Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Aplicarea Legii nr.129/2019. Ce obligatii au SRL-urile?

Aplicarea Legii nr.129/2019. Ce obligatii au SRL-urile?
Legea 129/2019spalarea banilortranzactii

Ai dubii in ceea ce priveste aplicarea Legii nr.129/2019? Nu stii cand are o firma obligatia de raportare catre Oficiu? Atentie la operatiunile de retragere numerar si la sumele care ies din contul societatii. Legea spune ca daca depasesc echivalentul a 10.000 Euro, persoana desemnata responsabila are anumite obligatii de indeplinit.

 

Citeste si: Declaratia privind beneficiarii reali – noul formular publicat de ONRC pentru firme
 

Aplicarea Legii nr.129/2019: raspunsul specialistului

Obligatia de raportare catre Oficiu conform Legii 129/2019 se refera la:
 
- operatiuni suspecte
- operatiuni de depunere/retragere in numerar ce depasesc echivalentul a 10.000 Euro
- transferuri externe in lei sau valuta, mai mari decat echivalentul a 15.000 Euro.
 


SRL-urile nu raporteaza tranzactiile care implica transferuri bancare. Daca tranzactia este compusa din doua tranzactii, una cu numerar si alta prin cont bancar, firma raporteaza doar operatiunea cu numerar, pentru ca cea prin banca o raporteaza banca.
 
SRL urilor le revine in principiu obligatia raportarii operatiunilor suspecte cat si a operatiunilor de depunere/retragere numerar a mai mult de 10.000 euro, iar raportarea transferurilor externe este o obligatie ce revine bancilor,pentru a se evita astfel dubla raportare la Oficiu.
 
In principiu obligatiile unui SRL constau in a desemna o persoana resposabila cu prevenirea spalarii banilor in cadrul firmei, de a intocmi norme si proceduri de incadrare a clientilor intr-o clasa de risc (spre exemplu, daca clientul este dintr-o tara cu risc ridicat de terorism sau alt gen de infractiuni acest criteriu il include pe lista clientilor cu grad de risc mai ridicat),cunoasterea clientelei (ex: solicitare CUI clienti, CI administratori clienti) de a raporta operatiuni cu sume in numerar peste 10.000 euro efectuate in aceeasi zi bancara dar si de a raporta operatiile ce i se par suspecte.
 
Referitor la coroborarea art. 5 si art.23 din Legea 129/2019 se poate desprinde ca sunt entitati raportoare conform legii , acele entitati ce deruleaza tranzactii ce implica decontare cu numerar de minim 10.000 de euro, dar, conform art. 23 , aceste entitati nu au obligatia desemnarii unei persoane care sa raporteze la Oficiu:
 
(3) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i).
 
Totusi firmele mai au si obligatia raportarii tranzactiilor suspecte nu numai a celor in numerar, deci conform  art 23:
 
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi…
 
Articole relevante din Legea 129 /2019:

Entitati raportoare

Art. 5 -

(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
i) alte entitati si persoane fizice care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
 
Raportul pentru tranzactii suspecte

Art. 6. -
(1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
 
Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune

Art. 7. -
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.

(2) In situatia in care tranzactiile prevazute la alin. (1) sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform alin. (5). (3)Institutiile de credit si institutiile financiare definite conform prezentei legi vor transmite rapoarte on-line privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.

(4) In sensul alin. (1), termenul tranzactie include si operatiunile a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei a 15.000 euro, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate. Entitatile raportoare stabilesc in politici si normele interne prevazute la art. 24 alin. (1), proportional cu riscul spalarii banilor si finantarii terorismului la care sunt expuse, termenul in care elementele comune prezinta relevanta, precum si orice alte scenarii ce ar putea da nastere unor tranzactii legate intre ele.

(5)Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.

(6)Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite Oficiului rapoarte privind informatiile cuprinse in declaratiile persoanelor fizice privind numerarul in valuta si/sau in moneda nationala, care este egal sau depaseste limita stabilita prin Regulamentul (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune.

(7) Raportul pentru tranzactiile prevazute la alin. (1), (3) si (5) se transmite Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei, iar raportul prevazut la alin. (6) se transmite Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul depunerii declaratiei conform Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune, conform unei metodologii aprobate prin ordin al presedintelui Oficiului.
 
Reguli privind raportarea
Art. 8. -
(1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 transmit, de indata, Oficiului raportul pentru tranzactii suspecte prevazut la art. 6 inainte de efectuarea oricarei tranzactii aferente clientului care are legatura cu suspiciunea raportata.
 
Persoana desemnata si proceduri interne
Art. 23. -
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta.

(3) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i).
 
Asadar, societatea dvs. poate avea obligatii de raportare daca efectueaza operatiuni in numerar mai mari de 10.000 de euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, incadrandu-se astfel la “Entitatile raportoare” definite la art. 5 din Legea 129/2019.

Parerea mea este ca retragerile de numerar cu cardul efectuate successiv mai mici de 10.000 euro nu sunt suspecte din punct de vedere al legii-acestea se fac de catre o parsoana cu o anumita calitate in firma (fiind contabilizate in cont 542) si nu trebuiesc raportate catre Oficiu.

Daca sumele retrase cu cardul intr-o zi bancara sunt mai mari de 10.000 euro sau daca vi se par suspecte, acestea trebuiesc raportate catre Oficiu.

 


Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Mariana Prejbeanu - Expert contabil, Consultant fiscal, Auditor financiar.

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Legea 129/2019spalarea banilortranzactii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 03 Decembrie 2019


Votati articolul "Aplicarea Legii nr.129/2019. Ce obligatii au SRL-urile?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 3 voturi


Alte articole publicate in data de 03 Decembrie 2019 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
Persoana desemnata cu aplicarea Legii nr 129/2019 trebuie sa fie angajat al firmei? Sau se poate incheia un contract in acest sens cu un expert contabil? Expert contabil care poate tine sau nu contabilitatea firmei.
Data adaugarii: 03-Dec-2019

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X