In Monitorul Oficial nr. 0584/21.07.2017 a fost publicata Legea nr. 177/2017 care aduce nenumarate noi modificari noului Cod fiscal.
Dintre principalele modificari importante care afecteaza societatile din Romania, dar si alte structuri de ordin economic si financiar, amintim: nou regim al societatilor care au avut venituri intre 100.000 si 500.000 euro la finele anului 2016, extinderea categoriei de platitori de impozit pe profit, clarificari aduse cheltuielilor nedeductibile, noutati privind faptul generator al TVA, ajustarea TVA si anularea codului de TVA.
Sa vedem insa care sunt cele mai importante 8 modificari aduse recent Codului fiscal, conform unei analize realizate recent pentru HotNews.ro de catre Adrian Benta, consultant fiscal:
1. Regimul societatilor care la 31 decembrie 2016 au avut venituri cuprinse intre 100.000 euro si 500.000 euro si care platesc impozit specific este clarificat.
Atentie, o ANALIZA DETALIATA privind ce se schimba referitor la impozitul specific puteti citi AICI! (Analiza Irina Dumitrescu)
"La adoptarea OUG nr. 3/2017, cand plafonul veniturilor pentru microintreprinderi a fost majorat de la 100.000 euro la 500.000 euro, nu au existat masuri tranzitorii pentru acele societati ce au realizat acest nivel al veniturilor, dar in acelasi timp se aflau si in sfera de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific pentru unele activitati (restaurant, bar, hoteluri, pensiuni etc). Acest impozit specific este platit doar de contribuabilii platitori de impozit pe profit. OUG nr. 3/2017 a intrat in vigoare la data de 01 februarie 2017, iar Legea nr. 160/2016 la data de 01 ianuarie 2017.
Astfel, au fost interpretari prin care unele societati, chiar daca se incadrau la categoria de microintreprindere, au ramas platitoare de impozit pe profit, situatie generata de aflarea in sfera Legii nr. 170/2016", explica Adrian Benta.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Astfel, Legea nr. 177/2017 renunta la calitatea de platitor de impozit pe profit cu data de 31 iulie 2017, avand obligatia sa modifice vectorul fiscal pana pe data de 25 august 2017.
De asemenea, aceste societati, pana la 25 august 2017, trebuie sa finalizeze calculul impozitului pe profit pentru perioada 01 ianuarie – 31 iulie 2017 si sa depuna declaratiile fiscale pentru impozitul pe profit!
Totodata, aminteste aceeasi sursa, in conditiile in care impozitul specific se datoreaza pentru perioada 01 ianuarie – 31 iulie 2017, "legea introduce o derogare de la modul uzual de calcul al impozitului specific, in sensul ca acesta se calculeaza pentru un numar de zile corespunzator primelor 7 luni, raportate la un numar total de 365 de zile (proportional cu numarul de zile din primele 7 luni intr-un an de zile); desigur si acesta se declara si achita tot pana pe data de 25 august 2017".
De asemenea, de la 1 august 2017, societatile cu venituri intre 100.001 euro si 500.000 euro cu data de 31 decembrie 2016, vor achita impozit pe venitul microintreprinderii si nu mai platesc impozit specific.
2. Se extinde categoria platitorilor de impozit pe profit astfel incat se clarifica faptul ca asociatiile de proprietari nu sunt platitori de impozit pe profit pentru veniturile realizate din exploatarea proprietatii comune.
3. In al treilea rand, in ce priveste situatiile in care bunurile lipsa din gestiune, degradate si neimputabile sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, se mentioneaza ca “legea extinde la cheltuieli deductibile, contravaloarea bunurilor aflate in perioada de valabilitate, insa ce vor fi utilizate conform legislatiei pentru combaterea risipei alimentare (bunuri ce sunt acordate unor entitati prevazute de legea combaterii risipei alimentare, cand aceasta va intra in vigoare)".
4. O alta modificare consta in faptul ca firmele pot deconta asigurari de sanatate si abonamente medicale la unitati private, pentru fiecare salariat, in plafonul de 400 euro anual, fara a considera aceste cheltuieli venituri de natura salariala la persoana fizica angajata.
5. In ce priveste faptul generator de TVA - livrari/prestari servicii cu caracter de continuitate, "faptul generator al TVA intervine la momentul livrarii bunurilor sau la momentul prestarii serviciilor. Codul fiscal introduce mai multe exceptii, una dintre acestea fiind faptul generator pentru livrarile de bunuri / prestarile de servicii cu caracter de continuitate. Pentru livrarile de gaze naturale, de apa, de energie electrica sau servicii de telefonie, respectiv servicii de inchiriere, concesionare, arendare sau leasing, faptul generator se considera realizat la momentul acceptat prin contract pentru plata acestor bunuri sau servicii.
Daca partile nu au prevazut in mod expres o data a platii, in acest caz faptul generator intervine la data emiterii facturii, fara ca perioada de decontare sa depaseasca 1 an."
6. O alta modificare face referire la faptul ca ajustarea TVA in favoarea persoanei impozabile pentru pierderile din creante ca urmare a falimentului clientului sau a insolventei se poate face intr-un termen de 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea definitiva a instantei;
"O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, ce a inregistrat pierderi din creante, generate de aprobarea unui plan de reorganizare al clientului in procedura insolventei sau pierderile din creante sunt generate de falimentul clientului, are dreptul sa ajusteze TVA in favoarea acesteia prin emiterea unei facturi de stornare pentru baza impozabila si pentru TVA colectata initial, corespunzator pierderii suportate" se arata in analiza citata.
Termenul in care poate fi emisa factura de stornare este de 5 ani, incepand cu data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat "hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazuta de legislatia insolventei", explica Adrian Benta.
7. Se elimina sintagma "nu justifica intentia si capacitatea economica" pentru a fi platitor de TVA, cand autoritatea fiscala anuleaza codul de TVA. In schimb, se mentioneaza ca unei societati i se poate anula codul de TVA daca prezinta "un risc fiscal ridicat".
8. Ca ultima modificare importanta, se aduc unele completari referitoare la dreptul de a efectua unele activitati cu produse accizabile, doar cu conditia detinerii autorizatiilor specifice. Li se recomanda operatorilor economici in cauza sa analizeze cadrul normativ si sa identifice daca trebuie sa obtina autorizatii.