In cele ce urmeaza, regasiti un material intocmit sub egida Ministerului de Finante Publice, referitor la solutionarea deconturilor cu sume negatve de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili, conform Ordinului Ministrului Finantelor Publice 263/2010.
Pentru Revista de Finante Publice si Contabilitate materialul a fost intocmit de catre Carmen HRABAC, consilier superior, Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Administrarea fiscala a marilor contribuabili, inclusiv solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se face de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, in calitate de organ fiscal competent.
Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de aceasta categorie de contribuabili, organul fiscal competent aplica dispozitiile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 263/20101 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, modificate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.017/20112, precum si prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 491/20143.
Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili se inregistreaza de catre compartimentul de analiza de risc intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat, si se supun procedurii de solutionare, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
Deconturile de TVA se verifica din punct de vedere al corectitudinii completarii, urmarindu-se daca soldul sumei negative de taxa pe valoarea adaugata solicitate la rambursare coincide cu suma inregistrata in evidentele fiscale.
Daca se constata diferente care pot fi corectate potrivit procedurii de corectie a erorilor materiale, compartimentul de specialitate notifica contribuabilul si aplica procedura speciala in domeniu. Instructiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 179/20074.
In acest caz, termenul legal de solutionare a solicitarii de rambursare, de 45 de zile, se prelungeste cu perioada de timp cuprinsa intre data emiterii notificarii si data corectarii diferentelor intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele fiscale.
Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA depuse de aceasta categorie de contribuabili se parcurg o serie de etape succesive, etape prevazute la cap. II lit. A pct. 21.1.1 - 21.3 din Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare.
In primul rand, se verifica daca persoana impozabila are fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal. Daca persoana impozabila are fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, solicitarile de rambursare depuse de aceasta persoana se incadreaza, in mod automat, la risc fiscal mare, iar solutionarea deconturilor de TVA se face cu inspectie fiscala anticipata. Infractiunile care se inscriu in cazierul fiscal sunt cele prevazute in Anexa la Hotararea Guvernului nr. 31/20035 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In al doilea rand, se urmareste daca persoana impozabila prezinta risc mare stabilit pe baza informatiilor primite de la organele fiscale. in acest scop, compartimentul de specialitate verifica intr-o baza de date speciala daca persoana impozabila figureaza cu risc fiscal mare stabilit de organele fiscale, caz in care solicitarile de rambursare sunt incadrate, automat, la risc fiscal mare, iar solutionarea se face cu inspectie fiscala anticipata.
In al treilea rand, se verifica daca sumele solicitate la rambursare sunt mai mici de 45.000 lei. Daca aceste sume sunt inferioare plafonului de 45.000 lei si daca solicitantul rambursarii nu are fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal si nici nu prezinta risc mare stabilit pe baza informatiilor primite de la organele fiscale, solicitarea de rambursare se incadreaza, in mod automat, la risc fiscal mic si se emite Decizia de rambursare a TVA.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, care nu au fost incadrate la risc fiscal potrivit etapelor succesive mentionate mai sus, se supun analizei prevazute de dispozitiile speciale ale cap. III din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, in cazul acestor deconturi de TVA, compartimentul de analiza de risc verifica daca pentru contribuabilul respectiv a fost deschisa procedura de insolventa sau a fost declansata procedura de lichidare voluntara. Daca aceasta conditie este indeplinita, decontul cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc fiscal mare si se solutioneaza cu inspectie fiscala anticipata.
Pentru deconturile incadrate la risc fiscal mare, depuse de marii contribuabili pentru care a fost stabilit, de catre organele fiscale, gradul de risc fiscal mare, acestia pot depune scrisori de garantie bancara, emise de institutii de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei, cu exceptia situatiei in care incadrarea initiala in categoria de risc fiscal mare s-a facut ca urmare a inceperii urmaririi penale in legatura cu acte savarsite de respectivul contribuabil. Scrisoarea de garantie bancara trebuie sa indeplineasca, cumulativ, cel putin urmatoarele conditii:
- sa cuprinda suma maxima pe care garantul se obliga sa o plateasca in cazul in care obligatiile
fiscale stabilite suplimentar de inspectia fiscala nu sunt achitate in termen
- aceasta suma nu poate fi mai mica decat nivelul sumelor solicitate la rambursare prin aceste deconturi;
- sa aiba o durata minima de 12 luni, cu posibilitatea prelungirii duratei de valabilitate, pana
la finalizarea inspectiei fiscale ulterioare;
- sa cuprinda angajamentul garantului ca, in cazul neachitarii de catre garantat, in termen, a obligatiilor fiscale stabilite suplimentar de inspectia fiscala sau a obligatiilor fiscale declarate de catre contribuabil si scadente pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie bancara, acesta sa plateasca orice suma care se incadreaza in suma garantata prin scrisoarea de garantie bancara, in termen de maximum 15 zile de la implinirea termenului de plata.
In cazul depunerii scrisorii de garantie bancara, cu indeplinirea acestor conditii, procedura de solutionare a deconturilor incadrate la risc fiscal mare se intrerupe, iar deconturile se incadreaza la risc fiscal mic si se solutioneaza cu inspectie fiscala ulterioara. Daca inspectia fiscala anticipata este in derulare, aceasta se va finaliza, transformandu-se in inspectie fiscala ulterioara.
In cazul in care, pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie bancara, contribuabilul nu achita in termen obligatiile fiscale stabilite suplimentar de inspectia fiscala sau obligatiile fiscale declarate de catre contribuabil si scadente, garantia bancara se valorifica de organul fiscal competent.
Aceasta trebuie sa fie reintregita in termen de maximum 15 zile de la data valorificarii scrisorii. Dupa efectuarea inspectiei fiscale ulterioare, daca nu se stabilesc obligatii fiscale suplimentare si daca nu inregistreaza alte obligatii fiscale restante, organul fiscal va restitui contribuabilului scrisoarea de garantie bancara.
Pentru deconturile cu risc fiscal mare, compartimentul de specialitate verifica, in baza de date Phoenix, daca in ultimele 12 luni a fost emisa o decizie de nemodificare a bazei de impunere pentru perioade in care a fost supusa inspectiei fiscale, inclusiv taxa pe valoarea adaugata. Daca intreaga suma negativa solicitata la rambursare provine din perioade pentru care TVA a fost supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA.
Daca suma negativa provine, partial, din perioade pentru care TVA a fost supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aproba rambursarea sumelor negative aferente perioadelor fiscale pentru care a fost emisa decizia de nemodificare a bazei de impunere. O copie a Deciziei de rambursare a TVA se comunica si compartimentului cu atributii de inspectie fiscala.
Pentru sumele negative care provin din perioade pentru care TVA nu a fost supusa inspectiei fiscale sau ca urmare a inspectiei nu a fost emisa o decizie de nemodificare a bazei de impunere, decontul se transmite compartimentului cu atributii de inspectie fiscala, pentru verificarea sumelor negative de TVA aferente perioadelor fiscale care nu au fost supuse inspectiei fiscale.
Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili se consemneaza in Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de marii contribuabili.
Daca decontul de TVA nu indeplineste conditiile de risc mare, se considera cu risc fiscal mic, se solutioneaza cu inspectie fiscala ulterioara si se emite Decizia de rambursare a TVA. Decizia de rambursare emisa de compartimentul de specialitate este decizie sub rezerva verificarii ulterioare, cu exceptia sumelor pentru care s-a emis decizia de rambursare pe baza deciziei de nemodificare a bazei de impunere.
Deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cat si deciziile de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala se transmit compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Pentru stingerea prin compensare sau restituire se aplica dispozitiile art. 116 si art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/20036 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.