Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un proiect de OUG care are drept subiect principal decontarea directa obligatorie intre asiguratorii de RCA.
Mai exact, documentul propune modificarea si completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie.
Serviciul de asigurare de decontare directa garanteaza persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asiguratorului la care aceasta are incheiata asigurarea RCA in vederea recuperarii prejudiciului, urmand ca acesta sa recupereze in totalitate sau in parte sumele achitate de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului.
"Avand in vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pietei si evitarea instituirii unei piete cu structura de monopol, prin transformarea decontarii directe intr-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de catre asigurat si asiguratorul RCA se urmareste cresterea increderii asiguratului in propriul asigurator, prin faptul ca acesta nu ar mai fi nevoit sa se adreseze unui asigurator cu care acesta nu are o relatie contractuala prealabila. In aceste conditii, teoretic, la alegerea asiguratorului propriu nu mai este avut in vedere ca principal criteriu de selectie pretul asigurarii ci alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, inclusiv in acordarea despagubirilor", se arata in expunerea de motive a proiectului de OUG.
In document se mai precizeaza ca "un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de solutionare amiabila a unui numar extrem de mare de dosare de dauna de regres administrativ, in special de micsorare a costurilor de gestionare a acestora, dar si reducerea termenului de acordare a despagubirilor. Prin aplicarea acestuia se urmareste beneficiul asiguratului, cresterea increderii in propriul asigurator si optimizarea costurilor cu despagubirile ce pot duce la scaderea primelor de asigurare."
Totodata, in contextul precedentului generat de BREXIT si avand in vedere posibilitatea aparitiei acestei situatii si in viitor, este necesara asigurarea unui cadru legislativ care si permita birourilor nationale ale statelor, si incheie acorduri de reciprocitate pe baza carora, persoanele fizice si juridice rezidente sa fie despagubite pe baza garantiei acordate de acestea.
Noul proiect de OUG are in vedere in principal urmatoarele:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
1. Se propune introducerea posibilitatii exprese a BAAR de a incheia acorduri de reciprocitate si cu organisme similare din state terte, astfel incat persoanele fizice si juridice rezidente in state terte sa beneficieze de garantia BAAR, pe baza incheierii unor astfel de acorduri.
2. Se propune modificarea mecanismului de decontare direct in sensul transformarii acestuia intr-un serviciu obligatoriu atat pentru asiguratorul RCA, cat si pentru asigurat.
3. Se propune corelarea contraventiilor cu obligatiile nou introduse in proiectul de ordonanta de urgenta.
4. Se propune corelarea sanctiunilor aplicate asiguratorilor RCA cu cele aplicate societatilor reglementate de Legea nr. 237/2015 privind autorizarea $1 supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit notei de fundamentare, se are in vedere protectia financiara a persoanei prejudiciate, astfel incat sa beneficieze de repararea intr-un timp cat mai scurt a prejudiciului material suferit. Astfel consumatorul nu va mai fi nevoit sa contacteze un asigurator cu care nu are o relatie contractuala prealabila si pe care nu l-a ales conform propriilor criterii, astfel incat criteriul de alegere al contractului RCA si depinda de alte elemente decat cele referitoare la nivelul pretului asigurarii RCA. In al doilea rand, dar la fel de important, este faptul ca persoana prejudiciata nu are la dispozitie aceleasi instrumente pe care le are propriul asigurator, astfel incat, sa poata constrange asiguratorul persoanei vinovate si solutioneze cazul intr-un termen cat mai scurt si la un nivel just al despagubirii.
Consulta documentele atasate mai jos:
Proiectul de OUG
Nota de fundamentare