In contextul relatiilor comerciale, respectarea clauzelor contractuale este esentiala pentru buna desfasurare a activitatilor intre beneficiari si furnizori. In cazul in care un contract de prestari servicii este reziliat unilateral de catre beneficiar, iar furnizorul contesta aceasta reziliere, situatia devine problematica din punct de vedere juridic si contabil.
Primire facturi pentru servicii neefectuate: studiu de caz
Intrebare: "Societatea comerciala A (Beneficiar) reziliaza unilateral un contract de prestari servicii pe motiv de nerespectare a clauzelor contractuale si notifica Furnizorul in acest sens. Totusi, acesta considera abuziva rezilierea, comunicand in scris ca nu este de acord si ca va emite facturi lunar, conform contractului. Acest lucru s-a si intamplat in urmatoarele luni; mai mult, a emis si facturi pentru ore suplimentare, fara a transmite un raport de activitate sau modul in care s-au calculat aceste ore suplimentare.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Cum trebuie inregistrate aceste facturi in contabilitatea Beneficiarului (rog si monografie contabila), avand in vedere ca serviciile facturate nu au fost prestate? Mentionez ca facturile au fost transmise prin RO e-Factura, iar pentru fiecare s-a transmis un mesaj in SPV, cat si catre Prestator, cu privire la refuzul la plata si solicitarea stornarii acestora. Niciuna dintre parti nu a deschis actiune judecatoreasca pentru solutionarea litigiului."
Raspuns: La pct. 449 din Reglementarile contabile se precizeaza ca cheltuielile entitatii reprezinta valorile platite sau de platit pentru:
- consumuri de stocuri si servicii prestate, de care beneficiaza entitatea;
- cheltuieli cu personalul;
- executarea unor obligatii legale sau contractuale etc.
Asadar, pentru inregistrarea in cheltuieli acestea trebuie sa fie prestate.
Pana la clarificarea situatiei, va recomand sa inregistrati facturile ca si avansuri si sa nu va deduceti TVA, intrucat este posibil ca acest client sa storneze facturile, avand in vedere atat solicitarea prin SPV, cat si instiintarea transmisa de dvs., sau sa va actioneze in instanta pentru neplata.
Notele contabile sunt urmatoarele:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
% = 401. Furnizori
4092. Furnizori - debitori pentru prestari de servicii
4428 TVA neexigibila
Sau se poate lua decizia sa nu fie inregistrate in evidenta contabila, avand in vedere mesajele dvs. de refuz transmise prin SPV si nedetinerea unor documente justificative din care sa reiasa prestarea serviciilor respective.
Foto: pixabay.com