Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- au fost definite substitutele de numerar, prin aceasta sintagma intelegandu-se bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea;
- a fost definita notiunea de comert ocazional prin aceasta intelegandu-se actele de comert cu caracter intamplator, efectuate pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare, precum si livrarile de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu;
- au fost clarificate activitatile care se incadreaza in exceptiile de la obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevazute la art. 2 din ordonanta de urgenta;
- a fost introdusa in sarcina distribuitorului autorizat obligatia de a intocmi si actualiza lista unitatilor acreditate pentru comercializare si /sau service, pentru fiecare tip/model de aparat pentru care a obtinut aviz/autorizatie;
- au fost descrise detaliat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, ca fiind case de marcat ce au un hardware dedicat ce integreaza un modul fiscal controlat de un program de control si respectiv un program de aplicatie care asigura un set fix de functii de operare si permite lucrul cu o baza de date proprie si una sau mai multe interfete pentru comunicatie sau salvare externa ;
- au fost stabilite conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizarii :
- o memorie fiscala unic inscriptibila tip (E)PROM sau tip OTP;
- o interfata care sa permita atasarea unui dispozitiv de salvare externa;
- un dispozitiv de comunicatie externa care permite conectarea intr-un sistem informatic, folosind un canal de comunicatie pe baza unui protocol TLS/SSL;
- un modul criptografic certificat in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3 care sa foloseasca un certificat digital X.509.V3 cu lungimea cheii RSA de cel putin 2048 biti, instalat initial de catre producator.
- importul in modul de lucru online al certificatului digital emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala folosind protocolul de comunicatii IETF CMC;
- semnarea fisierelor generate urmare a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal in modul de lucru offline care se efectueaza in conformitate cu standardul PKCS#7.
- functionarea conform profilurilor stabilite de Agentia Nationala de Administare Fiscala;
- crearea de fisiere in format XML pentru categoriile de informatii prevazute la art. 3 din Anexa 11 si transmiterea acestora catre sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
- a fost stabilita modalitatea de securizare a datelor din jurnalul electronic, dispozitiv care inlocuieste vechile role jurnal, in speta Secure Hash Algorithm 2;
- au fost definite aparatele de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni si greutate reduse, usor transportabile care pot fi utilizate in activitatile de comert/servicii prestate in regim ambulant, in mijloacele de transport si altele asemenea;
- au fost introduse prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, in regim de raportare, tiparirea de rapoarte si memorarea pe un dispozitiv extern a fisierelor electronice cu numele seriei fiscale si extensia „JE", tiparirea de rapoarte cu initializarile dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, tiparirea de rapoarte cu modificarile inregistrarilor antetului bonului fiscal ,etc;
- au fost completate prevederile cu privire la datele care trebuie inregistrate si stocate in memoria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal;
- a fost reglementata posibilitatea efectuarii fiscalizarii aparatului la distribuitor sau unitatea de service acreditata, insa doar in mod exceptional, in cazul utilizatorilor care la punctele de lucru nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet;
- au fost completate functiile pe care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa le asigure in regim de programare cu:
- a fost introdusa o prevedere potrivit careia aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor pot fi echipate cu doua echipamente fiscale distincte controlate de un singur program de aplicatie, acesta asigurand gestionarea distincta a vanzarilor de carburanti fata de celelalte produse;
- a fost reglementata obligatia inregistrarii in Biblioteca Nationala de Programe a programelor de aplicatie externe care se interfateaza cu aparatele de marcat electronice fiscale, specificand datele de identificare a aplicatiei, precum si modelele de echipamente fiscale omologate cu care se interfateaza;
- a fost reglementat numarul de inregistrari de initializare a
- dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
- au fost eliminate prevederile privind prezentarea la comisie, pentru inregistrare, a legitimatiilor tehnicienilor de service si introdusa obligatia, atat pentru distribuitorii autorizati cat si pentru unitatile de service acreditate, de a emite legitimatii pentru toti salariatii inregistrati la Comisie ca tehnicieni de service si de a inscrie in legitimatii numarul de identificare atribuit de catre Comisie tehnicienilor in cauza;
- a fost introdusa posibilitatea de a evidentia in valuta pe bonurile fiscale contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate clientilor de catre operatorii economici care realizeaza activitati in conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr.4/2005 privind regimul valutar;
- pentru a asigura aplicarea unitara a actului nurmativ, se precizeaza faptul ca, in cazul utilizatorilor care nu sunt platitori de TVA, potrivit legii, se tipareste pe bonul fiscal, cu majuscule, dupa mentiunile privind taxa pe valoarea adaugata, textul "TOTAL NEPLATITOR TVA " precum si valoarea TVA;
- a fost clarificata modalitatea in care se realizeaza rotunjirea valorilor interne de calcul ale aparatelor de marcat;
- au fost stabilite structurile competente carora utilizatorii le vor solicita numarul de ordine din registrul de evidenta al aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti. Astfel, pentru aparatele de generatie veche, numarul de ordine se solicita de catre utilizatori de la Directiile generale regionale ale finantelor publice, iar in cazul contribuabililor mari care instaleaza aparate de marcat electronice fiscale pe raza municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, de la Directia generala de administrare a marilor contribuabili.
- a fost eliminata obligativitatea prezentei organului fiscal la operatiunile efectuate in legatura cu aparatele de marcat electronice fiscale, avand in vedere lipsa resurselor umane cu care se confrunta ANAF;
- a fost reglementata modalitatea de tiparire a rolei jurnal memorata in jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, elementele de securizare folosite, inchiderea automata a fisierului jurnal electronic de catre modulul fiscal atunci cand la comanda de deschidere a unui bon fiscal mai sunt mai putin de 500 de linii de inregistrare asigurand inscrierea raportului fiscal zilnic si a amprentei valorii SHA -2;
- au fost introduse prevederi privind datele care se vor inregistra in raportul fiscal de inchidere zilnica in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
- a fost eliminata obligatia contribuabilului de a solicita si obtine certificatul de atestare fiscala,respectiv certificatul de cazier fiscal, de la organul fiscal competent din cadrul ANAF in vederea obtinerii autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale, certificatul de atestare fiscala urmand a fi solicitat de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice cu atributii de management al domeniilor reglementate specific;
- a fost majorat termenul de valabilitate a autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale de la 2 respectiv 3 ani in prezent, la 5 ani si a fost introdusa notiunea de reautorizare, aceasta putand fi solicitata cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei. Nesolicitarea reautorizarii conduce la retragerea dreptului de distributie si comercializare a aparatelor, obtinut in baza autorizatiei respective;
- a fost introdusa in sarcina distribuitorului autorizat obligatia de a instiinta Comisia cu privire la orice modificare intervenita asupra datelor initiale avute in vedere la avizare/autorizare;
- pentru cresterea gradului de conformare la plata si pentru a asigura un tratament echitabil pentru toti operatorii economici care activeaza pe piata aparatelor de marcat electronice fiscale, a fost reglementata expres obligatia distribuitorilor autorizati, precum si a unitatilor acreditate pentru comercializare si/sau service, de a nu inregistra obligatii restante la plata de natura celor administrate de organul fiscal central, asa cum acesta este definit de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
- se specifica faptul ca orice modificare hardware a unui aparat de marcat electronic fiscal sau software a programului de control deja avizat presupune obtinerea unui supliment de aviz tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal emis de autoritatea prevazuta de lege. Un exemplar al suplimentului de aviz tehnic favorabil se transmite Comisiei.
- au fost completate dispozitiile referitoare la reconstituirea cartii de interventie si a registrului special;
- au fost abrogate prevederile art.110 - art.114 ca fiind caduce, precum si pe cele privind suspendarea, sigilarea unitatii intrucat acestea au fost preluate prin dispozitiile O.U.G.nr.28/1999 si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr.218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unitatii operatorului economic pe perioada de suspendare a activitatii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
- a fost abrogat art.121, respectiv 122, dat fiind faptul ca sanctionarea unei fapte contraventionale trebuie prevazuta de o maniera completa in actul normativ care reglementeaza contraventia, neputandu-se stabili intr-un act subsecvent modalitatea de constatare a contraventiei si aplicarea unei sanctiuni suplimentare fata de cele stabilite in norma primara ;
- au fost introduse prevederi privind specificatiile tehnice minimale necesare transmiterii datelor catre sistemul informatic al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, astfel:
- aparatul de marcat electronic fiscal detecteaza intreruperea conexiunii la internet si jurnalizeaza momentul producerii evenimentului, precum si momentul reluarii conexiunii;
- pe intreaga perioada de timp in care conexiunea la internet este intrerupta, sau in lipsa oricaror mijloace de conexiune la internet, aparatul de marcat electronic fiscal lucreaza independent si ofera aceleasi facilitati utilizatorului ca si in cazul lucrului in prezenta conexiunii, dar nu mai mult decat perioada maxima admisa pentru transmiterea datelor, stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului ;
- aparatul de marcat electronic fiscal incearca restabilirea conexiunii la internet la intervalul de timp stabilit prin intermediul unui indicator din cadrul profilului;
- activitatea aparatului de marcat electronic fiscal se blocheaza la depasirea perioadei maxime admise pentru transmiterea datelor, stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului. Prin blocarea activitatii aparatului de marcat electronic fiscal se intelege imposibilitatea utilizarii acestuia pentru emiterea si tiparirea de bonuri fiscale;
- pentru deblocarea aparatului, utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal are obligatia de a transmite datele prevazute de lege catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin mijloace electronice de transmitere la distanta sau prin prezentare la organul fiscal competent;
- pana la data implementarii registrului national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, numerele unice de identificare pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, se atribuie din aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
- pana la data implementarii registrului prevazut mai sus, dispozitiile privind fiscalizarea, respectiv atribuirea numerelor de ordine prevazute de normele metodologice pentru aparatele de marcat electronice fiscale vechi, se aplica in mod corespunzator si pentru cele noi, cu respectarea modalitatii de atribuire a numerelor de ordine/numerelor unice de identificare;
- la data la care noul registru devine functional, numerele unice de identificare atribuite, precum si celelalte informatii inregistrate in aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se importa in registru;
- au fost definite substitutele de numerar, prin aceasta sintagma intelegandu-se bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea;
- a fost definita notiunea de comert ocazional prin aceasta intelegandu-se actele de comert cu caracter intamplator, efectuate pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare, precum si livrarile de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu;
- au fost clarificate activitatile care se incadreaza in exceptiile de la obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevazute la art. 2 din ordonanta de urgenta;
- a fost introdusa in sarcina distribuitorului autorizat obligatia de a intocmi si actualiza lista unitatilor acreditate pentru comercializare si /sau service, pentru fiecare tip/model de aparat pentru care a obtinut aviz/autorizatie;
- au fost descrise detaliat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, ca fiind case de marcat ce au un hardware dedicat ce integreaza un modul fiscal controlat de un program de control si respectiv un program de aplicatie care asigura un set fix de functii de operare si permite lucrul cu o baza de date proprie si una sau mai multe interfete pentru comunicatie sau salvare externa ;
- au fost stabilite conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizarii :
- o memorie fiscala unic inscriptibila tip (E)PROM sau tip OTP;
- o interfata care sa permita atasarea unui dispozitiv de salvare externa;
- un dispozitiv de comunicatie externa care permite conectarea intr-un sistem informatic, folosind un canal de comunicatie pe baza unui protocol TLS/SSL;
- un modul criptografic certificat in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3 care sa foloseasca un certificat digital X.509.V3 cu lungimea cheii RSA de cel putin 2048 biti, instalat initial de catre producator.
- importul in modul de lucru online al certificatului digital emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala folosind protocolul de comunicatii IETF CMC;
- semnarea fisierelor generate urmare a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal in modul de lucru offline care se efectueaza in conformitate cu standardul PKCS#7.
- functionarea conform profilurilor stabilite de Agentia Nationala de Administare Fiscala;
- crearea de fisiere in format XML pentru categoriile de informatii prevazute la art. 3 din Anexa 11 si transmiterea acestora catre sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
- a fost stabilita modalitatea de securizare a datelor din jurnalul electronic, dispozitiv care inlocuieste vechile role jurnal, in speta Secure Hash Algorithm 2;
- au fost definite aparatele de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni si greutate reduse, usor transportabile care pot fi utilizate in activitatile de comert/servicii prestate in regim ambulant, in mijloacele de transport si altele asemenea;
- au fost introduse prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, in regim de raportare, tiparirea de rapoarte si memorarea pe un dispozitiv extern a fisierelor electronice cu numele seriei fiscale si extensia „JE", tiparirea de rapoarte cu initializarile dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, tiparirea de rapoarte cu modificarile inregistrarilor antetului bonului fiscal ,etc;
- au fost completate prevederile cu privire la datele care trebuie inregistrate si stocate in memoria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal;
- a fost reglementata posibilitatea efectuarii fiscalizarii aparatului la distribuitor sau unitatea de service acreditata, insa doar in mod exceptional, in cazul utilizatorilor care la punctele de lucru nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet;
- au fost completate functiile pe care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa le asigure in regim de programare cu:
- a fost introdusa o prevedere potrivit careia aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor pot fi echipate cu doua echipamente fiscale distincte controlate de un singur program de aplicatie, acesta asigurand gestionarea distincta a vanzarilor de carburanti fata de celelalte produse;
- a fost reglementata obligatia inregistrarii in Biblioteca Nationala de Programe a programelor de aplicatie externe care se interfateaza cu aparatele de marcat electronice fiscale, specificand datele de identificare a aplicatiei, precum si modelele de echipamente fiscale omologate cu care se interfateaza;
- a fost reglementat numarul de inregistrari de initializare a dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
- a fost reglementat numarul maxim de inregistrari de modificare a antetului bonului fiscal pe care il poate stoca memoria fiscala;
- au fost eliminate prevederile privind prezentarea la comisie, pentru inregistrare, a legitimatiilor tehnicienilor de service si introdusa obligatia, atat pentru distribuitorii autorizati cat si pentru unitatile de service acreditate, de a emite legitimatii pentru toti salariatii inregistrati la Comisie ca tehnicieni de service si de a inscrie in legitimatii numarul de identificare atribuit de catre Comisie tehnicienilor in cauza;
- a fost introdusa posibilitatea de a evidentia in valuta pe bonurile fiscale contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate clientilor de catre operatorii economici care realizeaza activitati in conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr.4/2005 privind regimul valutar;
- pentru a asigura aplicarea unitara a actului nurmativ, se precizeaza faptul ca, in cazul utilizatorilor care nu sunt platitori de TVA, potrivit legii, se tipareste pe bonul fiscal, cu majuscule, dupa mentiunile privind taxa pe valoarea adaugata, textul "TOTAL NEPLATITOR TVA " precum si valoarea TVA;
- a fost clarificata modalitatea in care se realizeaza rotunjirea valorilor interne de calcul ale aparatelor de marcat;
- au fost stabilite structurile competente carora utilizatorii le vor solicita numarul de ordine din registrul de evidenta al aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti. Astfel, pentru aparatele de generatie veche, numarul de ordine se solicita de catre utilizatori de la Directiile generale regionale ale finantelor publice, iar in cazul contribuabililor mari care instaleaza aparate de marcat electronice fiscale pe raza municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, de la Directia generala de administrare a marilor contribuabili.
- a fost eliminata obligativitatea prezentei organului fiscal la operatiunile efectuate in legatura cu aparatele de marcat electronice fiscale, avand in vedere lipsa resurselor umane cu care se confrunta ANAF;
- a fost reglementata modalitatea de tiparire a rolei jurnal memorata in jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, elementele de securizare folosite, inchiderea automata a fisierului jurnal electronic de catre modulul fiscal atunci cand la comanda de deschidere a unui bon fiscal mai sunt mai putin de 500 de linii de inregistrare asigurand inscrierea raportului fiscal zilnic si a amprentei valorii SHA -2;
- au fost introduse prevederi privind datele care se vor inregistra in raportul fiscal de inchidere zilnica in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
- a fost eliminata obligatia contribuabilului de a solicita si obtine certificatul de atestare fiscala,respectiv certificatul de cazier fiscal, de la organul fiscal competent din cadrul ANAF in vederea obtinerii autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale, certificatul de atestare fiscala urmand a fi solicitat de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice cu atributii de management al domeniilor reglementate specific;
- a fost majorat termenul de valabilitate a autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale de la 2 respectiv 3 ani in prezent, la 5 ani si a fost introdusa notiunea de reautorizare, aceasta putand fi solicitata cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei. Nesolicitarea reautorizarii conduce la retragerea dreptului de distributie si comercializare a aparatelor, obtinut in baza autorizatiei respective;
- a fost introdusa in sarcina distribuitorului autorizat obligatia de a instiinta Comisia cu privire la orice modificare intervenita asupra datelor initiale avute in vedere la avizare/autorizare;
- pentru cresterea gradului de conformare la plata si pentru a asigura un tratament echitabil pentru toti operatorii economici care activeaza pe piata aparatelor de marcat electronice fiscale, a fost reglementata expres obligatia distribuitorilor autorizati, precum si a unitatilor acreditate pentru comercializare si/sau service, de a nu inregistra obligatii restante la plata de natura celor administrate de organul fiscal central, asa cum acesta este definit de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
- se specifica faptul ca orice modificare hardware a unui aparat de marcat electronic fiscal sau software a programului de control deja avizat presupune obtinerea unui supliment de aviz tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal emis de autoritatea prevazuta de lege. Un exemplar al suplimentului de aviz tehnic favorabil se transmite Comisiei.
