Ministerul Finantelor Publice a publicat un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Documentul nu a fost realizat de pe ieri pe azi, ci constituie o munca mai complexa. Institutia anunta ca, dupa consultari de peste un an de zile cu mediul de afaceri, a agreat un set de modificari importante ale Codului fiscal si Codului de procedura fiscala.
Ministerul Finantelor Publice continua demersurile de sustinere a cresterii economice, de stimulare a antreprenorialului romanesc si de facilitare a activitatii comerciale a mediului de afaceri.
In acest sens, s-a purtat un dialog permanent cu reprezentantii mediului de afaceri si au fost dezbatute si agreate mai multe masuri fiscale.
“Codul fiscal si Codul de procedura fiscala sunt documente vii, care trebuie adaptate in conformitate cu observatiile si propunerilor celor care produc bani si plusvaloare in Romania: mediul de afaceri. Nu am fost si nu voi fi adeptul modificarilor pompieristice ale Codului Fiscal, dar voi sustine mereu imbunatatiri cerute imperios de cei care activeaza in economia reala. Dialogul cu mediul de afaceri pentru aceste modificari a inceput in urma cu mai bine de un an, iar dupa sintetizarea propunerilor si analizarea lor, au reiesit niste modificari care sunt pozitive pentru economia romaneasca. O tara este atat de puternica pe cat de puternica ii este economia, iar o economie nu poate fi puternica decat daca are un mediu de afaceri stimulat, competitiv si angajat catre producerea de plusvaloare. Multumesc tuturor celor care au participat la conversatia pentru aceste modificari ale Codului Fiscal si ale Codului de Procedura Fiscala si-i asigur ca voi ramane in continuare partenerul si aliatul lor”, a subliniat Eugen Teodorovici, ministrul finantelor publice.
Printre masurile care urmeaza sa fie adoptate, se numara cele prezentate mai jos:
In domeniul Codului fiscal:
- Consolidarea fiscala a impozitului pe profit datorat de grupurile fiscale de firme;
- Dezvoltarea conceptului de ”loc al conducerii efective” pentru persoanele juridice nerezidente inregistrate intr-un stat cu care Romania are incheiata Conventie de evitarea a dublei impuneri, potrivit legislatiei acelui stat, dar care sunt controlate si gestionate din Romania. Aceste persoane juridice straine cu locul de exercitare a conducerii efective in Romania vor datora impozit pe profit pentru profitul impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
- Excluderea din sfera veniturilor impozabile, pentru veniturile din salarii, a folosirii in scop personal a anumitor vehicule care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice si se afla in patrimoniul persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare a microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati;
- Reglementarea obligatiilor de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului pe venit si a contributiilor sociale obligatorii, aferente avantajelor in bani si in natura primite de angajat de la terti.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
1. Se propune abrogarea prevederilor referitoare la aplicarea cotei de 1% pentru persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si care sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice.
2. In calculul bazei impozabile se propune scaderea veniturilor din dividende pentru asigurarea unui tratament fiscal unitar cu detinatorii de capital, platitori de impozit pe profit.
3. Pentru contribuabilii care ies din sistemul de impunere in cursul anului fiscal, se propune ca includerea diferentelor favorabile de curs valutar sa se efectueze ca elemente similare veniturilor in primul trimestru pentru care datoreaza impozit pe profit.
4. In vederea clarificarii nivelului veniturilor utilizate pentru incadrarea ca microintreprindere precum si pentru stabilirea limitei de iesire din sistemul de impunere in cursul unui an fiscal se propune includerea tuturor elementelor de calcul ale bazei impozabile, atat veniturile cat si celelalte elemente:rezervele, diferentele favorabile de curs valutar, reducerile comerciale, etc.
1. Pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, precum si in cazul persoanelor fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania se propune reglementarea distincta a obligatiilor de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului pe venit si al contributiilor sociale in cazul avantajelor in bani si in natura primite de angajat de la terti, astfel:
a) in cazul in care tertii care acorda avantajele nu sunt rezidenti fiscali romani, impozitul pe venit si contributiile sociale se calculeaza, se declara si se plateste de catre contribuabil.
b) in cazul tertilor care sunt rezidenti fiscali romani, iar avantajele sunt acordate prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, declarare si plata revine entatii respective;
c) in cazul tertilor care nu sunt rezidenti fiscali romani, iar avantajele sunt acordate prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective.
2. Se propune modificarea prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din inchirierea in scop turistic, de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice. De asemenea se propune redefinirea veniturilor din inchirierea in scop turistic ca fiind numai inchirierea unui numar de camere cuprins intre unu si 5 camere inclusiv, in cursul unui an fiscal, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea.
Pe scurt, iata ce capitole din Codul Fiscul sunt vizate:
- Impozit pe profit;
- Impozitul pe veniturile microintreprinderilor;
- Impozitul pe venit si contributii sociale obligatorii;
Se propune modificarea prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din inchirierea in scop turistic, de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice.
- Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania;
- Taxa pe valoarea adaugata;
- Accize si alte taxe speciale;
- Impozite si taxe locale;
In domeniul procedurii fiscale:
- Reglementarea instituirii si ridicarii popririlor in mediul electronic, astfel incat poprirea sa fie ridicata la indestularea sumei poprite, iar debitorului sa ii fie eliberate conturile cat mai repede. Prin aceasta masura se are in vedere dezvoltarea sistemului informatic propriu al MFP/ANAF, prin intermediul caruia sa se gestioneze popririle si activitatile aferente de stingere a acestora, astfel incat sa nu necesite din partea bancilor un efort de dezvoltare important in propriile sisteme informatice.
- Suspendarea inspectiei fiscale in situatia sesizarii organelor judiciare, in scopul implementarii Cauzei Lungu, in considerarea faptului ca CEDO a criticat Romania prin prisma faptului ca, prin procedurile in vigoare, a permis ca referitor la acelasi contribuabil si pentru aceeasi situatie de fapt sa se declanseze doua proceduri: o procedura administrativa si o procedura penala.
- Posibilitatea efectuarii reverificarii inspectiei si la cererea contribuabilului in cazul in care sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute de lege, in scopul implementarii Cauzei Zabrus (C-81/17) in considerarea faptului ca CJUE a sesizat un dezechilibru in respectiva cauza intre drepturile contribuabilului si drepturile organelor fiscale.
- Sanctiunea cu nulitatea a actului administrativ fiscal in situatia in care organul fiscal nu respecta anumite obligatii stabilite de lege in sarcina acestuia.
- Schimbarea competentei de solutionare a contestatiilor de la ANAF la MFP. Scopul acestei masuri este de a creste gradul de incredere a contribuabililor in sistemul fiscal prin asigurarea unui nivel superior de independenta si, implicit, premise pentru cresterea impartialitatii in luarea deciziilor cu privire la contestatiile formulate de contribuabili impotriva tuturor actelor emise de administratia fiscala. Practic, structurile de solutionare a contestatiilor existente la nivelul ANAF vor fi preluate in cadrul MFP.
- Reglementarea posibilitatii de reexaminare a deciziei de solutionare a contestatiei in anumite situatii, expres prevazute de lege in scopul incetarii procedurilor judiciare costisitoare atat pentru contribuabili, cat si pentru administratia fiscala, degrevarea instantelor judecatoresti de asemenea litigii si evitarea platii de catre organele fiscale de cheltuieli de judecata, dobanzi sau alte sume in cazul in care se apreciaza ca actul emis nu este in conformitate cu dispozitiile legale. Aplicarea efectiva: incepand cu data de 1 noiembrie 2019.
Consultati documentele atasate mai jos: