transport nou, autoturismul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

-    sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau
-    sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km;

 
In acest caz, achizitia efectuata reprezinta o achizitie intracomunitara impozabila in Romania in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.
 
Pentru achizitia efectuata societatii din Romania ii revin urmatoarele obligatii:
 
- sa depuna decontul special de TVA (formularul 301) si sa achite TVA aferenta;
- sa depuna declaratia recapitulativa (formularul 390).
 

    Societatea efectueaza achizitia unui mijloc de transport second hand:
 
In acest caz, pentru livrarea autoturismului furnizorul din Comunitate poate aplica fie regimul normal de taxare fie regimul special pentru bunuri second hand conform echivalentului art. 152 indice 2 din Codul fiscal din legislatia acestui stat.
 
In situatia in care furnizorul aplica regimul normal de taxare achizitia efectuata reprezinta o achizitie intracomunitara impozabila in Romania in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.
 
Pentru achizitia efectuata societatii din Romania ii revin urmatoarele obligatii:
 
- sa depuna decontul special de TVA (formularul 301) si sa achite TVA aferenta;
- sa depuna declaratia recapitulativa (formularul 390).
 
In situatia in care furnizorul va aplica regimul special pentru bunurile second hand achizitia efectuata nu este impozabila in Romania in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal. Furnizorul trebuie sa mentioneze pe factura emisa aplicarea acestui regim.
In acest caz societatea nu efectueaza o achizitie intracomunitara impozabila in Romania si, ca atare nu declara achizitia in declaratia recapitulativa (formular 390).
 
Conform art. 3 din Legea 70/2015  se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

   a) incasari de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana;
   b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;
   c) plati catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi;
   d) plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;
   e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.
 
La art. 1 alin. (3) este prevazut ca prevederile Capitolului I din lege se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. Incadrarea in plafoanele prevazute de acest  capitol se efectueaza in functie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.

Astfel, plafoanele prevazute de Legea 70 se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta, pe baza cursului de schimb valutar de la data efectuarii operatiunilor.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu, economist

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Achizitieautocamionplata in numerarcashtvatransportlivraresecond hand


Data aparitiei: 16 Iunie 2015

Votati articolul "Achizitie mijloc de transport. Cum procedam cu TVA-ul si plata in numerar?":
Rating:

Nota: 4.63 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X