- au fost completate dispozitiile referitoare la reconstituirea cartii de interventie si a registrului special;
- au fost abrogate prevederile art.110 - art.114 ca fiind caduce, precum si pe cele privind suspendarea, sigilarea unitatii intrucat acestea au fost preluate prin dispozitiile O.U.G.nr.28/1999 si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr.218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unitatii operatorului economic pe perioada de suspendare a activitatii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
- a fost abrogat art.121, respectiv 122, dat fiind faptul ca sanctionarea unei fapte contraventionale trebuie prevazuta de o maniera completa in actul normativ care reglementeaza contraventia, neputandu-se stabili intr-un act subsecvent modalitatea de constatare a contraventiei si aplicarea unei sanctiuni suplimentare fata de cele stabilite in norma primara ;
- au fost introduse prevederi privind specificatiile tehnice minimale necesare transmiterii datelor catre sistemul informatic al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, astfel:
- autentificarea operatorilor economici, criptarea si semnarea datelor transmise catre sistemul informatic al ANAF, se realizeaza prin utilizarea unui certificat digital instalat pe aparatul de marcat electronic fiscal;
- aparatele de marcat dotate cu jurnal electronic trebuie sa permita inlocuirea certificatului digital instalat de catre producator;
- prin conexiunea stabilita, aparatele de marcat electronice fiscale transmit conform structurilor xml aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala:
- Prevederile referitoare la conectarea la distanta a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic sunt necesare producatorilor/importatorilor/distribuitorilor autorizati in vederea definitivarii din punct de vedere hardware si software a caselor de marcat, in lipsa acestora casele de marcat neputand fi construite.
- se stabilesc conditiile care trebuie sa fie indeplinite pentru a se considera ca aparatele de marcat electronice fiscale functioneaza in modul de lucru online, respectiv offline;
- aparatul de marcat electronic fiscal detecteaza intreruperea conexiunii la internet si jurnalizeaza momentul producerii evenimentului, precum si momentul reluarii conexiunii;
- pe intreaga perioada de timp in care conexiunea la internet este intrerupta, sau in lipsa oricaror mijloace de conexiune la internet, aparatul de marcat electronic fiscal lucreaza independent si ofera aceleasi facilitati utilizatorului ca si in cazul lucrului in prezenta conexiunii, dar nu mai mult decat perioada maxima admisa pentru transmiterea datelor, stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului ;
- aparatul de marcat electronic fiscal incearca restabilirea conexiunii la internet la intervalul de timp stabilit prin intermediul unui indicator din cadrul profilului;
- activitatea aparatului de marcat electronic fiscal se blocheaza la depasirea perioadei maxime admise pentru transmiterea datelor, stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului. Prin blocarea activitatii aparatului de marcat electronic fiscal se intelege imposibilitatea utilizarii acestuia pentru emiterea si tiparirea de bonuri fiscale;
- pentru deblocarea aparatului, utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal are obligatia de a transmite datele prevazute de lege catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin mijloace electronice de transmitere la distanta sau prin prezentare la organul fiscal competent;
- pana la data implementarii registrului national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, numerele unice de identificare pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, se atribuie din aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
- pana la data implementarii registrului prevazut mai sus, dispozitiile privind fiscalizarea, respectiv atribuirea numerelor de ordine prevazute de normele metodologice pentru aparatele de marcat electronice fiscale vechi, se aplica in mod corespunzator si pentru cele noi, cu respectarea modalitatii de atribuire a numerelor de ordine/numerelor unice de identificare;
- la data la care noul registru devine functional, numerele unice de identificare atribuite, precum si celelalte informatii inregistrate in aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se importa in registru;
- cartile de interventii si registrele speciale tiparite conform dispozitiilor legale aflate in vigoare in prezent, pot fi folosite pana la completarea tuturor paginilor acestora;
- se specifica documentele pe care trebuie sa le depuna la comisie distribuitorii autorizati care detin avize/autorizatii de distributie eliberate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului proiect de hotarare( acestea au valabilitate limitata, pana la data de 31.07.2018) in situatia in care solicita suplimentarea retelei de distributie si service aferenta avizului/autorizatiei, sau prelungirea valabilitatii acestora.
- se precizeaza ca, pana la data la care sistemul de monitorizare si supraveghere al ANAF va fi implementat, utilizatorii vor transmite date fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta sau prin prezentare la organul fiscal competent, prevederea urmand sa se aplice dupa ce toti operatorii economici se doteaza cu noile aparate de marcat ( 01.08.2018).
- in cazul schimbului valutar s-a introdus conditia ca pentru casele de schimb valutar sa aiba ca obiect principal de activitate activitatile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612, iar ca activitati secundare numai cele incluse in cod CAEN 6619 si autorizate de Ministerul Finantelor Publice, in vederea corelarii cu dispozitiile Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice nr. 664/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
- a fost completata lista de profesii libere in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- a fost completata definitia aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activitatilor de taximetrie, in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare;
- a fost inlocuita notiunea "coeficientului "K" cu notiunea "constantei (K), sintagma " tariful pe km parcurs si tariful pe ora/minut
- de stationare" cu sintagma "tariful de distanta (lei/km) si tariful de stationare (lei/ora)" , in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 38/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.