In cazul urmator, avem o societate comerciala care are ca obiect de activitate transportul de marfuri si care vrea sa vanda din parcul auto propriu un autotractor cu remorca. Cumparatorul vrea sa cumpere si sa plateasca mijlocul de transport in rate.
Societatea poate sa vanda bunul cu plata in rate? In cazul in care este posibila vanzarea cu plata in rate, sunt necesare aprobari in acest sens? Ce documente sunt necesare pentru vanzare si cum vom reflecta in contabilitate vanzarea cu plata in rate?
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Societatea poate opta pentru acest mod de vanzare cu plata in rate, fara a avea vreo aprobare /autorizarea in acest sens de la autoritati. Important este contractul intre parti incheiat in acest sens care va prevede clauze cu privire la numarul de rate, valoarea si scadenta fiecarei rate, eventual un scadentar.
Pentru vanzarea mijlocului fix va trebui sa aveti o Decizie a asociatului unic/Hotarare AGA prin care se hotaraste instrainarea acestuia, valoarea de vanzare si modul de incasare (in rate).
Din punct de vedere al TVA, societatea vanzatoare va colecta TVA –ul integral la data facturarii bunului. Practic se va intocmi o singura factura in care se va inscrie valoarea totala de vanzare cu TVA colectat integral, urmand ca aceasta sa se incaseze in rate la datele scadente conform contractului. In conditiile in care societatea aplica TVA la incasare, TVA –ul se va colecta cu ocazia incasarii fiecarei rate.
In ceea ce priveste recunoasterea veniturilor si a cheltuielilor in contabilitate si fiscal, acestea se vor recunoaste la data vanzarii, a transferului dreptului de proprietate.
Plata in rate influenteaza asadar doar cash-ul companiei, din punct de vedere contabil si fiscal nefiind infuente.
In contabilitate se va inregistra astfel:
- Factura de vanzare:
4111 = %
7583
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
4427
Si
Scoaterea din gestiune:
% = 2133
6583 valoarea neamortizata
2813 valoarea amortizata
Incasarea fiecarei rate la scadenta
5121 = 4111
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor