In cazul livrarii intracomunitare de bauturi alcoolice (produse accizabile, Codul fiscal stabileste ca este necesar un document de insotire. Acesta trebuie intocmit de furnizor in trei exemplare si utilizat dupa o schema clara prezentata in continuare de catre specialistul nostru.
Pentru a clarifica aceasta situatie fiscala, luam exemplu o societate care se ocupa de comert cu ridicata nespecializat pe produse alimentare, ce achizitioneaza bauturi (bere si vin) si tutun de la diversi furnizori din Romania si face livrari intr-o tara membru UE.
Livrare intracomunitara de bauturi alcoolice: raspunsul specialistului
Conform art. 335 alin. (2) din Codul fiscal, accizele armonizate sunt taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului urmatoarelor produse:
- Oct 2239 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2299 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
a) alcool si bauturi alcoolice prevazute la sectiunea a 4-a;
b) tutun prelucrat prevazut la sectiunea a 5-a;
c) produse energetice si energie electrica prevazute la sectiunile a 6-a si a 7-a.
Produsele accizabile care au fost eliberate pentru consum in Romania circula intre Romania si alt stat membru impreuna cu un document de insotire prevazut la art. 416 din Codul fiscal.
Documentul de insotire se intocmeste de catre furnizor in 3 exemplare si se utilizeaza dupa cum urmeaza:
a) primul exemplar ramane la furnizor;
b) exemplarele 2 si 3 insotesc produsele accizabile pe timpul transportului pana la primitor;
Manual de politici contabile - Stick USB
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
c) exemplarul 2 ramane la primitorul produselor;
d) exemplarul 3 trebuie sa fie restituit furnizorului, cu certificarea receptiei si cu mentionarea tratamentului fiscal ulterior al produselor accizabile in statul membru de destinatie, daca furnizorul solicita in mod expres acest lucru in scop de restituire de accize.
Modelul documentului de insotire este prevazut in anexa nr. 37 la Titlul VIII al normelor de aplicare a Codului fiscal.
Coform art. 414 alin. (7) din Codul fiscal,in cazul produselor accizabile care au fost deja eliberate pentru consum in Romania si care sunt livrate intr-un alt stat membru, persoana care a efectuat livrarea poate beneficia, la cerere, de restituirea accizelor daca autoritatea competenta constata ca accizele au devenit exigibile si au fost percepute in acel stat membru, potrivit prevederilor din normele metodologice.
Pct. 122 din Titlul VIII al normelor de aplicare a Codului fiscal stabileste ca, pentru produsele accizabile eliberate pentru consum in Romania care sunt livrate intracomunitar, accizele platite pot fi restituite daca livrarea este insotita de documentul prevazut la art. 416 din Codul fiscal si daca se face dovada ca accizele aferente acestora au devenit exigibile si au fost percepute in statul membru in cauza.
Operatorul economic care efectueaza livrarea intracomunitara anunta in scris autoritatea vamala teritoriala despre intentia de a expedia produsele accizabile intr-un alt stat membru, cu cel putin doua zile lucratoare inainte de expediere. Documentul va cuprinde urmatoarele informatii: cantitatile de produse accizabile care fac obiectul livrarii intracomunitare, data eliberarii pentru consum a acestora, valoarea accizelor platite pentru acestea la momentul eliberarii pentru consum.
In cazul in care produsele accizabile sunt marcate cu timbre sau banderole, autoritatea vamala teritoriala desemneaza un reprezentant care vizeaza procesul-verbal de dezlipire a marcajelor, ce cuprinde seria si numarul de identificare ale banderolelor sau timbrelor dezlipite.
Operatorul economic care efectueaza livrarea intracomunitara transmite la autoritatea vamala teritoriala exemplarul 3 al documentului de insotire certificat potrivit art. 416 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal. In termen de 5 zile lucratoare de la data primirii documentului autoritatea vamala teritoriala, dupa analizarea concordantei dintre acesta si document, intocmeste un punct de vedere cu privire la sumele reprezentand accize care pot fi restituite in urma depunerii unei cereri de restituire pentru produsele livrate intracomunitar. Documentul care cuprinde punctul de vedere al autoritatii vamale teritoriale se comunica autoritatii fiscale teritoriale care are in competenta solutionarea cererii de restituire a accizelor.
In vederea restituirii accizelor platite la bugetul de stat, operatorul economic depune o cerere la autoritatea fiscala teritoriala unde este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, insotita de urmatoarele documente:
a) copiile exemplarelor 1 si 3 de pe documentul de insotire prevazut la art. 416 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal;
b) documentele care atesta provenienta produselor, precum si documentul care atesta plata accizelor la bugetul de stat pentru produsele respective, in copie;
c) procesul-verbal de dezlipire a marcajelor, in cazul produselor marcate prin banderole sau timbre;
d) documentul emis de autoritatea competenta din statul membru de destinatie care atesta ca accizele au devenit exigibile si au fost percepute in statul membru in cauza.
Autoritatea fiscala teritoriala analizeaza documentatia depusa de operatorul economic si, in termen de 30 de zile de la depunerea cererii, decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, in totalitate sau in parte, ori de respingere a cererii de restituire.
In cazul in care decizia este de admitere in totalitate sau in parte, autoritatea fiscala teritoriala procedeaza la restituirea accizelor in conditiile art. 168 din Codul de procedura fiscala.
O copie a procesului-verbal prevazut la alin. (4) insoteste timbrele si banderolele care se expediaza pentru distrugere Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist.