Registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL) va fi accesibil online, in orice moment, pentru salariati si fosti salariati, potrivit Legii 144/2022 care modifica Codul muncii.
Initial, proiectul a fost respins de Senat, in calitate de prima Camera sesizata, in sedinta din 4 octombrie 2021, insa Camera Deputatilor a fost forul decizional.
Documentul prevede ca dreptul de acces se limiteaza la vizualizarea, descarcarea si tiparirea datelor despre vechimea in munca. Deputatii au mai adaugat ca dreptul de acces va fi limitat si la generarea online si descarcarea unui extras din registru. De asemenea, potrivit unui amendament nou, vechimea in munca si/sau in specialitate poate fi dovedita si cu acest extras.
Metodologia de intocmire a registrului general de evidenta a salariatilor, inregistrarile care se efectueaza, conditiile privind accesul online al salariatilor sau al fostilor salariati la datele din registru, inclusiv conditiile privind dovada vechimii in munca si/sau in specialitate potrivit alin.(52), precum si orice alte elemente in legatura cu intocmirea acestora se stabilesc prin hot arare a Guvernului.
Potrivit amendamentelor introduse de recent, in REVISAL vor aparea si nivelul si specialitatea studiilor absolvite pentru a veni in sprijinul celor care ocupa functii pentru care sunt obligatorii anumite calificari.
Citeste si: Procedura de acces online in Revisal. Ce pasi trebuie sa urmeze angajatii actuali sau fosti ai unei firme
Avantajele Legii 144/2022 - de la debirocratizare pana la accesul simplificat
- Debirocratizare: este eliminata procedura birocratica inutila si indelungata, prevazuta de HG nr. 905/2017, pentru obtinerea extrasului din registru;
- Digitalizare: accesul la registru pentru ssalariati/fostii salariati devine online, neconditionat de consimtamantul angajatorilor sau al ITM;
- Acces simplificat si neconditionat: Salariatii nu mai sunt nevoiti sa solicite angajatorilor sau ITM extrasul din registru si sa astepte pana la 15 zile pentru a obtine documentul;
Manual de politici contabile - Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- Folosirea eficienta a resurselor: Pentru angajatori, ITM, dar si salariati, sunt economisite resursele necesare in procedura birocratica a obfinerii extrasului din registru, precum cele de timp si resurse umane.
In prezent, conform HG nr. 905/2017, accesul de catre angajat/fost angajat la datele propriului contract de munca, se face in urmatoarele modalitati:
- La solicitarea scrisa a salariatului/fostului salariat, angajatorul este obligat ca in termen de 15 zile sa puna la dispozitia acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate;
- Daca angajatorul se afla in imposibilitate de a furniza extrasul, salariatul se poate adresa Inspectoratului teritorial de munca pentru eliberarea unui extras din registru din care sa rezulte activitatea desfasurata la acesta. Inspectoratul teritorial de munca elibereaza documentul in termen de 15 zile de la data solicitarii;
- La solicitarea scrisa a salariatului/fostului salariat, Inspectoratul teritorial de munca asigura accesul individual. Conditiile, procedura de lucru si limitele accesului la informatii se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si al ministrului comunicatiilor si societati informationale.
Prin urmare, nu exista un cadru legal prin care salariatii sa poata avea acces nerestrictionat la datele proprii din registrul de evidenta al salariatilor. Totodata, pentru a obtine un extras din registru, angajatii depind, fie de angajator, fie de Inspectoratul teritorial de munca. In ambele situatii, extrasul este emis in urma depunerii unei cereri scrise, ce se solutioneaza in termen de 15 zile.
Legea 144/2022 - acces in Revisal pentru angajati: textul actului normativ
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articolul I
Articolul 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Registrul general de evidenta a salariatilor se completeaza si se transmite inspectoratului teritorial de munca in ordinea angajarii si cuprinde elementele de identificare ale tuturor salariatilor, data angajarii, functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, nivelul si specialitatea studiilor absolvite, tipul contractului individual de munca, salariul, sporurile si cuantumul acestora, perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, perioada detasarii si data incetarii contractului individual de munca.
2. Dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alineatele (5^1) si (5^2), cu urmatorul cuprins:
(5^1) Registrul general de evidenta a salariatilor este accesibil online pentru salariati/fosti salariati, in privinta datelor care ii privesc. Dreptul de acces se limiteaza la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si la generarea online si descarcarea unui extras din registru.
(5^2) Vechimea in munca si/sau in specialitate poate fi dovedita si cu extrasul prevazut la alin. (5^1), in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.
3. Alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(7) Metodologia de intocmire a registrului general de evidenta a salariatilor, inregistrarile care se efectueaza, conditiile privind accesul online al salariatilor sau al fostilor salariati la datele din registru, inclusiv conditiile privind dovada vechimii in munca si/sau in specialitate potrivit alin. (5^2), precum si orice alte elemente in legatura cu intocmirea acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Articolul II
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, se stabilesc procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau in specialitate, potrivit dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.