Prin Legea 162/2017 au fost aduse modificari si completari Ordonantei Guvernului 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.
Printre altele, modificarile vizeaza lucrarile pe care expertul contabil le poate executa, in sensul completarii acestora si clarificarii celor deja prevazute de OG 65/1994. Astfel, conform art. 6 din OG 65/1994 modificat si completat, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice si juridice, urmatoarele lucrari:
a) organizeaza, conduce, tine, verifica si supravegheaza contabilitatea, intocmeste si semneaza situatiile financiare si executa lucrari cu caracter fiscal, respectiv calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale, ca parte a unui contract de prestari de servicii in domeniul contabilitatii.
Legea 162/2017 aduce precizari cu privire la sintagma „tinerea contabilitatii”. Prin tinerea contabilitatii se intelege inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare cu respectarea legii contabilitatii si a reglementarilor contabile aplicabile, precum si refacerea sau revizuirea contabilitatii. Rezultatul lucrarilor de verificare sau revizuire poate consta in semnatura de certificare acordata de expertul contabil. De asemenea, sunt definite lucrarile cu caracter fiscal ca fiind: calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale;
b) acorda asistenta de specialitate privind organizarea si tinerea contabilitatii;
c) efectueaza analize si evaluari economico-financiare in scop financiar-contabil, altele decat cele definite prin Ordonanta Guvernului nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 99/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu se concretizeaza intr-un raport de evaluare intocmit potrivit standardelor de evaluare adoptate de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR). Astfel de evaluari se pot referi la estimari ale fluxurilor de trezorerie si ale starii financiare a entitatii, evaluarea veniturilor si a cheltuielilor, estimarea nivelului provizioanelor si a ajustarilor de valoare, precum si alte evaluari executate de expertii contabili in activitatea lor curenta, fara a se limita la acestea;
d) efectueaza expertize financiar-contabile, inclusiv expertize financiar-contabile cu componenta fiscala, dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoanele fizice ori juridice in conditiile prevazute de lege si de reglementarile CECCAR;
e) executa alte lucrari cu caracter financiar-contabil, inclusiv activitati de evidenta electronica a personalului, de salarizare, de organizare administrativa si informatica, certificare de informatii, date si documente;
f) indeplineste, potrivit dispozitiilor legale, atributiile prevazute in mandatul de cenzor si de mandatar financiar;
g) acorda asistenta de specialitate necesara pentru infiintarea si reorganizarea societatilor;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
h) asigura managementul financiar-contabil si al performantei economice;
i) asigura controlul intern de gestiune si managementul riscurilor persoanelor juridice;
j) acorda consultanta in gestiune financiara si in contabilitate, presteaza servicii specifice contabilitatii manageriale si raportarii integrate;
k) efectueaza pentru persoanele fizice si juridice servicii profesionale care presupun cunostinte privind activitatile prevazute la articolul 6 din OG 65/1994.
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca societatile de expertiza contabila au fost si ele modificate, astfel ca, societatile comerciale de expertiza contabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba ca obiect de activitate principal exercitarea profesiei de expert contabil, iar activitatile secundare sa fie conforme prevederilor prezentei ordonante si reglementarilor Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania;
b) majoritatea actiunilor sau a partilor sociale sa fie detinuta de experti contabili;
c) structura de administrare a societatii, conform Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa fie aleasa in majoritate dintre actionarii sau asociatii experti contabili;
d) actiunile sa fie nominative si orice nou asociat sau actionar sa fie admis de adunarea generala;
e) modul de distribuire a beneficiilor si de suportare a pierderilor sa se faca potrivit ponderilor actiunilor sau ale partilor sociale detinute de actionari sau asociati.
In vederea inregistrarii societatii la oficiul registrului comertului si pentru orice modificare a acestor conditii, structura de administrare a societatii solicita avizul de principiu al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Avizul de principiu atesta faptul ca asociatii/administratorii si personalul de conducere indeplinesc conditiile prevazute de lege si confera dreptul acestora de a constitui societatea, de a efectua modificari in actul constitutiv si de a inregistra aceste operatiuni la oficiul registrului comertului.
Radierea sau suspendarea dreptului de exercitare a profesiei se dispune de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania si se comunica, in termen de 30 de zile, de catre structura de administrare a societatii la oficiul registrului comertului pe raza caruia este inregistrata societatea membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.