email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF raspunde: Case de marcat - obligatii si termene in 2019

ANAF raspunde: Case de marcat - obligatii si termene in 2019
case de marcatbon fiscalOUG 28/1999F4109

ANAF a organizat recent o sesiune de asistenta online pe tema “Case de marcat - obligatii si termene”. Specialistii institutiei au raspuns contribuabililor la nelamuririle pe care le au despre aceasta tema actuala.
 

Mai jos, puteti sa cititi cateva dintre intrebarile pe care le-au adresat contribuabilii pe pagina de Facebook a institutiei si ce raspunsuri au primit din partea specialistilor ANAF.
 

Declaratiile A4200 si A4203 au fost create pentru ca utilizatorii noilor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia sa transmita la ANAF lunar, pana la data de 20 a lunii pentru luna anterioara anumite date din casa de marcat. Fisierele XML continand aceste date sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern.
 

Citeste si: Cate formulare trebuie depuse la ANAF daca detii o casa de marcat electronica

 

Case de marcat- obligatii si termene: raspunsurile specialistilor ANAF

10 dileme legate de noile case de marcat au acum raspuns.

 

1. Intrebare: Care sunt consecintele legale in cazul in care utilizatorii caselor de marcat renunta la contractul de service?


Raspuns ANAF

Potrivit prevederilor art. 4 alin. (12) lit. e ) sau f) din OUG 28/1999 se instituie pentru utilizatori obligatia:

- de a asigura functionarea aparatului de marcat electronic fiscal in parametrii tehnici legali, pe toata durata de utilizare a acestuia,
- de a permite interventia tehnica numai a persoanelor autorizate pentru efectuarea operatiunilor de service asupra aparatului de marcat electronic fiscal; prin persoana autorizata se intelege persoana inregistrata in baza de date a Ministerului Finantelor Publice privind distribuitorii autorizati, unitatile acreditate pentru comercializare si/sau service si tehnicienii de service pentru aparatele de marcat electronice fiscale.

Potrivit art. 10 lit. u) din OUG nr. 28/1999 nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozitiilor art. 4 alin. (12) lit. e ) sau f) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei.


2. Intrebare: Daca aparatul de marcat electronic fiscal a fost pus in functiune, trebuie generat raportul Z la inchiderea zilei fiscale, chiar daca nu au fost emise bonuri fiscale. Care este baza legala?


Raspuns ANAF

Baza legala o reprezinta prevederile art. 64 alin. (1) din HG nr.479/2003, potrivit carora raportul Z este definit astfel:

"Raportul Z este documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt, respectiv zi de lucru, care contine in mod detaliat date ce se vor inregistra in memoria fiscala ca date de sinteza pe termen lung, odata cu emiterea acestui raport. Comanda de inchidere zilnica a totalizatoarelor zilnice cu caracter fiscal este unica si obligatorie."


3. Intrebare: Pentru incasarile de la Persoane fizice, prin virament bancar, este nevoie de casa de marcat?


Raspuns ANAF

Potrivit dispozitiilor art. 1 alin.(1) si (2) din OUG 28/1999 - operatorii economici care incaseazã, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amãnuntul, precum si a prestãrilor de servicii efectuate direct cãtre populatie, au obligatia sã emitã bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sã le inmaneze clientilor, cu exceptiile prevãzute la art. 2, iar la solicitarea acestora vor elibera si facturã, in conditiile legii.

Astfel, incasãrile prin virament bancar nu intrã sub incidenta prevederilor art. 1 alin.(1) si (2) din OUG 28/1999, pe cale de consecintã nu aveti obligatia de a vã dota cu aparat de marcat electronic fiscal in cazul incasãrii prin transfer bancar, fãrã a realiza incasãri de la populatie integral sau partial cu numerar, prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau substitutelor de numerar.


4. Intrebare: Doresc sa stiu daca se predau memoriile pentru casele de marcat vechi si daca exista un termen.


Raspuns ANAF

In cazul incetarii activitatilor de livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie sau dupa dotarea cu noile aparate de marcat cu jurnal electronic, utilizatorilor le revine obligatia de a solicita distribuitorului autorizat sau unitatii acreditate pentru service, defiscalizarea vechilor aparate de marcat cu rola jurnal, procedura care consta in extragerea memoriei fiscale din aparatul de marcat si anularea numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet sau in municipiul Bucuresti si de a pastra si arhiva memoria fiscala, pentru o perioada de 10 ani. Cadrul legal in vigoare nu prevede un termen in care utilizatorul sa procedeze la arhivarea memoriei fiscale a aparatului de marcat scos din uz.


5. Intrebare: Daca am depus declaratia F4109 cu datele aferente lunii ianuarie, dar la declaratie am scris luna ianuarie in loc de februarie, ce se intampla cu declaratia lunii decembrie depusa corect?


Raspuns ANAF

In situatia in care, dupa depunerea formularului F4109, observati ca exista erori (ati declarat NUI-uri, in plus, in minus sau nu trebuia sa declarati niciun NUI), puteti depune formulare F4109 rectificative prin care comunicati datele corecte si complete.

Spre exemplu,

1. daca in primul F4109 a fost omis un NUI, se trimite un F4109 rectificativ in care, pe langa NUI-urile declarate in primul formular depus, se inscrie si NUI-ul omis (se adauga la lista precedenta)
2. daca a fost trecut un NUI in plus, se depune un F4109 rectificativ doar cu NUI-urile care trebuie declarate (se elimina din lista precedenta NUI-ul declarat eronat)
3. daca au fost declarate unul sau mai multe NUI-uri si nu trebuia declarat niciunul, se trimite un F4109 care nu contine niciun NUI.

Pentru o perioada de raportare se pot depune formulare rectificative ori de cate ori se constata ca exista erori in formularele depuse anterior.

Daca ati gresit perioada de raportare, depuneti un F4109 pentru aceeasi perioada si procedati similar exemplelor de mai sus in ceea ce priveste NUI-urile.

 
6. Intrebare: Daca o zi este fara incasare, este necesara scoaterea Zet-ului?


Raspuns ANAF

Daca aparatul de marcat electronic fiscal a fost pus in functiune, trebuie generat raportul Z la inchiderea zilei fiscale, chiar daca nu au fost emise bonuri fiscale.


7. Intrebare: Daca se extrage memoria fiscala a unei case de marcat fiscale electronice,fara sa se instraineze casa de marcat este de ajuns procesul verbal de extragere a memoriei inregistrat la organul fiscal arondat sau trebuie depusa online si Declaratia F4105 - Notificare privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal (Anexa 2E)?


Raspuns ANAF

 In conformitate cu prevederile art. 68 alin. (2) si (3) din HG nr. 479/2003 pentru aparate de marcat cu jurnal electronic (modelul nou - definite la art. 3 alin (2) din OUG nr. 28/1999) procesul-verbal se intocmeste in 3 exemplare si se semneaza de catre utilizator si de catre tehnicianul de service. Un exemplar al procesului-verbal revine utilizatorului, iar doua exemplare vor fi preluate de catre tehnicianul de service, dintre care unul se transmite distribuitorului autorizat prin grija unitatii de service acreditate.

La organul fiscal competent se transmite un exemplar al procesului verbal daca memoria a fost inlocuita/extrasa de la o casa de marcat model vechi.

Procesul-verbal se pastreaza o perioada de 10 ani:

- la utilizator pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanta de urgenta (modelul nou, cu jurnal electronic)
- la organul fiscal competent pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta (modelul vechi).

Extragerea memoriei fiscale nu face parte din situatiile prevazute expres de formularul F4105, insa puteti informa cu privire la aceasta situatie prin completarea punctului "D.6 Alte situatii ".
 

8. Intrebare: Avand in vedere prevederile Art. 115 din Normele Metodologice, prin cesionarea drepturilor si obligatiilor catre terte persoane interpretati ca este vorba de unitati neacreditate sau indiferent de statutul lor? Prin urmare, contractele de service se pot cesiona intre unitati acreditate ale aceluias importator/distribuitor de case de marcat?


Raspuns ANAF

Drepturile si obligatiile ce revin unitatilor acreditate pentru comercializare si/sau service in baza prevederilor ordonantei de urgenta si a prevederilor prezentelor norme metodologice, precum si in baza avizelor/autorizatiilor eliberate de comisie nu pot fi cedate unor terte persoane.


9. Intrebare: La inchiderea punctului de lucru,unitatea de service a depus in format tiparit la Serviciul Fiscal procesul verbal de extragere a memoriei pentru o casa de marcat electronica fiscala. Mai trebuie depusa Declaratia F4105 - Notificare privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal (Anexa 2E)?Daca da,care este termenul de depunere(in cat timp de la inchiderea punctului de lucru trebuie depusa)?


Raspuns ANAF

Notificarea se transmite organului fiscal competent in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care a intervenit situatia.

 
10. Intrebare: Pentru casele de marcat care functioneaza odatasau de doua ori pe luna, se aplica procedura normala de depunere a declaratiei?


Raspuns ANAF

Da, transmiteti A4200 pentru lunile in care sunt emise bonuri fiscale si F4109 pentru lunile in care aparatele de marcat electronice fiscale nu sunt utilizate.

Facem precizarea ca, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se inteleg aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z).


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
case de marcatbon fiscalOUG 28/1999F4109


Data aparitiei: 08 Martie 2019
Ultima actualizare: 29 Martie 2019

Votati articolul "ANAF raspunde: Case de marcat - obligatii si termene in 2019":
Rating:

Nota: 4.16 din 5 din 65 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X