Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a sustinut in 2019 o sesiune online de asistenta, cu tema "Case de marcat: facilitati, obligatii, termene ". Unul dintre contribuabilii participanti la evenimentul online a cerut lamuriri despre dotarea cu o casa de marcat in cazul in care inchiriaza camere in scop turistic.
Citeste in continuare discutia care a avut loc intre contribuabil si specialistul ANAF.
Inchirirea camerelor in scop turistic - casa de marcat este obligatorie sau nu?
Intrebare: Sunt persoana fizica (nu PFA) si doresc sa inchiriez in scop turistic camerele situate in locuinta proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1-5 camere inclusiv, altele decat cele care reprezinta structura de primire turistica. Mod de impozitare ales=norma de venit.
In cadrul listei de obligatii publicata de ANAF, la capitolul Alte obligatii (Articolul 1 din OUG 28/1999, articolul 317 Codul fiscal) apare obligatia operatorului economic de a utiliza casa de marcat electronica fiscala.
Conform definitiei operatorului economic, eu nu sunt operator economic. In aceste conditii, vreau sa stiu daca am sau nu nevoie de casa de marcat si cum se procedeaza. Mentionez ca imobilul este detinut impreuna cu sotia, deci amandoi am fi beneficiarii sumelor incasate in numerar.
Raspunsul oferit de ANAF
Avand in vedere ca activitatile de inchiriere nu figureaza intre exceptiile enumerate la art. 2 din OUG nr. 28/1999, pentru incasarea integral sau partial cu numerar a veniturilor obtinute din cedarea folosintei in scop turistic a locuintei, exista obligatia de a emite bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si de a le inmana clientilor, iar la solicitarea acestora se vor elibera si facturi, in conditiile legii.
In concluzie, o persoana fizica, nu PFA, care doreste sa inchirieze camere din locuinta este obligata prin lege sa foloseasca o casa de marcat si sa inmaneze bon fiscal clientilor.
OBSERVATIE!
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Trebuie depusa lunar declaratia 4200 sau 4109? ANAF a revenit cu lamuriri asupra acestui studiu de caz.
Intrebare: Trebuie sa depun lunar declaratia 4200 sau 4109? Pot emite factura la cerere?
Raspunsul oferit de ANAF
Conform dispozitiilor ART. III alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 804/2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, coroborat cu prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 627/2018, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale au obligatia de a transmite datele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau art. 3 alin. (2) lit. a), b) sau c), dupa caz, respectiv cele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si c) din anexa nr. 11 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare, catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, respectiv A4200 sau F4109 - Declaratie privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate.
Facem precizarea ca, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se inteleg aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z).
In conformitate cu art. 1, alin (2) din OUG nr. 28/1999, operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale au obligatia sa emita bonuri fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura.
Citeste si: Cum se completeaza declaratia A4200. Instructiuni pas cu pas