email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 53/2022. 6 modificari introduse in Legea 129/2019 pentru prevenirea spalarii banilor

OUG 53/2022. 6 modificari introduse in Legea 129/2019 pentru prevenirea spalarii banilor
spalarea banilor129/2019amenda

In Monitorul Oficial nr. 394 din 21 aprilie 2022 a fost publicata OUG 53/2022 care introduce cateva modificari esentiale in Legea 129/2019 pentru prevenirea spalarii banilor. 

Cu ajutorul specialistului nostru Ionut Jinga, va prezentam in continuare 6 noutati importante care trebuie luate in considerare incepand din acest an. 

Citeste si: A fost oficializat modelul de notificare ce trebuie trimis electronic la ONPCSB. Care sunt entitatile raportoare
 

Ce noutati aduce OUG 53/2022 privind prevenirea spalarii banilor

1. Entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. g)-k) au obligatia de a notifica Oficiul, exclusiv electronic, cu privire la inceperea, suspendarea sau incetarea activitatii care intra sub incidenta prezentei legi, in termen de 15 zile de la data inceperii, suspendarii sau incetarii acestei activitati.

Forma si continutul notificarii se stabilesc prin ordin al presedintelui Oficiului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ionut Jinga reaminteste cititorilor nostri care sunt categoriile de entitati raportoare prevazute la art 5 alin (1) lit. g)-k) din Legea 129/2019:

g)furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);

g^1)furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
g^2)furnizorii de portofele digitale.

h)agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
i)alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
j)persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k)persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

2. Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa constituie infractiuni:

- nerespectarea obligatiei entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. g)-k) din Legea 129/2019 de a notifica Oficiul, exclusiv electronic, cu privire la inceperea, suspendarea sau incetarea activitatii care intra sub incidenta prezentei legi, in termen de 15 zile de la data inceperii, suspendarii sau incetarii acestei activitati

3. Contraventia pentru fapta de la pct. 2 se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

4. Ordinul presedintelui Oficiului prevazut la pct. 1 se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

5. Entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1)lit. g)-k)din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, care, la data intrarii in vigoare a ordinului de la pct. 1, desfasoara activitati ce intra sub incidenta Legiinr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, transmit notificarea in termen de cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestui ordin.

6. Nerespectarea obligatiei prevazute la pct. 6 constituie contraventie si se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

IMPORTANT! 

Prevederile pct. 2,3 si 6 intra in vigoare la 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

OUG 53/2022: continutul actului normativ

Denumire completa: OUG 53/2022 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Avand in vedere Recomandarea nr. 28 a Grupului de Actiune Financiara Internationala, potrivit careia „statele trebuie sa se asigure ca anumite categorii de afaceri si profesiuni nonfinanciare desemnate sunt supuse sistemelor eficiente de monitorizare si asigurare a conformitatii lor cu cerintele de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului“,

luand in considerare faptul ca Romania se afla in cea de-a V-a Runda de evaluare Moneyval, care se desfasoara pana in luna octombrie 2022 si in cadrul careia este evaluata atat conformitatea sistemului national de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului cu Recomandarile Grupului de Actiune Financiara Internationala si dreptul Uniunii Europene, cat si eficacitatea punerii in aplicare a acestor standarde,

considerand de maxima importanta adoptarea masurilor propuse, intrucat Romania trebuie sa dovedeasca, in cadrul celei de-a V-a Runde de evaluare Moneyval, faptul ca are un cadru legislativ care sa permita identificarea, supravegherea si controlul unor categorii de entitati raportoare,

intrucat, pentru a asigura o supraveghere si monitorizare eficienta a acestor categorii de entitati raportoare, este necesara identificarea celor care desfasoara efectiv activitatile care intra sub incidenta Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ care a transpus in legislatia nationala Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului si de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului si a Directivei 2006/70/CE a Comisiei,

tinand cont de faptul ca neindeplinirea unor criterii de conformitate poate conduce la acordarea unui calificativ de neconformitate si, pe cale de consecinta, la includerea de catre Grupul de Actiune Financiara Internationala a Romaniei pe lista tarilor cu deficiente strategice ale regimului de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, asa-numita lista „gri“, fapt ce determina consecinte negative economice, politice si sociale importante,

intrucat aceasta situatie poate fi evitata doar prin adoptarea reglementarilor propuse in procedura de urgenta, iar intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta va demonstra vointa Romaniei de a implementa standardele Grupului de Actiune Financiara Internationala si de a asigura mecanisme concrete care sa permita identificarea si supravegherea categoriilor de entitati raportoare vizate,

intrucat reglementarea propusa nu poate fi adoptata printr-un alt instrument legislativ care sa permita evitarea rapida a consecintelor negative economice, politice si sociale importante,

in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Articolul I

Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 589 din 18 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 30^1 se introduce un nou articol, articolul 30^2, cu urmatorul cuprins:

Articolul 30^2
(1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. g)-k) au obligatia de a notifica Oficiul, exclusiv electronic, cu privire la inceperea, suspendarea sau incetarea activitatii care intra sub incidenta prezentei legi, in termen de 15 zile de la data inceperii, suspendarii sau incetarii acestei activitati.

(2) Forma si continutul notificarii prevazute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al presedintelui Oficiului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

2. La articolul 43 alineatul (1), dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins:

i) nerespectarea prevederilor art. 30^2 alin. (1).

3. La articolul 43, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Pentru persoanele fizice, contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a), d), g) si h) se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 25.000 lei la 150.000 lei, contraventiile prevazute la alin. (1) lit. b) se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 20.000 lei la 120.000 lei, contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c), e) si f) se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 10.000 lei la 90.000 lei, iar contraventia prevazuta la alin. (1) lit. i) se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Articolul II

(1) Ordinul presedintelui Oficiului prevazut la art. 30^2 alin. (2) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(2) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. g)-k) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, care, la data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui Oficiului prevazut la art. 30^2 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, desfasoara activitati ce intra sub incidenta Legii nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, transmit notificarea in termen de cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestui ordin.

Articolul III

(1) Nerespectarea obligatiei prevazute la art. II alin. (2) constituie contraventie si se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

(3) Contraventiei prevazute la alin. (1) ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 13, 28 si 29.

Articolul IV

Prevederile art. I pct. 2 si 3, precum si ale art. III intra in vigoare la 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
spalarea banilor129/2019amenda


Data aparitiei: 29 Aprilie 2022

Votati articolul "OUG 53/2022. 6 modificari introduse in Legea 129/2019 pentru prevenirea spalarii banilor":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X