Termenul limita pana la care firmele mici trebuiau sa se ocupe de inlocuirea caselor de marcat nu a fost amanat, asa cum sperau contribuabilii persoane fizice. Totusi, amenzile uriase pe care le-ar fi putut primi firmele au fost amanate cu cateva luni printr-o ordonanta de urgenta, dar pericolul nu a trecut.
Guvernului a extins Legea prevenirii, astfel incat sa includa pe lista neregulilor si nerespectarea termenului pentru dotarea firmelor cu case de marcat electronice, cand a publicat hotararea pe 10 septembrie, in Monitorul Oficial. Asadar, operatorii economici nu vor mai fi amendati direct, ci vor primi o schema de remediere cu un nou termen de conformare.
Incepand cu data de 1 noiembrie 2018, contribuabilii mici vor putea fi sanctionati pentru nedotarea cu noile case de marcat, insa dupa aplicarea avertismentului conform Legii prevenirii. Prin urmare, in situatia in care organele de control vor constata neindeplinirea obligatiei de utilizare a noilor case de marcat de la data de 1 septembrie 2018 (pentru contribuabilii mari si mijlocii) , respectiv 01 noiembrie 2018 (pentru firmele mici), in functie de situatia de la data constatarii vor aplica sanctiunea avertismentului si un plan de remediere, respectiv un termen de dotare/instalare.
Organele de control vor analiza situatia fiecarui contribuabil in parte, iar daca acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, vor aplica avertismentul si vor stabili un termen de dotare/instalare de maximum 90 de zile, in functie de problemele pe care le-au constatat.
Inlocuirea caselor de marcat: cum va decurge planul de remediere
ANAF si MAI vor analiza, in timpul controlului, situatia de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel putin urmatoarele situatii si pot proceda in consecinta astfel:
a) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situatie in care organul de control nu aplica sanctiuni;
b) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat si instalat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de instalare foarte scurt;
c) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate corespunzatoare activitatii acestuia, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen scurt de dotare;
d) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate si a facut comanda la distribuitorul autorizat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de dotare si fiscalizare scurt;
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
e) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic si nu exista pe piata aparate de marcat cu jurnal electronic pentru activitatea sa, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste in planul de remediere un termen mai lung de dotare (exemplu: 90 de zile).
Conform Legii prevenirii, in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/institutia publica cu atributii de control are obligatia sa reia controlul, iar in cazul in care se constata neindeplinirea obligatiilor legale in termenul acordat, se aplica sanctiunile prevazute de OUG nr.28/1999, respectiv amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si:
- confiscarea sumelor nejustificate,
- suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator.