Ministerul de Finante a publicat Ghidul privind aplicarea reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate. Sunt explicate astfel obligatiile de raportare si cerintele privind auditarea situatiilor financiare anuale la patru categorii de entitati economice, respectiv microentitati, entitati mici, entitati mijlocii si mari.
Operatorii economici ale caror valori mobiliare nu sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata aplica, de la 1 ianuarie 2015, reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2015, operatorii economici ale caror valori mobiliare nu sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
In contextul reglementarilor contabile, pentru scopuri de raportare contabila, sunt introduse trei categorii de entitati, respectiv: microentitati; entitati mici; entitati mijlocii si mari.
Categoriile mentionate au obligatii diferite si in ceea ce priveste cerintele de auditare.
Reglementarile contabile prevad formatul si continutul situatiilor financiare anuale, principiile contabile si regulile de recunoastere, evaluare, scoatere din evidenta si prezentare a elementelor in situatiile financiare anuale individuale, regulile de intocmire, aprobare, auditare/verificare, potrivit legii, si publicare a situatiilor financiare anuale, Planul de conturi general, precum si continutul si functiunea conturilor contabile.
Acestea stabilesc, de asemenea, reguli privind intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate.
Obligatiile de raportare si cerinte privind auditarea situatiilor financiare anuale
Microentitatile sunt entitatile care, la data bilantului, nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
- totalul activelor: 1.500.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 3.000.000 lei;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 10.
Microentitatile intocmesc bilant prescurtat si cont prescurtat de profit si pierdere, care sa prezinte separat:
- cifra de afaceri neta;
- alte venituri;
- costul materiilor prime si al consumabilelor;
- cheltuieli cu personalul;
- ajustari de valoare;
- alte cheltuieli;
- impozite;
- profit sau pierdere.
Microentitatile nu au obligatia elaborarii notelor explicative la situatiile financiare anuale.
Situatiile financiare anuale ale microentitatilor se verifica, dupa caz, de cenzori, potrivit legii.
Entitatile mici sunt entitatile care, la data bilantului, nu se incadreaza in categoria microentitatilor si care nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
- totalul activelor: 17.500.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50
Entitatile intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
- bilant prescurtat,
- cont de profit si pierdere,
- notele explicative la situatiile financiare anuale.
Optional, entitatile pot intocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/ sau situatia fluxurilor de trezorerie. Situatiile financiare anuale ale entitatilor mici se verifica, dupa caz, de cenzori, potrivit legii.
Sunt supuse auditului entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
- totalul activelor: 16.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Obligatia de auditare pentru entitati se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive. De asemenea, sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua din cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.
Entitatile mijlocii si mari sunt cele care, la data bilantului, depasesc limitele a cel
putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
- totalul activelor: 17.500.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Acestea, precum si entitatile de interes public intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
- bilant;
- cont de profit si pierdere;
- situatia modificarilor capitalului propriu;
- situatia fluxurilor de trezorerie;
- notele explicative la situatiile financiare anuale.
Situatiile financiare anuale ale entitatilor mijlocii si mari, precum si ale societatilor/ companiilor nationale, societatilor cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai multi auditori statutari sau firme de audit.
In Ghidul prezentat de Ministerul Finantelor sunt date exemple de calcul si cazuri in care firmele trebuie sa intocmeasca situatiile financiare.
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 a fost elaborat ca urmare a abrogarii directivelor Comunitatii Economice Europene care au stat la baza Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru a raspunde obiectivelor cuprinse in noua directiva comunitara, reglementarile contabile cuprind prevederi care rezulta din transpunerea directivei, dar si unele prevederi noi, modificate sau completate fata de reglementarea abrogata, determinate fie de necesitatea precizarii unui tratament contabil explicit pentru anumite operatiuni, fie de necesitatea asigurarii unui tratament comparabil cu cel prevazut de Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS), in situatiile in care directiva nu cuprinde referinte la acel tratament.
In sprijinul operatorilor economici, specialisti ai Directiei de legislatie si reglementari contabile din Ministerul Finantelor Publice au elaborat acest ghid referitor la aplicarea in practica a reglementarilor contabile.
CLICK AICI PENTRU GHIDUL MFP INTEGRAL! (DESCARCATI PDF)
Sursa: Alba24.ro