email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se inregistreaza in contabilitate produsele defecte aflate in garantie

Cum se inregistreaza in contabilitate produsele defecte aflate in garantie
aviz de insotire a marfiiproduse defecteinregistrare contabila

Expertul nostru clarifica in randurile de mai jos cum se inregistreaza in contabilitate produsele defecte aflate in garantie. 

Un contribuabil doreste sa stie cum se procedeaza in cazul in care firma primeste produse defecte de la clienti si le trimite la reparat furnizorului in perioada de garantie, ce documente trebuie sa intocmeasca si cum se inregistreaza din punct de vedere contabil:

1. primirea de la client (persoana fizica sau juridica) a produsului defect;

2. transmiterea catre furnizor a produsului;

3. primirea de la furnizor a produsului reparat si restituirea acestuia clientului?

Inregistrare in contabilitate produse defecte in garantie: raspunsul specialistului

Garantia este angajamentul asumat de vanzator sau producator fata de consumator pentru calitatea produselor sale, fara solicitarea unor costuri suplimentare in situatia remedierii sau inlocuirii produselor defecte.

In speta dumneavoastra, operatiunea nu este considerata livrare de bunuri, bunurile defecte fiind inlocuite sau reparate de furnizor fara a percepe o taxa (in perioada de garantie).

Operatiunea nu va fi declarata drept livrare si nici achizitie.

Potrivit art. 6 alin. (1) din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

In acest sens, OMFP nr.2634/2015 prevede ca documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.

Astfel, operatiile privind inlocuirea produsului defect sau reparat in perioada de garantie trebuiesc consemnate intr-un document care sa indeplineasca conditiile impuse pentru ca acestea sa aiba calitatea de document justificativ-de ex.un aviz de insotire a marfii.
Potrivit prevederilor OMFP nr.2.634/2015, avizul de insotire a marfii are codul codul 14-3-6A.

Asa cum este reglementat, avizul este utilizat nu numai pentru insotirea marfurilor in cadrul unei operatiuni de vanzare, ci si pentru insotirea pe timpul transportului a diverselor categorii de bunuri expediate in diverse situatii. Astfel, conform ordinului, avizul este utilizat, in functie de destinatia bunurilor expediate sau receptionate, drept:

- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.

Prin urmare, in opinia mea, la expedierea, cu titlu gratuit, a produsului defect in cadrul perioadei de garantie, documentul care insoteste bunurile pe timpul transportului este avizul de insotire a marfii, caz in care pe document se va face mentiunea pentru inlocuire/reparare in perioada de garantie, nu se factureaza;

Avand in vedere ca inlocuirea bunurilor in cadrul perioadei de garantie se face cu titlu gratuit, fiind o obligatie a producatorului, se poate concluziona ca operatiunea nu poate fi considerata o livrare de bun sau o prestare de servicii efectuata cu plata, deci nu intra in sfera de aplicare a TVA si nu se factureaza.

Potrivit art. 271 alin (5) lit. c) din Codul Fiscal nu constituie prestare de servicii efectuata cu plata, operatiuni precum serviciile prestate in mod gratuit in cadrul perioadei de garantie de catre persoana care a efectuat initial livrarea de bunuri sau prestarea de servicii. Prin urmare, nu se emite factura pentru reparatiile efectuate in perioada de garantie fara plata.

Monografia contabila:

-la primirea produsului defect de la client, se intocmeste un aviz de insotire a marfii cu mentiunea fara facturare-inlocuire in perioada de garantie si se va efectua urmatoarea inregistrare contabila:
607 = 371

-evidenta produselor defecte se tine cu ajutorul unui registru, iar din punct de vedere contabil se foloseste contul extrabilantier 8033 " Valori materiale primite in pastrare sau custodie".

Acest cont se debiteaza cu valoarea bunurilor defecte primite de la client si se crediteaza cu valoarea bunurilor defecte transmise la producator.

-sumele primite de la producator reprezentand contravaloarea bunurilor inlocuite(daca este cazul) se inregistreaza prin formula contabila:
5121 = 7588

- la transmiterea bunurilor defecte catre producator se va intocmi un aviz de insotire a marfii cu mentiunea fara facturare-marfa defecta si societatea nu are nicio obligatie declarativa, avand doar obligatia evidentierii acestora intr-un registru si inregistrarii in contul 8033:
- la primirea de la client se opereaza la intrari
- la predarea catre producator se opereaza la iesiri
- la primirea de la furnizor a produsului reparat si restituirea acestuia clientului se va proceda asemanator, aviz de insotire a marfii si evidentiere in cont 8033.

 

Raspuns oferit in luna mai 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.  


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

Gestionati CORECT procesul de radiere al unui SRL/PFA?


Ce aveti de facut, din punct de vedere contabil,
atunci cand va confruntati cu un caz de radiere?

 
Atentie, procedura in sine este una complexa, sunt multe aspecte de gestionat (legate de stingerea datoriilor fiscale, lichidarea activelor si a stocurilor de marfa, plata impozitelor si contributiilor care rezulta din aceste operatiuni etc.) si, desigur, sunt multe documente de intocmit.
 
Si tocmai pentru ca procedura este una complexa, va oferim un ajutor solid prin intermediul unei lucrari de ultima ora, marca Rentrop & Straton: Radiere SRL. PFA. II. IF!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
aviz de insotire a marfiiproduse defecteinregistrare contabila


Data aparitiei: 15 Mai 2023

Votati articolul "Cum se inregistreaza in contabilitate produsele defecte aflate in garantie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X