email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura regularizare avansuri din 2015 pentru livrare constructii in 2016

regularizare avansuriachizitie apartamentavanstaxare inversa2016codul fiscal

In cazul pe care il aducem astazi in atentia dumneavoastra facem referire la o firma care achizitioneaza un apartament in baza unei promisiuni de vanzare-cumparare si face in cursul anului 2015 patru plati cu titlu de avans. Contractul de vanzare-cumparare se incheie la notariat in anul 2016. Facturile de avans primite de societate in anul 2015 sunt cu TVA 24%.

Cum se face regularizarea avansurilor tinand cont de faptul ca in 2016 livrarile de constructii sunt cu taxare inversa?

Regularizarea facturilor emise pentru avansul incasat in 4 transe, urmeaza a fi efectuata la momentul livrarii apartamentului in anul 2016.  Regularizarea poate fi efectuata prin emiterea unei singure facturi in care se inscrie, cu semnul minus, baza de impozitare a TVA si TVA facturata initial, prin aplicarea cotei de 24%.

De asemenea, pe aceasta factura de regularizare  se inscrie  numarul si data fiecarei din cele 4 facturi, cu mentiunea  "regularizare avansuri incasate". Concomitent, se emite o factura pentru livrarea apartamentului,   prin aplicarea regimului de taxare inversa prevazut la art. 331 din Codul fiscal
alin. (2) lit. g), dar numai in situatia in care atat vanzatorul, cat si cumparatorul sunt  persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania.    

Regularizarea facturilor emise pentru avans si facturarea apartamentului prin aplicarea regimului de taxare inversa  poate fi efectuata, fie  pe aceeasi factura, fie  prin emiterea a doua  facturi separate (o factura de stornare a celor 4 facturi de avans si o factura pentru livrarea apartamentului), conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Art. 330 din Legea nr. 227/2015,  denumit "Corectarea facturilor" aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2016 este echivalent al art. 159 din Legea nr. 571/2003, aplicabil pana la 31 decembrie 2015.  Art. 330  alin. (1) lit. b) prevede
 

   " (1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel: ….   b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate. "
       
Asa cum se poate constata, regimul de impozitare aplicabil este cel in vigoare la data la care intervine faptul generator, aspect reglementat prin art. 280 alin. (4) din Legea nr. 227/2015.  Avand in vedere faptul ca pentru livrarea unei constructii incepand cu anul 2016 se modifica regimul de impozitare, din regim normal de taxare in vigoare la data faptului generator in anul 2015 (faptul generator fiind incasarea avansului) in regim de taxare inversa = masuri de simplificare (faptul generator fiind livrarea apartamentului) sunt aplicabile prevederile art. 280 "Faptul generator si exigibilitatea - definitii" alin.   6) din legea nr. 227/2015 deoarece  a avut loc o incasare partiala de avans "In cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, pentru care se aplica regulile stabilite la art. 282 alin. (7). "

Din intrebarea formulata nu am retinut daca cele 4 transe de avans,  achitate in anul 2015, reprezinta contravaloarea partiala sau  totala a apartamentului.  In situatia in care in anul 2015 s-a incasat valoarea totala a apartamentului, dupa regularizarea avansului (stornarea celor 4 facturi) se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA, aplicand cota de 20%, in vigoare la data faptului generator (data vanzarii in anul 2016).

In acest sens, am in vedere prevederile art. 291 din Legea nr. 227/2015, alin. (6) "In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2), precum si in situatia prevazuta la alin. (5)". Practic, daca in anul 2015 s-a incasat valoarea totala a apartamentului, in anul 2016 se efectueaza regularizarea avansurilor incasate in anul 2015 si se aplica regimul normal de taxare, prin colectarea TVA aplicand cota standard TVA 20%, fara a se aplica regimul de taxare inversa.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
regularizare avansuriachizitie apartamentavanstaxare inversa2016codul fiscal


Data aparitiei: 06 Ianuarie 2016
Ultima actualizare: 07 Ianuarie 2016

Votati articolul "Procedura regularizare avansuri din 2015 pentru livrare constructii in 2016":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X