email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA. ANAF a lansat noua procedura

Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA. ANAF a lansat noua procedura
tva 5%registru locuintecod fiscalOG 16/2022

ANAF a publicat in dezbatere publica un proiect de ordin pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023. 

Prin OG 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal au fost modificate si dispozitiile legale privind aplicarea cotei reduse de TVA de 5% la livrarile de locuinte catre persoane fizice.

In conditiile art. 291 alin. (3^5) din Codul fiscal, se organizeaza Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023, in format electronic, pe baza informatiilor din actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din acelasi act normativ, autentificate incepand cu data de 1 ianuarie 2023. 

Procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023 se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.

Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023, se completeaza si se consulta de catre notarii publici.

In registru se inscriu informatii privind transferul dreptului de proprietate asupra locuintelor, de la persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA catre persoane fizice, pentru care se aplica cota redusa de TVA de 5%.

Prin consultarea registrului, se verifica indeplinirea conditiei referitoare la achizitia unei singure locuinte a carei valoare nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de TVA de 5%, inainte de autentificarea actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata in avans pentru achizitia unei astfel de locuinte.

ANAF mai mentioneaza in referatul de aprobare ca, potrivit dispozitiilor art. II pct. (6) din Ordonanta Guvernului nr.16/2022, ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin care se aproba procedura de organizare a Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023, se emite in termen de 120 de zile de la data publicarii acestei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I (respectiv de la data de 15 iulie 2022), se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si intra in vigoare la 1 ianuarie 2023.

Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA: procedura


I. Dispozitii generale

1.In temeiul dispozitiilor art. 291 alin. (35) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal) se organizeaza Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023, denumit in continuare registru.

2. Registrul este organizat in format electronic, conform modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura si este gestionat cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.


3. Ghidul privind accesul notarilor publici la registru si modalitatea de utilizare a acestuia sunt elaborate de Centrul National pentru Informatii Financiare, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania si sunt puse la dispozitia notarilor publici, prin intermediul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.


4. Registrul se completeaza de notarii publici la data autentificarii actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, pentru care se aplica cota redusa de TVA de 5%.

5. Registrul se utilizeaza in situatia in care transmitatorul dreptului de proprietate asupra locuintei este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, potrivit art. 316 din Codul fiscal, precum si in cazul in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al acestuia a fost anulat potrivit art. 316 alin.(11) lit.a), c) - e) si h) din Codul fiscal.

6. Registrul cuprinde urmatoarele informatii:

a) datele de identificare ale dobanditorului/dobanditorilor persoana fizica/persoane fizice;
b) datele de identificare ale transmitatorului/transmitatorilor dreptului de proprietate,
c) adresa completa a locuintei achizitionate cu cota redusa de TVA de 5%, in conditiile art.291 alin. (3) lit.c) pct. 3 din Codul fiscal;
d) valoarea, fara TVA, la care s-a incheiat operatiunea economica prin care se transfera  dreptul de proprietate asupra locuintei, inclusiv asupra terenului pe care este construita;
e) numarul si data incheierii notariale prin care s-a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
f) datele de identificare ale notarului public care a autentificat actul juridic intre vii, care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
g) datele de identificare ale notarului public care a efectuat inregistrea in Registru a actului juridic intre vii, care are ca obiect transferul dreptului de proprietate, in situatia in care inregistrarea
se face de catre un notar asociat al notarului care a autentificat actul;
h) data si numarul de inregistrare ale inscrierii in registru, care sunt generate automat de aplicatia informatica.

7. In sensul pct.6 lit.a), datele de identificare ale dobanditorului/dobanditorilor persoana fizica/persoane fizice sunt numele, prenumele si codul numeric personal. In cazul dobanditorilor persoane fizice nerezidente, datele de identificare sunt numele si prenumele, codul numeric personal/numarul de identificare fiscala, data si locul nasterii, tipul, seria si numarul actului de identitate, statul emitent al actului de identitate. In situatia in care dobanditorii sunt casatoriti, in registru se inregistreaza ambii soti, cu exceptia situatiei in care, prin conventie, s-a stabilit ca bunul se dobandeste de catre un singur sot ca bun propriu, situatie in care se inregistreaza doar sotul care are calitatea de dobanditor.
8. In sensul pct.6 lit.b), datele de identificare ale transmitatorului/transmitatorilor sunt denumirea si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale persoanei juridice sau ale altei entitati fara personalitate juridica sau numele, prenumele si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale persoanei fizice. In cazul transmitatorului/transmitatorilor al carui/caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit art. 316 alin.(11) lit.a), c) - e) si h) din Codul fiscal, se inscrie codul de identificare fiscala.
9. In sensul pct.6 lit.f), datele de identificare ale notarului public sunt numele si prenumele notarului public care a autentificat actul juridic inscris in registru, codul de identificare fiscala si numarul unic de inregistrare din Registrul national de evidenta a notarilor publici (RNENP), gestionat de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.

10. In sensul pct.6 lit.g), datele de identificare ale notarului public care a efectuat inregistrarea, asociat al notarului care a autentificat actul, sunt: numele si prenumele, codul de identificare fiscala si numarul unic de inregistrare din Registrul national de evidenta a notarilor publici (RNENP), gestionat de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.

11. Notarii publici sunt responsabili pentru inscrierea corecta si completa a informatiilor in registru.

12. Accesul notarilor publici la registru, in vederea indeplinirii atributiilor prevazute de lege, se face pe baza unui certificat digital calificat, detinut potrivit dispozitiilor legale.

13. Notarii publici sunt inrolati in aplicatia informatica de gestiune a registrului de catre Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, cu urmatoarele date de identificare: nume, prenume, codul numeric personal, codul de identificare fiscala, numarul unic de inregistrare din Registrul national de evidenta a notarilor publici (RNENP), certificatul digital calificat si adresa profesionala de e-mail. Inrolarea in aplicatia informatica se face atat pentru notarii publici care autentifica actele juridice, cat si pentru notarii publici care efectueaza inregistrarea in registru.

14. Registrul se consulta de notarii publici pentru a verifica indeplinirea conditiei referitoare la achizitionarea, cu cota redusa de TVA de 5%, de catre orice persoana fizica a unei singure locuinte care are o suprafata utila de maximum de 120 mp, exclusiv anexele gospdaresti, a carei valoare nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 291 alin.
(3) lit. c) pct.3 din Codul fiscal.

15. Indeplinirea conditiei de la pct.14 se verifica inainte de autentificarea actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata unui avans reprezentand plata partiala sau integrala a contravalorii pentru achizitia unei locuinte a carei valoare nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu cota redusa de TVA de 5%.

16. Dupa efectuarea fiecarei inscrieri in registru, precum si dupa fiecare consultare a registrului, potrivit prezentei proceduri, notarului public i se elibereaza un certificat generat de aplicatia informatica, conform modelului stabilit prin ghidul prevazut la pct.3. Certificatul se ataseaza la documentatia actului autentic incheiat.

17. Indreptarea eventualelor erori materiale produse cu ocazia efectuarii inscrierilor in registru se face de catre notarul public care a efectuat inscrierea in registru a informatiilor pentru care este necesara indreptarea erorii materiale.

II. Dispozitii speciale privind organizarea registrului in anul 2023

18. In anul 2023, notarii completeaza registrul si cu informatiile din actele juridice intre vii autentificate in anul 2023, care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depaseste suma de 600.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice
in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, daca au incheiat pana la 1 ianuarie 2023 acte juridice intre vii care au ca obiect plata unui avans reprezentand plata partiala sau integrala a contravalorii pentru achizitionarea unei astfel de locuinte.

ANEXA la procedura


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Microintreprindere sau PFA?


Este o intrebare pe care o auzim frecvent in ultima perioada si la care ne-am propus sa formulam un raspuns elaborat, bazat pe legislatia valabila pentru anul viitor, pe analize comparative privind costul infiintarii, precum si pe simulari de calcul de impozite si contributii sociale, in ambele variante.

Aflati analiza detaliata in lucrarea Contabilitatea microintreprinderilor!

Comanda acum exemplarul tau pentru functionare legala, sigura, in cele mai avantajoase conditii si profit maxim!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tva 5%registru locuintecod fiscalOG 16/2022

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 02 Noiembrie 2022


Votati articolul "Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA. ANAF a lansat noua procedura":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Apar noi conturi contabile in Planul de conturi. Vezi ce semnifica fiecare

    • Planul de conturi general ar putea fi completat in curand cu noi conturi contabile, dupa cum prevede un proiect de ordin al Finantelor pentru reglementarea unor aspecte contabile.  Mai exact, in Planul de conturi vor fi introduse urmatoarele conturi: 467, 6053, 6058, 694, 794, precum si grupa 79.  Ce reprezinta noile conturi contabile - 467 „Datorii aferente distribuirilor interimare de dividende&...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim in Romania – 3.000 de lei brut de la 1 ianuarie 2023

    • Liderii guvernamentali au cazut de acord sa majoreze salariul minim in Romania la 3000 de lei, 200 de lei fiind scutiti de taxe, iar in sectorul constructiilor va ajunge la 4.000 lei brut, a anuntat joi, Guvernul, dupa reuniunea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.  “Guvernul si partenerii sociali au cazut de acord in privinta majorarii salariului minim brut garantat in plata la 3.000 de lei - din care 200 lei scutiti de impozit si con...» citeste mai departe aici

  • Depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022: termene si reguli noi

    • Ministerul Finantelor a publicat documentul care contine noile reguli privind depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022.  Una dintre noutatile sesizate in proiectul de ordin al Finantelor este ca firmele care nu depun la timp situatiile financiare nu vor mai fi expuse riscului de a fi dizolvate, ci vor fi amendate.  Fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2021, prin noul proiect al Finantelor se propune raportarea distin...» citeste mai departe aici

  • 6 schimbari principale la reglementarile contabile propuse de Finante

    • Finantele au in plan sa introduca noutati in sfera reglementarilor contabile, dupa cum reiese dintr-un document publicat in dezbatere publica pe site-ul institutiei.  Ministerul de Finante are in vedere cateva aspecte contabile precum distribuirea partiala a dividendelor in cursul exercitiului financiar, intreruperea capitalizarii costurilor indatorarii, natura contabila a sumelor primite in avans de la clienti si contabilizarea contractelor de licenta a propri...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale si contabile privind avantajele in natura. Studiu de caz

    • Expertul nostru explica in continuare care sunt obligatiile fiscale si contabile privind avantajele in natura.  Subiectul studiului de caz este o SRL microintreprindere platitoare de tva care incheie un contract de inchiriere a unui apartament (proprietarul este persoana fizica) pe care il pune la dispozitia unui salariat (cu norma de 8 ore/zi) ca si locuinta de serviciu. Lunar, in baza contractului de inchiriere, societatea achita chiria lunara prin transfer b...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X