ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor) a oferit raspunsuri referitoare la anumite dileme legate de obligatiile pe care le au entitatile raportoare, potrivit Legii nr. 129/2019. Printre categoriile vizate de noua lege se numara si auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila.
Aceasta lege are intrare efectiva in vigoare la 17 ianuarie 2020 (in termen de 180 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial).
Iata mai jos raspunsurile oferite de reprezentantii ONPCSB:
1. Intrebare: Cum se indeplineste obligatia de desemnare a unei persoane in relatia cu Oficiul?
Raspunsul ONPCSB
Desemnarea unei persoane in relatia cu Oficiul, obligatie prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, se realizeaza exclusiv in format electronic, prin accesarea site-ului institutiei - rubrica ”Desemnare persoana si raportare on-line” - subrubrica ”Desemnare persoana si raportare on-line” si parcurgerea etapelor in vederea obtinerii unui cont in Sistemul Electronic de Transmisie Date (SETD).
PRECIZARE:
Persoanele fizice ce au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 129/2019 NU au obligatia de a desemna o persoana in relatia cu Oficiul. Pentru entitatile raportoare care au desemnat una sau mai multe persoane in relatia cu Oficiul inaintea intrarii in vigoare a Legii nr. 129/2019 sau care nu mai au dovada transmiterii documentului privind desemnarea persoanei, vor transmite informatiile in temeiul Legii nr. 129/2019, exclusiv in format electronic, prin parcurgerea etapelor in vederea obtinerii unui cont in Sistemul Electronic de Transmisie Date (SETD).
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
2. Intrebare: Care sunt entitatile raportoare ce au obligatii conform Legii nr. 129/2019?
Raspunsul ONPCSB:
Intra sub incidenta Legii nr. 129/2019 DOAR entitatile prevazute la art. 5 din Legea nr. 129/2019, respectiv:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) agentii imobiliari;
i) alte entitati si persoane fizice care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
(2) Fara a aduce atingere dispozitiilor alin. (1), agentii si distribuitorii institutiilor emitente de moneda electronica si institutiilor de plata, inclusiv cei ai institutiilor din alte state membre care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei ori punctul central de contact, dupa caz, respecta obligatiile legale in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului.
(3) In aplicarea alin. (2), institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata le impun contractual agentilor si distribuitorilor prin care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei conformarea la prevederile din prezenta lege si din reglementarile emise in aplicarea acesteia si stabilesc mecanismele de conformare”.
3. Intrebare: Obligatia prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, de desemnare a unei persoane in relatia cu Oficiul, trebuie indeplinita de catre entitatile mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 si pentru clientii proprii ?
Raspunsul ONPCSB:
Obligatia prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, de desemnare a unei persoane in relatia cu Oficiul, trebuie indeplinita de insasi entitatea careia ii revine respectiva obligatie, si nu de catre auditorul, expertul contabil, contabilul autorizat, cenzorul sau persoana care ii acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila.
4. Intrebare: Obligatia de raportare catre Oficiu a tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, efectuate de catre clientii entitatilor mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 revine acestor entitati sau clientilor ?
Raspunsul ONPCSB:
Raportarea catre Oficiu a tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, efectuate de catre clientii entitatilor mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, revine clientilor insisi si nu auditorului, expertului contabil, contabilului autorizat, cenzorului sau persoanei care ii acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila.
PRECIZARE:
In situatia in care, din verificarile realizate cu privire la activitatile clientilor proprii, rezulta indicatori de suspiciune conform art. 6 din lege, entitatile mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 au obligatia transmiterii unui raport de tranzactii suspecte.
5. Intrebare: Care sunt obligatiile de raportare ale entitatilor raportoare conform Legii nr. 129/2019?
Raspunsul ONPCSB:
1. Raportarea tranzactiilor suspecte - art. 6.
2. Raportarea tranzactiilor care NU prezinta indicatori de suspiciune - art. 7, respectiv:
- raportarea tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro;
- raportarea transferurilor externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, realizata EXCLUSIV de catre institutiile de credit si institutiile financiare definite conform legii;
- raportarea transferurilor de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro, realizata EXCLUSIV de catre entitatile prin intermediul carora se realizeaza activitatea de remitere de bani.
PRECIZARE:
Raportarea tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, nu exclude si raportarea acestora ca tranzactii suspecte, daca exista indicatori de suspiciune, conform art. 6 din lege.
Mai multe informatii despre Legea nr. 129/2019 - prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.