email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 114/2018, modificata prin ordonanta de urgenta. Noutati privind taxa pe lacomie, pensiile private si energia

OUG 114/2018, modificata prin ordonanta de urgenta. Noutati privind taxa pe lacomie, pensiile private si energia
oug 1142018taxa pe lacomietaxa pe activepilonul ii de pensii

Pe site-ul Finantelor Publice a fost urcat un proiect de OUG pentru modificarea si completarea unor acte normative, adica pentru modificarea popularei OUG 114/2018. Dupa reactiile negative pe care le-au avut multi contribuabilii inca de la anuntarea actului normativb, Guvernul a decis sa mai faca anumite modificari in textul ordonantei. Acestea au rolul de a corecta greselile cu care urma ca OUG sa intre pe piata noastra, insa de la teorie la practica drumul este lung si presarat cu gropi.

 

Ce trebuie retinut din OUG 114/2018 modificata

Pilonul II de pensii

Aplicarea art. 60 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pana la data de 31 mai 2019.

Pe perioada suspendarii prevazuta la alin. (1), capitalul social minim necesar pentru administrarea unui fond de pensii este echivalentul in lei, calculat la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei la data constituirii, al sumei de 4 milioane euro.
 

Taxa pe activele financiare

Controversata taxa pe activele financiare, adica taxa pe lacomie, a reprezentat unul dintre principalele motive care au dus la modificarea OUG 114/2018.

Noua ordonanta va schimba modul de calcul al taxei pe activele bancare, aceasta nu va mai fi legata de nivelul ROBOR, ci de o taxa fixa de 0.4% pentru bancile cu o cota de piata mai mare de 1%. Initial, Teodorovici, ministrul Finantelor, anuntase ca OUG nr. 114/2018 se va transforma din "taxa pe lacomie" in "stimulent pentru harnicie", potrivit e-juridic.manager.ro.

Institutiile de credit ar fi trebuit sa calculeze, sa declare si sa plateasca trimestrial taxa pe active financiare, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza taxa pe active, iar primul termen de plata este aprilie 2019. Faptul ca taxa se plateste in functie de nivelul indicelui de referinta ROBOR nu a fost una dintre  cele mai bune miscari pe care le-a facut MFP, avand in vedere ca aceasta masura are efect negativ asupra activitatii de creditare a economiei reale si a populatiei.

Mult timp s-a crezut ca MFP va renunta la taxa pe lacomie, insa se pare ca lucrurile nu stau chiar asa. “Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare nete, denumita in continuare taxa pe active.”, reiese din textul OUG.

Taxa pe active se calculeaza prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (2) asupra bazei impozabile reprezentata de activele financiare nete ale institutiei bancare existente in sold la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa,  potrivit evidentei contabile, din care se scad urmatoarele active financiare:

a) numerarul;
b) solduri de numerar la banci centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
c) expuneri neperformante la valoare neta;
d) titluri de datorie emise de administratii publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
e) credite si avansuri acordate administratiilor publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
f) credite acordate de institutiile de credit sectorului neguvernamental  purtatoare de garantii primite din partea administratiei publice centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
g) credite acordate institutiilor de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante ; depozite la institutii de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; conturi de corespondent la institutii de credit (nostro) si creante atasate, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; operatiuni reverse repo si titluri luate cu imprumut, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante.

 Cotele taxei pe active, aplicate asupra bazei impozabile prevazuta la alin. (1),  sunt:

a) 0,4% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mare sau egala cu 1%;
b) 0,2% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mica de  1%.

Cota de piata este cea stabilita la sfarsitul semestrului/anului pentru care se datoreaza taxa.

Contribuabilii prevazuti la art. 86 alin.(2) lit.a) sunt obligati sa calculeze semestrial, respectiv la sfarsitul anului taxa pe active, prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (2) asupra bazei impozabile prevazuta la alin. (1).


Taxa calculata potrivit alin. (3) se reduce, astfel:

a) pentru cresterea intermedierii financiare, prin cresterea soldului creditelor:
        i. cu 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei, determinata potrivit art. 86 alin.(2) lit.h) este egala sau mai mare decat tinta de crestere a creditarii, prevazuta la alin. (7);
        ii. pana la 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este mai mica decat tinta de crestere a creditarii prevazuta la alin.(7), situatie in care procentul de reducere  a taxei pe active  se calculeaza proportional, conform urmatoarei formule:

R1 =  [cresterea soldului creditelor /  tinta de crestere a creditarii] *50%

              unde:
     R1 - procentul de reducere a taxei pe active ca urmare a cresterii soldului creditelor

        iii. referinta initiala fata de care se realizeaza calculul evolutiei soldului creditelor este reprezentata de soldul creditelor la sfarsitul anului 2018.
        iv. In cazul in care in anul/anii urmator/urmatori soldul creditelor scade, evolutia soldului creditelor  se va evalua functie de referinta initiala de la pct. iii)   pana cand soldul creditelor inregistreaza o valoare mai mare sau egala cu valoarea referintei initiale de la pct. iii). In anul urmator inregistrarii soldului creditelor cel putin la nivelul referintei initiale, calculul evolutiei soldului creditelor se va realiza fata de soldul creditelor inregistrate la sfarsitul anului precedent, care devine referinta  initiala si careia i se aplica prevederile de la acest punct.

b. pentru diminuarea marjei de dobanda:

i. cu 50%, in cazul in care marja de dobanda calculata la nivelul semestrului/anului pentru care se datoreaza, se situeaza sub nivelul marjei de referinta a dobanzii, sau in cazul in care diminuarea marjei de dobanda determinata potrivit art. 86 alin. (2) lit. i) este egala sau mai mare decat tinta de diminuare a marjei de dobanda, prevazuta la alin.(7).
ii. pana la 50%, in cazul in care diminuarea marjei de dobanda este mai mica decat tinta de diminuare a marjei de dobanda prevazuta la alin. (7), situatie in care procentul de reducere a taxei pe active se calculeaza proportional, conform urmatoarei formule:

R2 = [(diminuarea marjei de dobanda / tinta de diminuare a marjei de dobanda) * 50%]

    unde:
     R2 - procentul de reducere a taxei pe active ca urmare a diminuarii marjei de dobanda
    iii. referinta initiala fata de care se realizeaza calculul evolutiei marjei de dobanda este data de marja de dobanda de la sfarsitul anului 2018.


    iv. In cazul in care in anul/anii urmator/urmatori marja de dobanda creste, evolutia marjei de dobanda  se va evalua functie de referinta initiala de la pct. iii)   pana cand marja de dobanda inregistreaza o valoare mai mica sau egala cu valoarea referintei initiale de la pct. iii). In anul urmator inregistrarii marjei de dobanda cel mult la nivelul referintei initiale, calculul evolutiei marjei de dobanda se va realiza fata de marja de dobanda inregistrata la sfarsitul anului precedent, care devine referinta  initiala si careia i se aplica prevederile de la acest punct.


Taxa pe active, calculata potrivit alin. (3) si redusa in conditiile prevederilor alin. (4), pe baza indicatorilor privind cota de piata, soldul creditelor si marja de dobanda inregistrati la nivelul primului semestru al anului pentru care se datoreaza taxa pe active si a jumatate din nivelurile tinta de crestere a creditarii sia tintei de diminuare a marjei de dobanda, se declara si se plateste pana la data de 25 august, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza.  Taxa nu se datoreaza si nu se declara la nivelul primului semestru in urmatoarele situatii:

a) daca a indeplinit 100% tinta de crestere a creditarii, sau
b)  daca a indeplinit 100% tinta de diminuare a marjei de dobanda, sau
c) daca nivelul procentual agregat al cresterii creditarii si al diminuarii marjei de dobanda este cel putin 100%.
Nu sunt supuse taxei pe active institutiile bancare care inregistreaza pierdere contabila, inainte de calculul taxei pe active, la sfarsitul semestrului, respectiv al anului  pentru care se datoreaza taxa.

 

Prin exceptie de la art. 87 alin. (3), (5) si (6), contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului au obligatia de a declara si a plati taxa pe active proportional cu perioada impozabila , pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent, respectiv pana la data radierii, dupa caz. In aceasta situatie, pentru determinarea taxei pe active, cota de piata este ultima cota stabilita, iar reducerea taxei, in conditiile prevederilor art. 87 alin. (4) se efectueaza pe baza indicatorilor privind soldul creditelor si marja de dobanda inregistrati la sfarsitul perioadei impozabile. Perioada impozabila este perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.

Contribuabilii nou infiintati in cursul anului datoreaza taxa pe active incepand cu anul urmator.

Cheltuiala cu taxa pe active este cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Obligatiile suplimentare de capital social minim prevazute la art. 60 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,  incepand cu data de 1 iunie 2019, se varsa pana la data de 31 decembrie 2019.”
 

Legea energiei electrice si a gazelor naturale

La articolul 22, alineatul (1^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(1^1) Pentru perioada 1 martie 2019 - 28 februarie 2022, pentru clientii casnici furnizarea de energie electrica se realizeaza in conditii reglementate de catre ANRE."

2. La articolul 76, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(4) Preturile de vanzare a energiei electrice livrata de producatori furnizorilor de ultima instanta conform prevederilor art. 28 lit. b1) se stabilesc pe baza metodologiilor aprobate de ANRE.”
3.  La articolul 79, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu urmatorul cuprins:
(8) Pentru  calculul tarifelor de transport si distributie  a energiei electrice, in perioada de reglementare 2019-2024, rata de rentabilitate  a capitalului investit, reprezentand  costul mediu al capitalului investit, exprimat in termeni reali, inainte de impozitare  este de 6,9 % .

 In perioada 1 aprilie 2019-28 februarie 2022, producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizori si clienti finali eligibili. In aceasta perioada, producatorul are obligatia sa vanda cu prioritate catre furnizori, in conditii reglementate de ANRE, pentru asigurarea intregului necesar de consum al clientilor casnici si al producatorilor de energie termica, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizata la producerea de energie termica in centralele de cogenerare si in centralele termice destinata consumului populatiei, din productia curenta si/sau din depozitele de inmagazinare.”
 

Consultati documentele atasate mai jos

Proiectul pentru modificarea OUG 114


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
oug 1142018taxa pe lacomietaxa pe activepilonul ii de pensii


Data aparitiei: 27 Martie 2019

Votati articolul "OUG 114/2018, modificata prin ordonanta de urgenta. Noutati privind taxa pe lacomie, pensiile private si energia":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X