Trebuie sa aveti o grija deosebita, in calitate de firma, la derularea programelor de fidelizare. Prevederile aplicate in astfel de cazuri se supun unui regim fiscal si contabil distinct, asa cum urmeaza sa vedem.
In cazul de mai jos avem urmatoarele date: “O societate hoteliera care functioneaza sub un brand hotelier international (contract franciza) plateste anual in baza unei facturi emise de compania hoteliera internationala o contributie la programul de fidelizare clienti al acestui lant hotelier intenational. Este o cheltuiala de natura contului 628 fiind deductibila la calculul impozit profit?”.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Programele de fidelizare ale clientilor se fac pe baza de vouchere. Acestea sunt tratate dpv contabil in OMFP 1802/2014. Baza legala a modului de inregistrare in contabilitate a voucherelor in cadrul programelor de fidelizare a clientilor o reprezinta punctul 437 din OMEF 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate:
" 437. - (1) Unele entitati pot practica programe de fidelizare a clientilor, care presupun acordarea de puncte cadou acestora. Aceste puncte cadou pot fi utilizate pentru a achizitiona bunuri sau servicii gratuite sau cu pret redus, ca parte a unei tranzactii de vanzare de bunuri sau prestari de servicii, sub rezerva indeplinirii unor eventuale conditii suplimentare.
Entitatea contabilizeaza punctele cadou ca o componenta identificabila a tranzactiei in cadrul careia acestea sunt acordate (contul 472 "Venituri inregistrate in avans"/analitic distinct). Suma corespunzatoare punctelor cadou se recunoaste drept venit in momentul in care entitatea isi indeplineste obligatia de a furniza premiile sau la expirarea perioadei in cadrul careia clientii pot utiliza punctele cadou.
Daca se estimeaza ca nivelul cheltuielilor necesare indeplinirii obligatiei de a furniza premiile depaseste contravaloarea primita sau de primit pentru acestea, la data la care clientul le rascumpara, pentru diferenta aferenta entitatea inregistreaza in contabilitate un provizion.
(2) Conditia pentru inregistrarea ca venituri in avans a valorii punctelor cadou este ca programul de fidelizare practicat de entitate sa permita cunoasterea, in orice moment, a urmatoarelor informatii: valoarea punctelor cadou acordate, termenele la care expira valabilitatea acestora, valoarea punctelor cadou onorate si valoarea punctelor cadou existente, ce urmeaza a fi onorate in perioada urmatoare.
(3) In situatia in care entitatea nu dispune de un sistem de evidenta a punctelor cadou, care sa permita cunoasterea informatiilor mentionate la alin. (2) sau in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor, cum ar fi cupoane valorice, tichete, aceasta inregistreaza venituri curente in clasa 7 "Conturi de venituri" pentru suma totala si, concomitent, un provizion aferent costurilor estimate a fi suportate pentru onorarea obligatiilor asumate."
Pentru a sti cum sa contabilizati factura de fidelizare a clientilor pe care o primiti anual de la francizor trebuie sa solicitati de la acesta programul de fidelizarea a clientilor in vederea studierii modului de implementare al acestuia.
Presupun ca acest program de fidelizare se face pe baza de vouchere. In opinia mea aceasta factura nu se inregistreaza in contul 628.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Din punct de vedere fiscal operatiunea privind programul de fidelizare a clientilor nu are nici o implicatie.
Tratamentul contabil:
1) plata catre francizor a valorii punctelor acordate in cursul lunii clientilor consumatori ai serviciilor firmei dvs.:
461 = 5121
2) Inregistrarea in contabilitate a acordarii voucherelor la clientii care au beneficiat de serviciile firmei dvs.:
311 = %
704
472 voucher distribuit cu ocazia prestarii serviciului de catre firma dvs.
3) Inregistrarea in contabilitate a voucherelor valorificate % = 704
5311
472
4) Restituirea de catre francizor a valorii punctelor acordate clientilor dvs. si valorificate de catre clienti in firma dvs.
5121 = 461
5) Presupunem ca s-a incheiat campania, fapt pentru care trebuie facuta urmatoarea inregistrare in contabilitate:
472 = 461 cu diferenta de vouchere nevalorificate, urmand ca ulterior sa recuperati de la francizor suma achitata si nerecuperata de la acesta sau ca aceata diferenta nerecuperata, in functie de contractul pe care l-ati incheiat cu francizorul, sa o inregistrati ca o prestare de serviciu de catre francizor
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.