Presedintele Klaus Iohannis a trimis la reexaminare in Parlament noua lege care introduce impozitul forfetar sau impozitul specific, asa cum este denumit oficial, in domeniile turistic, hotelier, restaurante, baruri si alimentatie publica.
Potrivit propunerilor din actul normativ, impozitul specific ar urma sa se aplice incepand cu anul 2017. Din zona HORECA au venit insa multe nemultumiri care atrag atentia, in principal, ca din cauza modului de calcul (se tine cont de numarul de locuri de cazare sau de marimea spatiului alocat activitatii), o afacere de mici dimensiuni din centrul Bucurestiului, de exemplu, va plati cat o afacere de lux.
In cererea transmisa de Iohannis se subliniaza, ca argument, faptul ca impozitul specific ar obliga unele firme sa plateasca o suma mai mare decat cea achitata in prezent potrivit prevederilor Codului Fiscal pentru anumiti agenti economici, in vreme ce alti operatori economici ar urma sa plateasca mai putin decat in prezent pentru aceeasi activitate desfasurata, fara a se mai tine astfel cont de capacitatea de plata a contribuabilului la sfarsitul exercitiului financiar. Retineti ca multi consultanti fiscali au criticat acest proiect si au atras atentia ca impozitul specific, in forma propusa, poate fi considerat ajutor de stat pentru unele companii cu cifre de afaceri mari.
Conform propunerilor, ar urma sa plateasca impozit specific din 2017 firmele care au inscrisa ca activitate principala sau secundara, la final de 2016, una dintre urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN:
5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare";
5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata";
5530 - "Parcuri pentru rulote" campinguri si tabere’’;
5590 - "Alte servicii de cazare";
5610 - "Restaurante’’;
5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente";
5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a.";
5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor".
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
MOD DE CALCUL SI EXEMPLE
Incepand din 2017, aceasta forma noua de impozit forfetar nu mai tine cont de cifra de afaceri sau de numarul de salariati, ci de suprafata utila si de locatia afacerii care va fi astfel impozitata. Daca in suprafata utila sunt inscrise si gradini sau terase. Mai multe pe aceasta tema AICI.
Impozitul forfetar: Un IMM va plati cu 1500% mai mult decat o afacere de lux. O toneta de inghetata plateste aproape cat un restaurant
Deoarece la plata impozitului nu s-ar mai tine cont de cifra de afaceri, un hotel sau un restaurant de lux din centrul Capitalei ar putea plati mai putin sau aproape la fel ca o afacere mica de la marginea Bucurestiului.
Legea privind impozitul specific unor activitati pare, asa cum arata calculele, nu numai sa nu faca o diferentiere corecta in functie de dimensiunile afacerii (mai ales ca nu se mai tine cont de numarul de angajati si cifra de afaceri, acest din urma criteriu fiind esential!), ci ingreuneaza din plin afaceri care vor intra, mai mult ca sigur, in faliment.
"Desi, initial, ratiunea legii era stimularea investitiilor mici si mijlocii in turim, modul in care se calculeaza impozitul forfetar favorizeaza drastic marii operatori din industria hoteliera si a restaurantelor. Incercand sa conserve ratiunea pentru care e nevoie de o astfel de facilitate pentru IMM-uri, guvernul isi conditionase avizul favorabil doar pentru plafonul maxim de 500 de mii de euro cifra de afaceri anuala. O bodega de maximum 50 mp de la marginea Bucurestiului plateste jumatate din cat plateste un retsurant de lux din Centru, potrivit Curs de Guvernare."
Cititi mai multe in articolul Impozitul forfetar: Un IMM va plati cu 1500% mai mult decat o afacere de lux. O toneta de inghetata plateste aproape cat un restaurant