email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea Interoperabilitatii a trecut de Camera Deputatilor. Institutiile publice vor fi amendate daca mai cer dosarul cu sina

Legea Interoperabilitatii a trecut de Camera Deputatilor. Institutiile publice vor fi amendate daca mai cer dosarul cu sina
institutii publicesemnatura electronicaregistru

Legea Interoperabilitatii, care ar putea pune pe fuga dosarul cu sina, a fost adoptata miercuri de Camera Deputatilor. Dupa publicarea in Monitorul Oficial, actul normativ va reglementa si facilita schimbul de date intre sistemele informatice ale diferitelor institutii ale statului. 

Astfel, institutiile statului nu vor mai avea voie sa ceara oamenilor sa se plimbe cu documente intre ghisee / institutii, ci vor comunica intre ele. Dupa ce va fi facilitat totul pe plan digital, institutiile care nu respecta noile prevederi vor putea fi amendate. 
Datele furnizate prin platforma nationala de interoperabilitate vor avea aceeasi valoare juridica cu datele continute in documentul prezentat fizic, care contine sau confirma datele respective, a unei copii conforme cu originalul sau a unui document electronic semnat cu semnatura electronica calificata. 

Legea Interoperabilitatii: extras din proiectul de lege

(1) Prezenta lege are drept scop adoptarea unor masuri referitoare la tehnologii, echipamente, programe software si datele utilizate de acestea, in vederea contribuirii la cresterea gradului de interconectare intre sistemele informatice ale autoritatilor si institutiilor publice si la facilitatea schimbului de date intre acestea, pornind de la principiile si obiectivele Cadrului European de Interoperabilitate. 

(2) Prezenta lege reglementeaza crearea, operationalizarea si administrarea instrumentului/mijlocului necesar pentru livrarea intr -un format integrat a mai multor servicii electronice prin implementarea platformei de interoperabilitate.

(3) Prezenta lege stabileste atributiile autoritatilor si institutiilor publice cu privire la utilizarea si integrarea in Platforma Nationala de Interoperabilitate, precum si schimbul de date, respectiv atributiile autoritatii publice responsabile pentru crearea, dezvoltarea si administrarea acesteia.

(4) Prezenta lege are ca obiectiv cresterea calitatii serviciilor publice prin facilitarea schimbului de date intre sisteme informatice, reducerea sarcinilor birocratice si administrative ale persoanelor fizice si juridice si cresterea transparentei utilizarii datelor de catre autoritatile si institutiile publice.

(5) Prezenta lege se aplica prin participare voluntara, in baza unui contract de schimb de date, si persoanelor juridice de drept privat, respectiv persoanelor care exercita profesii liberale reglementate, celor care detin sisteme informatice si dispun de date care prezinta interes pentru autoritatile si institutiile publice.

(6) Prezenta lege nu se aplica registrelor de baza gestionate de institutiile din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala, cu exceptia celor necesare furnizarii serviciilor publice, respectiv a registrelor de baza pentru care autoritatile si institutiile publice solicita in mod expres interconectarea cu Platforma Nationala de Interoperabilitate.
Art.2. - Obiectivele legii 

Prezenta lege are urmatoarele obiective: 

a) facilitarea furnizarii de servicii publice de calitate, disponibile permanent, proiectate in acord cu nevoile beneficiarilor acestor servicii; 

b) promovarea utilizarii pe scara larga a tehnologiei informatiei si comunicatiilor (TIC) in cadrul administratiei publice; 

c) cresterea gradului de trasabilitate si transparenta a actului administrativ, prin oferirea posibilitatii titularului datelor a cunoasterii accesarii si prelucrarii datelor sale cu caracter personal;

d) cresterea eficientei si eficacitatii actului administrativ, prin sporirea gradului de interconectare a sistemelor informatice ale autoritatilor si institutiilor publice si facilitatea schimbului de date intre institutiile publice;

e) implementarea principiului doar o singura data, astfel cum este descris in Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European si al Consiliului din 2 octombrie 2018 privind infiintarea unui portal digital unic (gateway) pentru a oferi acces la informatii, la proceduri si la servicii de asistenta si de solutionare a problemelor si de modificare a Regulamentului (U.E.) nr.1024/2012, pentru eliminarea  schimbului de date in format letric si a birocratiei; 

f) cresterea increderii publicului si mediului de afaceri in utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor; 

g) promovarea interoperabilitatii in administratia publica centrala, intre administratia locala si administratia centrala si intre administratiile publice locale; 
h) facilitarea accesului institutiilor private la datele detinute de institutii publice si viceversa; 
i) asigurarea securitatii si confidentialitatii schimburilor de date;
j) crearea si actualizarea anuala a unui registru permanent al aplicatiilor informatice utilizate de autoritatile si institutiile publice; 
k) identificarea si definirea furnizorilor de date primare; 
l) facilitarea integrarii in piata unica digitala europeana;
m) asigurarea ca implementarea functionalitatilor implica alinierea infrastructurilor nationale de identificare si autorizare cu statele membre ale Uniunii Europene intr -o schema transnationala, in concordanta cu regulile stabilite in Regulamentul (UE) nr.910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.

Capitolul II Normele de referinta pentru realizarea interoperabilitatii (NRRI) 
Art.4. - Definirea NRRI (1) Normele de referinta pentru realizarea interoperabilitatii in domeniul tehnologiei informatiei si a comunicatiilor, denumite in continuare NRRI, contin masurile si obligatiile pentru autoritatile si institutiile publice centrale si locale, altele decat normele continute in prezenta lege, in vederea asigurarii interoperabilitatii intre autoritatile si institutiile publice sau entitatile private pentru furnizarea serviciilor publice. NRRI contin un set de elemente comune precum vocabular, concepte, principii, recomandari, standarde, specificatii si practici. (2) Interoperabilitatea este inteleasa in sensul ei multidimensional, tinand cont de dimensiunile legale, organizationale, semantice si tehnice si aceasta abordare este avuta in vedere inca de la conceperea serviciilor si a sistemelor si pe tot parcursul ciclului lor de viata: planificare, proiectare, achizitie, implementare, derulare. Lantul de interoperabilitate se manifesta in practica din oficiu intre autoritatile si institutiile publice si in contracte de schimb de date intre entitati si sectoare publice si intre entitati publice si private. 

Art.5. - Principii 
(1) Utilizarea NRRI de catre autoritatile si institutiile publice trebuie sa respecte cel putin urmatoarele principii:
a) Principiul reutilizarii: 
(i) autoritatile si institutiile publice coopereaza pentru dezvoltarea unor solutii informatice comune, in vederea furnizarii serviciilor publice;
(ii) autoritatile si institutiile publice partajeaza si reutilizeaza componente ale solutiilor informatice, in vederea furnizarii de servicii publice;
(iii) autoritatile si institutiile publice partajeaza si reutilizeaza informatii si date cu caracter personal in vederea furnizarii de servicii publice, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal;
(iv) autoritatile si institutiile publice fac demersuri pentru a obtine beneficii prin examinarea produselor, serviciilor, conceptelor, specificatiilor, standardelor, instrumentelor, datelor sau a componentelor pentru a le refolosi.

Pentru atingerea acestui deziderat, autoritatile si institutiile publice trebuie mai intai sa -si puna propriile date la dispozitia tertilor intr -o maniera care sa le faca usor reutilizabile; b) Principiul eficacitatii si eficientei: 
(i) sistemele informatice care stau la baza serviciilor publice electronice vor fi proiectate sau adaptate pentru a permite cu usurinta transferul datelor intre ele, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal;
(ii) eficacitatea si eficienta solutiilor de interoperabilitate si a optiunilor tehnologice se masoara anual si se publica prin rapoarte publice;
(iii) in evaluarea prevazuta la pct.(ii), se iau in considerare nevoile utilizatorilor, proportionalitatea eforturilor si echilibrul intre costuri si beneficii;
c) Principiul simplificarii administrative:
(i) autoritatile si institutiile publice isi proiecteaza sau adapteaza serviciile publice pentru un mediu de lucru electronic, eficientizand si simplificand procesele administrative ce stau la baza furnizarii respectivelor servicii publice;
(ii) autoritatile si institutiile publice urmaresc permanent reducerea timpului de asteptare pentru raspunsul la solicitarile utilizatorilor si a sarcinii administrative asupra autoritatilor si institutiilor publice, a entitatilor private si a persoanelor fizice;

d) Principiul securitatii si confidentialitatii:
(i) autoritatile si institutiile publice garanteaza respectarea caracterului privat, a confidentialitatii, autenticitatii, integritatii, nerepudierii datelor si interzicerea transferului neautorizat al informatiilor furnizate de utilizatori;
(ii) schimbul de date intre institutiile si autoritatile publice, precum si intre acestea si utilizatori persoane fizice si juridice din mediul privat se face in conditii de siguranta, incredere si confidentialitate, in conformitate cu legislatia privind securitatea informatiei, a celei privind serviciile de asigurare a increderii, precum si a celei privind protectia datelor cu caracter personal;
(iii) autoritatile si institutiile publice vor urmari cresterea gradului de trasabilitate si transparenta a actului administrativ, prin oferirea posibilitatii titularului datelor a cunoasterii accesarii si prelucrarii datelor sale;
 e) Principiul subsidiaritatii si proportionalitatii: 
(i) abordarea nationala in domeniul interoperabilitatii sistemelor informatice pentru furnizarea serviciilor publice este aliniata cu cea europeana, pe care o extinde si o adapteaza necesitatilor nationale;
(ii) autoritatile si institutiile publice limiteaza deciziile la cele necesare pentru indeplinirea misiunii specifice;
f) Principiul transparentei: documentatia publicata este detaliata si actualizata cel putin privind nivelul semantic al interfetelor externe ale sistemelor informatice prin intermediul carora se furnizeaza servicii publice; 
g) Principiul deschiderii administrative: 
(i) datele detinute de autoritatile si institutiile publice, cu exceptia celor pentru care se aplica restrictii legale care sunt supuse reglementarilor de protectie a datelor personale, se publica ca date deschise;
(ii) datele detinute de institutiile si autoritatile publice, cu exceptia celor pentru care se aplica restrictii legale, vor fi puse la dispozitia utilizatorilor pe portalul data.gov.ro;
(iii) documentatia publicata este detaliata si actualizata cel putin privind nivelul semantic al interfetelor externe ale sistemelor informatice prin intermediul carora se furnizeaza servicii publice; h) Principiul conservarii informatiilor: (i) informatiile detinute de autoritatile si institutiile publice sunt modificate doar in conformitate cu reglementarile aplicabile in domeniul respectiv si pot fi accesate in conformitate cu legislatia privind securitatea informatica, protectia datelor cu caracter personal si arhivarea;

Consulta AICI proiectul de lege integral. ►


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Impozitarea contractelor part-time de la 1 august 2022


Impozitarea contractelor de munca part-time
Paguboasa pentru firma dvs.?

  1.     lamuri contextul legislativ
  2.     face cunoscute exceptiile de la aplicarea legii
  3.     ajuta sa intelegeti ca renuntarea la contractele part time nu este o solutie buna intotdeauna
  4.     arata aspectele avantajoase ale legii
  5.     economisi timpul pentru cunoasterea si aplicarea corecta a legii!

Comandati lucrarea Impozitarea contractelor part-time de la 1 august 2022 pentru decizii rapide si actiuni profitabile bugetului firmei dvs.!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
institutii publicesemnatura electronicaregistru

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 30 Iunie 2022


Votati articolul "Legea Interoperabilitatii a trecut de Camera Deputatilor. Institutiile publice vor fi amendate daca mai cer dosarul cu sina":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X