In M.OF. nr. 1116 din 29 decembrie 2018 a fost publicata OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene.
Ordonanta este structurata pe patru capitole astfel:
Capitolul I - Instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice
In acest sens ordonanta prevede instituirea unor masuri precum:
• Infiintarea Fondului de Dezvoltare si Investitii.
• Aprobarea Programului de finantare a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare.
• Aprobarea programului „gROwth investim in copii, investim in viitor“ - program guvernamental avand ca obiect sustinerea financiara a investitiilor private in constructia si/sau infiintarea, amenajarea si dotarea de gradinite cu profil sportiv.
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Capitolul II - Masuri fiscal-bugetare si prorogarea unor termene
Capitolul III - Modificarea si completarea unor acte normative
Sunt aduse modificari si completari urmatoarelor acte normative:
• Legea nr. 246/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului de Drept Public si Stiinte Administrative al Romaniei
• Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice,
• Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc
• Legea nr. 318/2015 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate si pentru modificarea si completarea unor acte normative
• Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012
• Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor alocate Romaniei pentru agricultura, dezvoltare rurala, pescuit si afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin instrumente financiare de garantare si creditare, precum si pentru sustinerea obiectivelor nationale de politica agricola
• OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule
• Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri
• Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2018 privind asigurarea masurilor necesare organizarii si desfasurarii unor proiecte culturale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normativ
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor masuri fiscal-bugetare pentru indeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internationale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
• Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
• Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilorcadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energie
• Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale
• Legea nr. 203/2018 privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale
• Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pens ii administrate privat
• Legea serviciului de alimentare cu apa si de canalizare nr. 241/2006
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat
• Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
• Legea nr. 159/2016 privind regimul infrastructurii fizice a retelelor de comunicatii electronice, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru reducerea costului instalarii retelelor de comunicatii electronice
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala in perioada sezonului rece
• Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000
Capitolul IV - Instituirea taxei pe activele financiare
Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare - taxa pe active, in situatia in care media trimestriala ROBOR depaseste pragul de 2%.Cotele taxei pe active se diferentiaza in functie de amploarea depasirii pragului de referinta.
Modificarile aduse Codului fiscal vizeaza:
1. Implementarea unor facilitati fiscale pentru salariatii din domeniul constructiilor
Impozit pe veniturile din salarii
In perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2028 inclusiv sunt scutite de impozit pe veniturile din salarii persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin.(1)-(3) din Codul fiscal pentru care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:
(i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 -sectiunea F -Constructii;
(ii) domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri
CAEN:
2312 -Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 -Fabricarea placilor si dalelor din ceramic;
2332 -Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 -Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 -Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 -Fabricarea betonului;
2364 -Fabricarea mortarului;
2369 -Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 -Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 -Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 -Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 -Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 -Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 -Extractia pietrisului si nisipului;
711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, calculata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care aplica scutirea;
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) -(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv si sunt realizate in baza contractului individual de munca;
d) scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului sanatatii iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
Contributii sociale
Contributii datorate de angajati
CAS
In perioada 1 ianuarie 2019 -31 decembrie 2028 inclusiv, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile de scutire de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, cota contributiei de asigurari sociale se reduce cu 3,75 puncte procentuale.
In aplicarea acestor prevederi urmeaza a se publica instructiuni la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului sanatatii.
CASS
In perioada 1 ianuarie 2019 -31 decembrie 2028 inclusiv sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate persoanele fizice pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile de scutire de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor.
Contributii sociale datorate de angajatori
Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de angajatorii care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile de scutire de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor prevazute la prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice in baza contractelor individuale de munca incheiate cu acesti angajatori, in perioada 1 ianuarie 2019 -31 decembrie 2028 inclusiv.
In perioada 1 ianuarie 2019 -31 decembrie 2028 inclusiv, cota contributiei asiguratorii pentru munca se reduce la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, in cazul angajatorilor care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile de scutire de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor.
Prestatii sociale
Persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:
• sunt asigurate in perioada 1 ianuarie 2019 -31 decembrie 2028 in sistemul asigurarilor sociale de sanatate fara plata contributiei.
• beneficiaza in perioada 1 ianuarie 2019 -31 decembrie 2028 de drepturile acordate din sistemul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale, sistemul asigurarilor pentru somaj, conform legislatiei in vigoare, inclusiv de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, fara plata de catre angajatori a contributiei asiguratorii pentru munca prevazuta de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
• perioadele lucrate in sectorul constructiilor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizatie de somaj si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca acordate in conformitate cu legislatia in vigoare.
Salariul minim
Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 -Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie 2019 -31 decembrie 2019, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora.
Aceste prevederi se aplica exclusiv domeniilor de activitate pentru care se aplica scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor.
2. Alte modificari in domeniul impozitului pe venit si contributiilor sociale
• Corelarea prevederilor Codului fiscal cu modificarile in domeniul tichetelor de valoare. Sunt avantaje de natura salariala biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa si tichetelor culturale, acordate potrivit legii. Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale biletele de valoare sub forma tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou (altele decat cele acordate pentru ocaziile prevazute la art. 142 lit. b) din Codul fiscal), tichetelor de cresa, tichetelor culturale, acordate potrivit legii;
• Mentionarea ca incluse in categoria avantajelor de natura salariala si in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii a indemnizatiei de hrana si indemnizatiei de vacanta acordate potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
• Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - cap. I nu se depune pentru venituri din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si nu s-a optat pentru stabilirea venitului net anual in sistem real, iar la sfarsitul anului anterior nu indeplinesc conditiile pentru calificarea veniturilor in categoria veniturilor din activitati independente.
• Asocierile, cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit, vor depune declaratiile 204 pana la data de 15 februarie a anului urmator. Astfel, se modifica termenul din 15 martie in 15 februarie astfel incat asociatii sa-si poata indeplini obligatiile declarative – declaratia unica pana la termenul de 15 martie.
• In cazul persoanelor fizice care au obligatia depunerii doar a declaratiei privind venitul estimat nu si a declaratiei privind venitul realizat bonificatia pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta se acorda de catre organul fiscal, procedura de acordare urmand a se stabili prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
• Corelarea prevederilor privind plata contributiilor sociale de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial sub nivelul salariului minim pe economie cu modificarile privind salariatii din constructii si salariul minim de la 01 ianuarie 2019. Astfel, in aplicarea prevederilor speciale pentru aceste situatii se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara prevazuta pentru categoria de persoane pentru care se datoreaza contributia.
• Clarificari privind contributia de asigurari sociale in cazul veniturilor din dividende. Pentru incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele distribuite si incasate incepand cu anul 2018.
3. Taxa pe valoare adaugata
Prelungirea perioadei de aplicare a masurilor de simplificare (taxare inversa) prevazute la art. 331 alin. (2) lit. c), d), e), f), i), j) si k) pana la data de 30 iunie 2022 inclusiv. Pentru aceste operatiuni Codul fiscal prevedea aplicarea masurilor de simplificare pana la data de 31 decembrie 2018 inclusiv.
4. Accize
Articolele 367-375 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii cu privire la Finantarea unor cheltuieli de sanatate se abroga.
La articolul 70 alineatul (1) din Legea educatiei fizice si sportuluinr. 69/2000 litera c) care prevedea ca sursa de finantare a activitatilor sportive 1% din taxele si accizele aplicate la nivel national pentru tigarete, tigari si bauturi alcoolice se abroga.
Ca urmare se abroga si prevederile Codului fiscal care stabileau ca aceste contributii se includ in nivelul accizelor.
Acciza specifica exprimata in lei/1.000 de tigarete se determina anual, pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si a accizei totale al carei nivel este prevazut in anexa nr. 1. Aceasta acciza specifica se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 1 martie. In perioada 1 ianuarie 2019 -31 martie 2019 acciza specifica pentru tigarete este de 372,73 lei/1.000 tigarete. Incepand cu 01 ianuarie 2019 acciza totala la tigarete este de 483,74 lei/1.000 tigarete.
5. Impozite si taxe locale
Daca hotararea consiliului local nu a fost adoptata cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de expirarea exercitiului bugetar, in anul fiscal urmator, in cazul oricarui impozit sau oricarei taxe locale, care consta intr-o anumita suma in lei sau care este stabilita pe baza unei anumite sume in lei ori se determina prin aplicarea unei cote procentuale, se aplica de catre compartimentul de resort din aparat ul de specialitate al primarului, nivelurile maxime prevazute de Codul fiscal, indexate potrivit prevederilor art. 491 alin. (1) din Codul fiscal, tinand cont de rata inflatiei pentru anul fiscal anterior, comunicata pe site-urile oficiale ale Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
Modificarile adus Codului de procedura fiscala vizeaza:
- introducerea obligatiei entitatilor raportoare care intra sub incidenta legislatiei pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului de a pune la dispozitia organului fiscal central, la cerere, in cadrul termenului de pastrare prevazut de lege, informatii si documente privitoare la:
a) mecanismele si procedurile in baza carora aplica masurile de precautie privind clientela;
b) identificare clientului si a beneficiarului real;
c) evaluarea scopului si naturii dorite a relatiei de afaceri;
d) monitorizarea relatiei de afaceri;
e) evidentele tranzactiilor.
- modificari in domeniul esalonarii la plata.
Modificari aduse Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri
1. Noi restrictii privind numarul de zile in care o persoana poate presta activitate in regim ziler.
Pe langa restrictiile privind numarul de zile in care un zilier poate presta activitati pentru acelasi beneficiar, prin OUG 114/2018 se limiteaza si numarul total de zile dintr-un an calendaristic in care o persoana poate presta activitati in regim ziler, indiferent de numarul de beneficiari. Astfel, o persoana nu poate presta activitati in regim zilier mai mult de 120 de zile in decursul unui an calendaristic, indiferent de numarul de beneficiari, cu exceptia zilierilor care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol, pentru care perioada poate fi de 180 de zile in decursul unui an calendaristic. Nerespectarea de catre ziler a acestor prevederi se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei.
De asemenea, beneficiarul nu poate utiliza o persoana mai mult de 25 de zile calendaristice in mod continuu in activitatile de tip zilier.Daca activitatea depusa de zilier necesita o perioada mai mare de 25 de zile calendaristice in mod continuu, acesta poate fi utilizat pe baza de contract de munca pe perioada determinata.
2. Limitarea domeniilor in care se poate presta activitate de catre zilieri.
Munca necalificata cu caracter ocazional se poate presta in urmatoarele domenii prevazute in Clasificarea activitatilor din economia nationala, actualizata:
a) agricultura, vanatoare si servicii anexe-diviziunea 01;
b) silvicultura, cu exceptia exploatari forestiere -diviziunea 02;
c) pescuit si acvacultura -diviziunea 03;
3. Se prelungeste teremnul in care contravenientul poate achita jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 14 din lege, de la 48 de ore la 15 zile.
Astfel, contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii procesului verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 14 alin. (1), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.