MFP (Ministerul Finantelor Publice) a publicat marti, 18 decembrie, un proiect de ordonanta de Urgenta in dezbatere publica pe site-ul institutiei. Guvernul anunta astfel mai multe masuri drastice pe care urmeaza sa le puna in aplicare incepand cu anul 2019.
Iata mai jos o lista cu principalele masuri pe care Guvernul doreste sa le puna in aplicare de anul urmator!
1. Retragerea din Pilonul II de pensii
Romanii se vor putea retrage de la Pilonul II de pensii inainte de termen, a anuntat Ministrul de Finante, Eugen Teodorovici. Incepand de anul urmator, pe baza unei cereri, dupa minimum 5 ani de cotizare, participantii se pot retrage, insa vor avea un comision de retragere de 2% din valoarea activelor cuvenite. Mai multe informatii AICI. >>
2. Plafonarea pretului la gazele naturale pentru o perioada de trei ani
Teodorovici doreste plafonarea pretului la gazele naturale de la 1 ianuarie 2019 la 68 lei/MWh, pe o perioada de trei ani, adica pana in februarie 2022. Producatorul are obligatia ca, in aceasta perioada, sa vanda cu prioritate catre furnizori, in conditii reglementate de ANRE, pentru asigurarea intregului necesar de consum al clientilor casnici, din productia curenta si/sau din depozitele de inmagazinare. Mai multe informatii AICI. >>
3. Taxa pe lacomie pentru banci
Inca o masura pe care vrea Guvernul sa o aplice incepand cu anul urmator este taxa pe lacomie in cazul ratele ROBOR la 3 si 6 luni care depasesc o anumita valoare. Impactul acestei masuri este estimat la trei miliarde de lei, a anuntat Eugen Teodorovici. Contribuabilii sunt obligati sa calculeze, sa declare si sa plateasca taxa pe lacomie, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza taxa pe lacomie. In acest sens, vor exista anumite cote de care se va tine cont pentru calcul.
Din pacate, tot romanii care se vor imprumuta de la banci vor avea de suferit, dupa cum se poate observa din reactia lui Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR. Declaratia poate fi citita
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examen Consultant Fiscal 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
4. Valorea punctului de pensie se majoreaza din septembrie
Prin derogare de la prevederile art. 102 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2019, valoarea punctului de pensie se mentine la 1.100 lei si incepand cu 1 septembrie 2019 valoarea punctului de pensie se majoreaza cu 15% si este de 1.265 lei.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2019, nivelul indemnizatiei sociale pentru pensionari, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate, aprobata prin Legea nr. 196/2009, cu modificarile ulterioare, se mentine la 640 lei si incepand cu 1 septembrie 2019 se majoreaza cu 10% si este de 704 lei.
5. Restituirea taxei de poluare pentru masini
Luand in considerare ca termenele limita instituite pentru restituirea de catre organele competente a sumelor cuvenite contribuabililor / platitorilor nu pot fi respectate datorita volumului mare de cereri inregistrate, ceea ce poate conduce la afectarea bugetelor organele fiscale competente care realizeaza operatiunile de restituire prin cresterea cuantumului dobanzilor calculate, si, implicit, la afectarea colectarii veniturilor bugetare, respectiv a executiei bugetare, este necesara prelungirea termenelor pana la care se va realiza restituirea catre contribuabili / platitori a taxei pe poluare pentru autovehicule, taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrului de mediu pentru autovehicule.
Restituirea sumelor prevazute la alin. (1) se realizeaza, in baza deciziilor emise de organul fiscal central competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel:
a) pentru taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, in perioada 1 ianuarie 2018 - 30 iunie 2019;
b) pentru timbrul de mediu pentru autovehicule, in perioada 1 septembrie 2018 – 30 iunie 2019.”
Sumele ramase de restituit, reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, pentru care au fost emise decizii de solutionare a cererii de restituire potrivit art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2017 cu modificarile si completarile ulterioare, se restituie, din oficiu, de organele emitente ale acestora, pana la data de 30 iunie 2019.
(3) Sumele ramase de restituit, reprezentand timbru de mediu pentru care au fost emise decizii de solutionare a cererii de restituire potrivit art. 5 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2017, se restituie, din oficiu, de organele emitente ale acestora, pana la data de 30 iunie 2019.
6. Acciza pentru tigari
Acciza specifica exprimata in lei/1.000 de tigarete se determina anual, pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si a accizei totale al carei nivel este prevazut in anexa nr. 1. Aceasta acciza specifica se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 1 martie. In perioada 1 ianuarie 2019 - 31 martie 2019 acciza specifica pentru tigarete este de 372,73 lei/1.000 tigarete.”
7. Taxa anuala pentru organizatorii de jocuri de noroc
Incepand cu 01.01.2019 organizatorii de jocuri de noroc prevazuti in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a plati o taxa anuala reprezentand 3% din totalul taxelor de participare incasate in anul precedent, cu exceptia organizatorilor de jocuri de noroc la distanta sau jocuri de noroc on line care au obligatia de a plati o taxa anuala de 5% din totalul taxelor de participare incasate in anul precedent.
(2) Organizatorii de joc prevazuti la alin.(1), personal sau prin reprezentantul sau autorizat definit potrivit OUG nr.77/2009, calculeaza, declara si platesc taxa la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii februarie a anului fiscal urmator celui in care s-a incasat taxa de participare.
(3) Organizatorul de jocuri de noroc care se infiinteaza in cursul anului are obligatia de a plati o taxa lunara reprezentand 3% din totalul taxelor de participare incasate in luna precedenta, cu exceptia organizatorilor de jocuri de noroc la distanta sau jocuri de noroc on line care au obligatia de a plati o taxa lunara de 5% din totalul taxelor de participare incasate in luna precedenta. Taxa se calculeaza, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au incasat taxele de participare. In aceasta situatie taxa anuala nu se va mai datora in anul urmator celui de infiintare.
8. Bugetarii nu vor mai fi platiti pentru munca suplimentara
In perioada 2019 - 2021, munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie sau de conducere, precum si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, in cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzator acestora.
Exceptia o reprezinta aceste categorii. Activitatea desfasurata de personalul militar, politistii, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, este platita incepand cu anul 2014, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2014, art. 12 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2014, art. 8 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015, art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2016, ale art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2017 si ale art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2017. Aceasta masura a fost adoptata in scopul eliminarii disfunctionalitatilor generate de insuficienta personalului pentru efectuarea misiunilor operative specifice structurilor din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala.
Consultati documentele atasate mai jos: