ANAF a publicat in Monitor Ordinul 362/2022 pentru modificarea si completarea unor ordine ale presedintelui ANAF privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale.
Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 263 din 18 martie 2022.
In domeniul colectarii creantelor bugetare, organele fiscale emit acte administrativ fiscale/de executare silita, atat catre contribuabili, cat si catre alte entitati pentru care s-au nascut raporturi juridice fiscale.
Pentru o aplicare unitara, precum si pentru operativitatea comunicarii actelor administrativ fiscale/de executare silita, se impune aprobarea unor formulare utilizate in activitatea derulata de organele fiscale.
Astfel, pentru aprobarea formularelor utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale a fost adoptat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017.
Pe de alta parte, pentru comunicarea masiva a actelor administrativ fiscale/de executare silita prin intermediul Unitatii de imprimare rapida, au fost aprobate doua acte normative, respectiv:
- Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masiva a unor acte administrative fiscale si procedurale;
- Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida.
Prin Ordinul 362/2022, actele normative anterior mentionate, au fost modificate si/sau completate, astfel incat, pe de o parte, sa fie imbunatatita comunicarea cu contribuabilii, iar pe de alta parte, activitatea derulata de catre organele fiscale sa se deruleze cu operativitate.
1. Modificarile si completarile aduse Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 vizeaza:
Prin formularul ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi” debitorul era instiintat atat cu privire la infiintarea popririi executorii, cat si a popririi asiguratorii, dupa caz.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Tinand cont de faptul ca elementele care trebuie completate in situatia aplicarii uneia dintre masurile mai sus mentionate, sunt diferite, organele fiscale ne-au sesizat asupra faptului ca in sprijinul acestora ar fi necesar ca instiintarea pentru cele doua masuri sa fie prevazuta in adrese distincte, astfel incat sa nu se produca dificultati in emiterea si completarea adresei de instiintare.
Astfel, formularul ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi” se inlocuieste cu doua formulare distincte, respectiv ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi executorii” si ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi asiguratorii”.
Avand in vedere necesitatea rectificarii unor corelari ale explicatiilor din subsolul formularului ”Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor”, cu informatiile curpinse in textul acestuia, s-a modificat acest model de formular.
Tinand cont de modificarile legislative aduse Codului de procedura fiscala prin Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, si pentru a veni in sprijinul organelor fiscale centrale, formularul ”Decizie de anulare a actului administrativ fiscal” se inlocuieste cu formularul ”Decizie de anulare a actelor administrativ fiscale si/sau de impunere a obligatiilor fiscale/bugetare”.
Astfel, acest formular poate fi utilizat in urmatoarele situatii:
- anularea actelor administrativ fiscale intocmite eronat;
- recuperarea obligatiilor fiscale/bugetare care au fost restituite eronat sau in plus, ca urmare a actelor administrativ fiscale anulate. In acest caz, acest formular reprezinta si titlu de creanta.
Aceasta modificare s-a considerat necesara in vederea corectarii evidentei fiscale si a recuperarii unor sume restituite eronat sau necuvenit.
S-a introdus un nou formular, respectiv ”Decizie de anulare totala sau partiala a actelor de executare silita”, care va fi utilizat de organele fiscale in vederea anularii totale sau partiale a actelor de executare silita emise. In practica organelor fiscale, sa constatat ca au fost situatii cand acestea, din eroare, au emis acte de executare silita. Pentru incetarea efectelor juridice ale acestor acte de executare, s-a procedat la aprobarea unui formular care se va comunica partilor implicate.
Pentru a veni in sprijinul contribuabililor care solicita compensarea obligatiilor bugetare restante, s-a intocmit modelul formularului ”Cerere privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare”.
In ceea ce priveste compensarea obligatiilor, s-a modificat denumirea formularului, din ”Decizie privind compensarea obligatiilor fiscale” in ”Decizie privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare”, astfel incat acesta sa fie utilizat si in cazul compensarilor efectuate pentru stingerea obligatiilor bugetare.
De asemenea s-a modificat si completat continutul modelului de formular, astfel incat acesta sa poata fi utilizat in situatia compensarilor efectuate in cadrul grupului fiscal unic constituit in domeniul TVA sau impozitui pe profit, in situatia persoanei juridice care are infiintate sedii secundare, sau a cesiunii de creante, dupa caz.
Pentru aplicarea dispozitiilor art. 23 si art. 27 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost necesara modificare formularului „Decizie de impunere privind obligatiile fiscale stabilite in urma preluarii acestora de la contribuabilii radiati”.
Astfel, pentru a fi utilizat acest formular si in alte situatii prevazute de lege, cum ar fi in cazul preluarii obligatiilor bugetare de catre succesori, au fost efectuate o serie de modificari in cuprinsul acestuia.
De asemenea, pentru o mai buna claritate a obligatiilor ce fac obiectul preluarii, a fost completat cu noi informatii, cum ar fi:
- scadenta/termenul de plata al obligatiilor fiscale preluate;
- data radierii contribuabililor din registrele in care au fost inregistrati, potrivit legii;
- data pana la care au fost calculate obligatiile fiscale accesorii.
De asemenea, a fost necesara si modificarea tilului formularului, in „Decizie pentru stabilirea unor sume in sarcina altor contribuabili urmare preluarii acestora potrivit legii”, avand in vedere faptul ca, acesta se utilizeaza si in alte situatii decat cea de radiere, respectiv cele prevazute la art.23, alin. (1), lit.a) - c) si la art. 27 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Avand in vedere prevederile art.263 din Codul de procedura fiscala, care reglementeaza stingerea creantelor fiscale/bugetare prin dare in plata, organul fiscal competent incheie un proces verbal de trecere in proprietatea publica a statului a bunului imobil, act ce constituie titlu de proprietate, sens in care, in actul normativ este prevazut a fi reglementat modelul acestui formular, respectiv „Procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului a bunurilor imobile”.
De asemenea, intrucat bunurile imobile ce fac obiectul acestei proceduri sunt date in administrare in conditiile legii, iar pana la intrarea in vigoare a actului prin care s-a dispus darea in administrare, acestea se afla in custodia institutiei care a solicitat preluarea in administrare, este necesar ca organul fiscal sa predea institutiei publice solicitante imobilul in cauza. Astfel, pentru a fi realizata procedura de predare primire, a fost intocmit modelul formularului “Proces-verbal de predare-primire in custodie/in administrare a bunurilor imobile intrate in proprietatea publica a statului.
2. Modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1155/2016 si a Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 967/2017, au vizat introducerea unor noi acte administrativ fiscale/de executare silita, care sa se comunice masiv prin intermediul Unitatii de Imprimare Rapida, tinand cont de volumul documentelor emise in domeniul colectarii creantelor bugetare.
Astfel, noile acte administrativ fiscale/de executare silita sunt:
- Proces-verbal privind calculul dobanzilor aferente sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule;
- Decizie de solutionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule”;
- Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor;
- Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii retinerilor;
- Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti;
- Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra sumelor datorate debitorului de catre terti;
- Adresa de instiintare privind suspendarea masurilor de executare silita;
- Adresa de instiintare privind continuarea masurilor de executare silita.