In conformitate cu Legea nr. 227/2015, cheltuielile pentru cadourile acordate salariatilor si copiilor minori ai acestora, prevazute in contractul colectiv de munca, sunt considerate cheltuieli sociale si pot fi deduse fiscal in limita unei cote de 5% din valoarea cheltuielilor cu salariile personalului, asa cum sunt definite in Codul muncii.
Astfel, la nivelul angajatorului, contravaloarea cadourilor oferite cu ocazia sarbatorilor de Craciun sau a altor evenimente sociale, inclusiv a tuturor celorlalte sume care intra in categoria cheltuielilor sociale, nu se impoziteaza cu impozit pe profit (limitat, desigur). Aceste cheltuieli se considera deductibile la stabilirea rezultatului fiscal, cu conditia ca totalul lor sa nu depaseasca 5% din valoarea cheltuielilor cu salariile angajatilor.
De asemenea, la nivelul salariatilor, valoarea cadourilor de Craciun sau a altor beneficii sociale acordate pentru fiecare salariat in parte si pentru fiecare copil minor al acestora, care nu depaseste limita de 300 lei/persoana, nu este impozabila. Aceasta inseamna ca suma primita sub forma de cadou nu se va include in baza de calcul al impozitului pe venit si nu vor fi calculate contributii de asigurari sociale obligatorii pentru aceasta suma.
Potrivit prevederilor art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, cheltuielile reprezentand cadourile acordate salariatilor si copiilor minori ai acestora, prevazute in contractul colectiv de munca sunt considerate cheltuieli sociale si sunt deductibile in limita cotei de 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, definite astfel potrivit Codului muncii.
Reglementarea cheltuielilor sociale in Regulamentul intern presupune aplicarea fara exceptie pentru toti salariatii aflati in acea situatie.
Un Regulament intern clar si transparent va asigura ca toti angajatii sunt tratati in mod egal si ca beneficiaza de aceleasi drepturi si avantaje in cadrul companiei. Regulamentul intern trebuie sa prevada criteriile si conditiile in care se acorda ajutoarele sociale sau beneficiile, precum si procedurile de solicitare si documentele necesare.
Este important ca Regulamentul intern sa fie aplicat in mod consecvent si nediscriminatoriu, astfel incat sa se evite situatiile in care unii angajati primesc tratament preferential sau in care se fac exceptii nejustificate. Toti angajatii care indeplinesc criteriile stabilite in Regulamentul intern ar trebui sa beneficieze de cheltuielile sociale in mod egal.
De asemenea, este recomandat ca Regulamentul intern sa fie comunicat in mod clar si transparent catre toti angajatii, astfel incat acestia sa fie constienti de drepturile si beneficiile la care au acces. In cazul in care exista modificari ulterioare ale Regulamentului intern, acestea ar trebui comunicate angajatilor si ar trebui sa se ofere posibilitatea de a adresa intrebari sau de a solicita clarificari.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Asigurarea unei aplicari consistente si nediscriminatorii a cheltuielilor sociale conform Regulamentului intern este esentiala pentru a mentine un mediu de lucru echitabil si pentru a promova bunastarea angajatilor in cadrul companiei.
Aplicarea selectiva a prevederilor din Regulamentul intern, in sensul acordarii cheltuielilor sociale doar unor anumite categorii de angajati, poate ridica probleme din perspectiva echitatii si conformitatii cu legislatia fiscala si a muncii. In astfel de situatii, exista riscul ca beneficiile acordate selectiv sa fie considerate avantaje salariale si sa fie supuse impozitarii in conformitate cu reglementarile fiscale aplicabile.
Foto: pixabay.com