Multi contribuabili se intreaba cum se procedeaza in situatia in care raman facturi neutilizate, mai ales daca este vorba de cateva topuri. Daca sunt anulate, trebuie trecute obligatoriu in Declaratia 394? Vom afla raspunsul la aceasta intrebare de la expertul nostru in domeniul contabilitatii.
- Apr 2225 locuri disponibileTurneul National de ReviSal, BUCURESTI
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Apr 2297 locuri disponibileVideo Turneul National de ReviSal
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mai 13100 locuri disponibileWebinar Noi probleme practice privind incetarea CIM
2024, www.videoseminarii.roVezi detaliiInscriere - Mai 17100 locuri disponibileWebinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Procedura pentru facturile neutilizate: raspunsul specialistului
Completarea D394 presupune respectarea unor reguli, conform ghidului ANAF:
- Contribuabilii vor completa plaja de facturi alocate prin decizie interna scrisa conform prevederilor legale in vigoare privind documentele financiar-contabile.
- Se exclud facturile alocate pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri si servicii, import/export de bunuri si operatiuni neimpozabile in Romania.
- Seria si numarul facturilor stornate: factura stornata reprezinta factura emisa de persoana impozabila, a carei valoare totala este negativa.
- Seria si numarul facturilor anulate: factura anulata reprezinta factura emisa de persoana impozabila, netransmisa beneficiarului, operatiunile inscrise in aceasta nefiind inregistrate in contabilitatea persoanei impozabile.
PRECIZARE: Daca intr-o luna vor fi anulate 5 facturi, iar 8 facturi vor fi stornate, in D394 vor fi completate 13 randuri (5 facturi anulate si 8 facturi stornate), declarandu-se seria si numarul fiecarei facturi in parte.
Din precizarile ANAF cu privire la completarea declaratie 394, se poate deduce ca factura anulata este acea factura emisa de societate, care contine date eronate, motiv pentru care se procedeaza la anulare si reemitere (sau nu) cu datele corecte.
Facturile anulate alterneaza, ca numar, serie cu facturile corect emise din anul vizat, pentru care s-a alocat plaja de facturi.
Factura anulata este definita prin O.P.A.N.A.F. nr. 3769/2015 din 23 decembrie 2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, la sectiunea I. Alte informatii, pct. 2.2.2. seria si numarul facturilor anulate; factura anulata reprezinta factura emisa de persoana impozabila, netransmisa beneficiarului, operatiunile inscrise in aceasta nefiind inregistrate in contabilitatea persoanei impozabile.
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Asadar, ca modalitate de rezolvare practica, la decembrie 2019 de exemplu, puteti emite o noua decizie a administratorului in care redefiniti plaja alocata facturilor pe anul 2019, excluzand topurile de facturi pe care nu mai doriti sa le utilizati.
Precizati acest lucru in decizia de renumerotare si realocare serii facturi si declarati noile serii si numere de facturi, (excluzand seria si numerele aferente topurilor de facturi excluse ) intervalul alocat , in declaratia 394 aferenta lui decembrie (sau in luna in care decideti modificarea).
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Vera Constantin - Expert contabil.