In cazul de mai jos, in perioada 2011, 2012, 2013 se livreaza din parchetele aflate in exploatare, regie proprie material lemnos de catre gestionar parchet pe baza avizului de insotire, materialul ajunge in depozit unde se receptioneaza si se constata diferente, gestionarul depozitului intocmente NIR-ul specificand pe nir motivul diferentelor. La sfarsitul fiecarei luni se preda la contabilitate, inchiderea lunara facandu-se dupa NIR-uri.
La inventarul anual nu s-au constatat diferente intre gestiune depozitului si cea financiar-contabila.
In anul 201, in urma unui control facut la depozit, se emite decizie de imputare gestionarului depozitului pentru diferenta dintre livrarea din parchet si receptia in depozit.
Vom vedea daca e corect sa fie imputata gestionarului depozitului acea cantitate daca nu a intrat in gestiunea depozitului.
In situatia in care la receptie se constata diferente, Nota de receptie si constatare de diferente se intocmeste in trei exemplare de catre comisia de receptie legal constituita.
Acest formular circula:
- la gestiune, pentru incarcarea in gestiune a bunurilor materiale receptionate (toate exemplarele);
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- la compartimentul financiar-contabil, pentru intocmirea formelor privind reglementarea diferentelor constatate (toate exemplarele), precum si pentru inregistrarea in contabilitatea sintetica si analitica, atasata la documentele de livrare (factura sau avizul de insotire a marfii);
- la unitatea furnizoare (exemplarul 2) si la unitatea de transport (exemplarul 3), pentru comunicarea lipsurilor stabilite.
Astfel, in situatia constatarii de diferente la receptie un exemplar al Notei de receptie si constatare de diferente trebuia transmis si unitatii furnizoare pentru comunicarea lipsurilor stabilite si identificarea cauzelor care au condus la aceste diferente.
In situatia in care s-a produs un prejudiciu pentru societate, acesta se recupereaza de la persoanele vinovate, in conformitate cu dispozitiile legale. Conform art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice angajatii raspund material, potrivit codului muncii si prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu constituie infractiuni.
Gestionarul raspunde integral fata de agentul economic, autoritatea sau institutia publica pentru pagubele pe care le-a cauzat in gestiunea sa.
Primirea bunurilor in cantitati inferioare celor inscrise in actele insotitoare sau cu vicii aparente, fara a se fi intocmit acte legale de constatare, precum si nesolicitarea asistentei tehnice de specialitate la primirea bunurilor, desi aceasta era necesara, atrag raspunderea gestionarului in conditiile alineatului 1.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro