Atunci cand unul dintre clienti intra in faliment, eveniment intalnit tot mai des in contextul economic actual, administratorul firmei trebuie sa regleze anumite activitati fiscale.
Pentru o clarificare mai exacta, analizam urmatorul caz. In luna aprilie 2019 s-a aprobat cererea de intrare in faliment a unui client catre care o firma a emis facturi de marfa in perioada 2014 - 2018. Vom afla de la specialistul nostru care este procedura corecta de ajustare a acestor facturi din punct de vedere al TVA si impozitului pe profit, dar si cand se poate face aceasta ajustare.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Client intrat in faliment: raspunsul specialistului
Potrivit art. 287 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a tva se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T Ghid de raportare corecta
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.
Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Potrivit art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, in situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
In baza acestei prevederi, factura de ajustare nu se transmite beneficiarului. Nefiind o operatiune legata de livrarea bunurilor (in fapt nu faceti o reducere clientului), nu veti declara factura in formularul 394 (si nici clientul nu o declara pentru ca nu ar trebui sa primeasca aceasta factura).
Din punct de vedere al impozitului pe profit, se aplica prevederile art 25 lit. h) din Codul fiscal care nu au suferit modificari. Scoaterea din evidenta a restului creantei (valoarea fara TVA) se va realiza la momentul la care exista certitudinea ca nu va mai putea fi incasata (la data pronuntarii hotararii judecatoresti definitive si irevocabile de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei).
In concluzie, la data intrarii in faliment (in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator), trebuie sa ajustati tva prin emiterea unei facturi conform art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, dar nu puteti scoate din evidenta creanta (valoarea fara TVA) deoarece inca urmariti sa recuperati sumele respective.
De retinut este si faptul ca, in cazul recuperarii de sume, veti anula partial sau total, dupa caz, ajustarile de tva efectuate.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu – Economist.