In M.Of. nr. 907 din 20.11.2017 a fost publicata HG 804/2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003.
Noile prevederi coreleaza modificarile aduse incepand cu anul 2014 ordonantei de urgenta 28/1999 (ultima modificare a normelor metodologice fiind adusa de HG 73/2014) si aduce precizari si clarificari suplimentare cu privire la aplicarea acesteia, printre care se regasesc:
- corelarea cu prevederile ordonantei privind obligatia de a utiliza casele de marcat pentru operatorii economici care incaseaza cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie:
- definirea substitutelor de numerar ca fiind bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea;
- definirea comertului ocazional (pentru care operatorii economici nu sunt obligati sa detina si sa utilizeze case de marcat) ca fiind actele de comert cu caracter intamplator, efectuate pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare, precum si livrarile de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu.
- clarificari cu privire la activitatile care se incadreaza in exceptiile de la obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevazute la art. 2 din ordonanta de urgenta, spre exemplu:
- intra in exceptia prevazuta la art. 2 lit. d) din ordonanta de urgenta:
>> vanzarea de timbre fiscale, postale, judiciare, precum si de carti postale sau altele asemenea, care se comercializeaza la valoarea nominala pretiparita pe acestea,
>>activitatile de parcare a autovehiculelor si jocurile de noroc intra sub incidenta exceptiei numai in cazul in care se incaseaza de la clienti o suma fixa care este pretiparita pe biletul de acces si, respectiv, pe biletul sau produsul loteristic de participare la jocurile de noroc, eliberat clientului.
>> biletul de intrare prevazut la art. 13 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc,
- nu intra sub incidenta art. 2 lit. d) din ordonanta jocurile de noroc - pariurile in cota fixa pentru care utilizatorii vor emite bonuri fiscale pentru sumele incasate de la clienti.
- descrierea aparatelor de marcat electronice fiscale. Aparatele de marcat electronice fiscale pot fi:
- case de marcat electronice cu structura inchisa, izolate. Aceste case de marcat au hardware dedicat, set fix de functii, baza de date proprie si functioneaza izolat, fara a dispune de interfete de conectare la alte dispozitive de tip calculator, telefon mobil, tableta. Modulul fiscal este integrat in hardware propriu, iar programul de aplicatie si cel de control din modulul fiscal sunt plasate intr-o memorie fixa;
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- case de marcat electronice cu structura inchisa, conectate la calculator. Suplimentar, aceste case de marcat dispun de o interfata prin care se asigura cooperarea cu un program ce ruleaza pe calculator.
- case de marcat electronice computerizate. Aceste case de marcat sunt realizate pe o structura de calculator standard, in care este inclusa o placa fiscala ce contine un modul fiscal cu hardware si program de control proprii, care se interfateaza cu programul de aplicatie al aparatului de marcat electronic fiscal, care ruleaza pe calculatorul standard printr-un set limitat de comenzi de interfatare adecvat acestei categorii de aplicatii. Eventuala comunicare pentru integrarea intr-o retea este controlata de programul de aplicatie in limitele acceptabile pentru aceasta clasa de aplicatii;
- aparate sau terminale cu functii de case de marcat electronice. Aceste aparate sau terminale sunt dispozitive identificabile ca structura si program de aplicatie, care includ o placa fiscala ce contine un modul fiscal, controlat de un program de control. Interfatarea aplicatiei cu modulul fiscal confera acestora si functii de casa de marcat, in afara altor functii specifice;
- imprimante fiscale - dispozitive care includ un modul fiscal, controlat de un program de control memorie fiscala si periferice controlabile de catre acesta; nu au program de aplicatie propriu si se interfateaza cu un sistem de calcul de tip calculator, terminal pentru transferul electronic de fonduri la punctul de vanzare-POS, sau cu un dispozitiv de tip telefon inteligent, tableta, precum si altele asemenea, ce dispun de un program de aplicatie dedicat si identificabil. Interfatarea se poate realiza prin cablu serial, magistrala seriala universala-USB, retea, precum si retea fara fir - Wi-Fi sau bluetooth;
- case de marcat electronice. Aceste case de marcat au un hardware dedicat ce integreaza un modul fiscal controlat de un program de control si, respectiv, un program de aplicatie care asigura un set fix de functii de operare si permite lucrul cu o baza de date proprie si una sau mai multe interfete pentru comunicatie sau salvare externa. Optional interfetele pot asigura si cooperarea cu un program de aplicatie extern care sa permita programarea, citirea bazei de date interne, precum si emiterea de documente fiscale. Securitatea comunicarii si continuitatea inregistrarilor sunt asigurate integral de modulul fiscal, prin programul sau de control.
- reglementarea conditiilor tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizarii.
- reglementari privind sigilarea memoriei fiscale - de catre distribuitorul autorizat sau, dupa caz, de catre unitatea de service acreditata.
- completari privind continutul bonurilor fiscale:
- bonurile fiscale pot sa evidentieze in valuta contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate clientilor de catre operatorii economici care realizeaza activitati in conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr. 4/2005.
- valorile se tiparesc si se afiseaza pe bonul fiscal cu doua zecimale. Valorile interne de calcul cu mai mult de doua zecimale vor fi rotunjite la a treia zecimala.
- directiile generale regionale ale finantelor publice/Directia generala de administrare a marilor contribuabili gestioneaza Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet sau in municipiul Bucuresti, pentru aparatele de marcat electronice fiscale. Atribuirea numarului de ordine din registrul se face la solicitarea utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale. Pana la data implementarii registrului national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, numarul unic de identificare pentru aparatele de marcat electronice fiscale se atribuie din aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.