Urmare a globalizarii activitatii economice, firmele din Romania au inceput sa-si extinda activitatea in afara granitelor tarii, desi mai este mult pana cand sa se ajunga la numarul mare de santiere in care lucrau muncitori romani inainte de Revolutie.
Mai des intalnita este situatia in care, profitand si de posibilitatea de a lucra fara a avea nevoie de permis de munca, firme romanesti contacteaza sau subcontacteaza lucrari in tari membre UE.
In unele cazuri aceste lucrari se desfasoara pe o perioada mai lunga. Conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si alte tari prevad (in general la articolul 5) o anumita perioada (6 luni, 9 luni, 12 luni etc) dupa care activitatea se poate desfasura doar pe baza declararii unui sediu permanent in acea tara.
Indeplinirea conditiilor privind existenta unui sediu permanent conform Conventiei pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si tara respectiva nu determina obligativitatea infiintarii unei noi societati in statul de sursa al venitului, ci doar de stabilire a impozitului aferent veniturilor realizate in acest stat tinand cont si de cheltuielile inregistrate aferente realizarii acestora.
In acest sens firma mama din Romania trebuie sa obtina un cod fiscal in tara respectiva, in functie de care va face declararea si plata impozitului pe profit obtinut in acea tara.
De asemenea trebuie retinut ca societatii mama din Romania ii sunt aplicabile prevederile articolului 39 alin. (2) din Legea nr 227/2015 privind Codul fiscal, potrivit caruia:
- daca o persoana juridica romana obtine venituri dintr-un stat strain prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse unui impozit cu retinere la sursa care, potrivit prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, pot fi impuse in celalalt stat, iar
- impozitul platit catre statul strain, fie direct, fie indirect, prin retinerea și virarea de o alta persoana, se scade din impozitul pe profit determinat potrivit prevederilor Titlului II din Codul fiscal.
Aceasta inseamna ca daca respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda creditului, impozitul platit catre statul strain, fie direct, fie indirect, prin retinerea si virarea de o alta persoana, se scade din impozitul pe profit de plata total de plata pentru activitatea desfasurata in Romania si in strainatate, calculat conform prevederilor Legii nr 227/2015 privind Codul fiscal (daca in tara respective cota de impozit este 20%, in Romania se poate deduce doar impozitul aferent cotei de 16% aplicat aceleiasi baze impozabile).
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examen Consultant Fiscal 2024
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Declararea unui sediu permanent in strainatate implica deci doar impozitarea profitului realizat in acea tara, fara a determina direct alte obligatii fiscale cum sunt cele privind impozitarea salariilor muncitorilor trimisi acolo, TVA etc.