Guvernul continua procesul de debirocratizare a administratiei publice in relatia cu cetateanul, astfel ca a modificat doua acte normative din domeniul sistemului asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca si din domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Prin modificarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor de somaj se reglementeaza posibilitatea ca agentiile pentru ocuparea fortei de munca, judetene si a municipiului Bucuresti, sa obtina informatiile cu privire la veniturile persoanelor din cuprinsul adeverintelor de venit eliberate de organele fiscale teritoriale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, inclusiv in forma electronica, in baza unui protocol incheiat intre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si ANAF.
In cazul in care persoana se prezinta cu adeverinta de venit eliberata de catre organele fiscale teritoriale subordonate ANAF, inclusiv prin intermediul spatiului privat virtual, agentiile pentru ocuparea fortei de munca sunt obligate sa o accepte.
De asemenea, se instituie posibilitatea ca persoanele care doresc sa se asigure in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj, sa ateste calitatea de asigurat in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, atat cu contractul de asigurare, cat si cu orice alt document justificativ al calitatii de asigurat in cadrul acestor sisteme de asigurari sociale, eliberat de institutiile competente, in format electronic cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat sau in format pe hartie in original.
Alte modificari ale normelor vizeaza posibilitatea transmiterii prin fax, e-mail sau posta a unor documente sau cereri necesare in vederea stabilirii si acordarii drepturilor prevazute de Legea nr. 76/2002.
Totodata, se instituie posibilitatea pentru persoanele fizice beneficiare ale masurilor prevazute de legea mentionata de a prezenta originalul documentelor solicitate spre a fi certificate de conformitate cu originalul de functionarul public la ghiseu.
In acelasi timp, pentru acordarea masurilor destinate tinerilor cu risc de marginalizare sociala, reglementate de aceeasi lege, se prevede posibilitatea preluarii unora dintre documentele necesare direct de la autoritatile si institutiile competente, la solicitarea expresa a tinerilor cu risc de marginalizare sociala, fiind acceptate inclusiv documentele eliberate in format electronic cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat.
Un alt aspect avut in vedere la modificarea acestor norme metodologice se refera la solutionarea unor probleme aparute in practica in aplicarea reglementarilor in domeniul asigurarilor pentru somaj in cazul consilierilor locali, judeteni sau ai municipiului Bucuresti in ceea ce priveste calculul stagiului de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru somaj. Astfel, actul normativ prevede ca, in situatia consilierilor locali, judeteni sau ai municipiului Bucuresti, care realizeaza venituri reprezentand indemnizatie de sedinta, in conditiile in care pentru aceste persoane si asupra veniturilor respective exista obligatia de plata a contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj, perioada reprezentand luna in care se realizeaza astfel de venituri si in care se datoreaza contributiile la bugetul asigurarilor de somaj constituie stagiu de cotizare in sistemul asigurarilor pentru somaj.
In domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin modificarea normelor de aprobare a prevederilor Legii nr.319/2006 se elimina durata de cel putin 8 ore afectata instruirii in domeniul securitatii si sanatatii in munca si se stabileste durata minima de 1 ora, in concordanta cu durata minima a unui contract individual de munca.
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii - REDUCERE 40
Durata instruirii se va stabili de catre angajator, prin programul de instruire – testare elaborat la nivelul intreprinderii sau unitatii, tinand seama de specificul activitatii, de riscurile profesionale de la locul de munca, precum si de masurile si activitatile de prevenire si protectie.
Sursa: Guvernul Romaniei