Un proiect nou de lege publicat de Senat propune, in principal, posibilitatea distribuirii dividendelor si in timpul anului fiscal. Legislatia actuala nu permite plata dividendelor decat dupa incheierea situatiilor financiare si dupa depunerea bilantului, astfel ca actionarii sau intreprinzatorii pot ridica dividendele la final de an si nu in timpul anului fiscal.
Noile propuneri clarifica, totodata, unele aspecte care tin de definirea dividendelor, iar in nota de fundamentare se face referire si la diferentele care exista in cazul PFA-urilor si PFI-urilor care pot incasa profitul obtinut in cursul anului fiscal.
Exista mai multe avantaje pentru cei care au societati care obtin profit: ridicarea dividendelor in cursul anului fiscal inseamna plati mai dese catre antreprenori si un impozit mai mic la stat (de doar 5% fata de 16% cat este impozitul pe venit sub forma de salariu).
In Motivarea proiectului, se mentioneaza ca problematica repartizarii profitului si a distribuirii de dividende, inclusiv la societatile listate, in sistemul juridic romanesc, ramane inca restrictiva si intr-un anume fel neclara in ceea ce priveste definitia juridica a dividendului, in conditiile in care Legea 31/1990 nu ofera interpretului un text clar si neechivoc desi a suferit numeroase modificari de la data adoptarii ei si pana in prezent.
Scopul constituirii unei societati profesioniste sau, dupa caz, a societatii cooperative este acela de a obtine profit, se mai mentioneaza in nota amintita. E amintit totodata si "dreptul principal al asociatilor", reprezentat de distribuirea dividendelor din profitul inregistrat de societate.
Se propune o modificare legislativa care sa permita repartizarea unei cote de 1/2 din profitul realizat trimestrial sub forma de dividende in cursul exercitiului financiar.
"Aceasta masura va duce la incasari din impozitul pe dividende in cursul anului fiscal si va da posibilitatea intreprinzatorului de a beneficia de rezultatul muncii prestate pe parcursul anului fiscal".
Se face, totodata, comparatia cu PFA-urile care incaseaza venituri in cursul anului fiscal:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
"In acest mod legislatia se armonizeaza si cu alte categorii de realizatori de venituri care beneficiaza de veniturile inregistrate in cursul anului fiscal (PFA, PFI etc.)", dar si cu prevederile Codului civil care defineste "fructele civile" ca fiind "veniturile rezultate din folosirea bunului de catre o alta persoana in virtutea unui act juridic precum chiriile, arenzile, dobanzile, venitul rentelor si dividendele".
De asemenea, in aceeasi nota de motivare, se mentioneaza:
"Motivul acestei propuneri vinde totodata si din intrebarea fireasca, care este interesul legiuitorului de a nu permite distribuirea anticipata a unei cote a profitului sub forma de dividend? Care este motivatia interdictiei de a distribui dividende pe parcursul anului fiscal? Consideram ca trebuie ca statul si intreprinzatorul sa aiba drepturi egale asta inseamna ca atunci cand statul se indestuleaza din munca intreprinzatorului (prin plata impozitelor) si acesta trebuie sa aiba la randul sau, dreptul repartizarii in acelasi timp a unei cote de profit.
Legea prevede sanctiuni pentru intreprinzatorul care indrazneste sa ia bani din societate, cu titlu de avans, aceasta este nici mai mult, nici mai putin decat inchisoarea! Asta inseamna ca simplul fapt de a indrazni sa iei mai devreme ce ti se cuvine, te poate transforma in infractor si poti ajunge la inchisoare! Prin definitie, infractiuni sunt acele fapte care prezinta pericol social. Nu pot sa inteleg care este pericolul social al unei astfel de fapte.
De asemenea, daca acelasi antreprenor ar fi ales sa nu isi constituie o societate, ci sa isi desfasoare activitatea ca persoana fizica autorizata, problema ar fi disparut, ar fi putut sa isi foloseasca profitul dupa bunul plac. Consider ca astfel, legea tine cont de forma juridica si nu de continutul economic. Mai mult decat atat, permiterea platii dividendelor in avans ar aduce castiguri si pentru bugetul statului, pentru ca plata dividendelor in avans ar aduce la buget si plata impozitului pe dividende, si tot in avans".
Propunerea concreta, asadar, vizeaza posibilitatea ca dividendele sa poata fi incasate o data la fiecare trimestru in cursul anului.
In acest sens, ar urma sa se modifice Legea contabilitatii nr. 82/1991 in ce priveste art. 19, alin. (3), dupa cum urmeaza:
"Repartizarea profitului se inregisreaza in contabilitate pe destinatii, trimestrial si dupa aprobarea situatiilor financiare anuale astfel:
a) In cursul exercitiului financiar, optional, pana la 1/2 din profitul contabil net realizat in cursul trimestrului respectiv pe baza balantei contabile.
b) Dupa aprobarea situatiilor financiare anuale cu regularizarea sumelor repartizate in cursul exercitiului financiar, dividendele repartizate si platite in plus in cursul exercitiului financiar vor fi returnate in termen de 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale".
Tot ca noua regula se mentioneaza ca situatia financiara anuala va evidentia dividendele atribuite partial si va regulariza, totodata, diferentele rezultate, in mod corespunzator, iar in cazul in care asociatii datoreaza restituiri de dividende, in urma regularizarii operate in situatiile finale anuale, acestea se vor achita societatii in termen de 6 luni de la data aprobarii situatiei financiare.
O alta propunere vizeaza Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 si care modifica art. 67, alineatul 2:
"Dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsta, trimestrial si anual, dupa regularizarea efectuata prin situatiile financiare anuale, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel. Acestea se pot plati trimestrial, in termenii stabiliti de adunarea generala a asociatilor sau, dupa caz, stabilit prin legile speciale, regularizarea diferentelor rezultate din distribuirea dividendelor in timpul anului fiscal urmand sa se faca prin situatiile financiare anuale. (...)"
Prin modificarea Legii nr. 1/2005 Legea 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei se modifica astfel incat membrii cooperatiei sa poata primi "dividende din profitul realizat trimestrial si respectiv anual, proportional cu participarea la capitalul social".
Art. 113 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda, fapta administratorului, a presedintelui societatii cooperative ori a directorului executiv care:
a) se imprumuta prin act sub semnatura privata, direct sau printr-o persoana interupsa, de la societatea cooperativa pe care o administreaza;
b) incaseaza sau plateste dividende, sub orice forma, din beneficii fictive"
Ceea ce inseamna ca se elimina, prin acest proiect de lege, din categoria de infractiune pedepsita in prezentcu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani situatia in care administratorul, presedintele sau directorul executiv al cooperativei "foloseste cu rea-credinta bunurile sau creditul de care se bucura societatea cooperativa, intr-un scop contrar intereselor acesteia ori in folosul propriu sau pentru a favoriza o alta societate cooperativa ori societate in care are interese direct sau indirect".
Puteti consulta aici proiectul!