Ati constatat la inventariere ca exista minusuri la obiectele de inventar? Cum se procedeaza? Ce pasi sunt de urmat de acum incolo? Ce implicatii fiscale exista in acest caz, ne va ajuta expertul nostru in domeniu sa aflam.
Obiecte de inventar pe minus: raspunsul specialistului
Faptul ca obiectele de inventar date in folosinta nu mai raman inregistrate intr-un cont de bilant, ci in contul in afara bilantului 8035 „Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta” nu inseamna ca ele nu mai reprezinta stocuri gestionate de societate, dovada ca doar la momentul scoaterii lor din folosinta se procedeaza la eliminarea lor definitiva din evidenta contabila, prin creditarea contului 8035.
Deoarece cheltuiala cu obiectele de inventar a fost deja inregistrata la darea in folosinta societatea nu va mai inregistra o alta cheltuiala daca se constata lipsuri de inventar ulterior darii in folosinta. In cazul TVA, conform art. 304 alin. 1 lit. c din Codul fiscal si pct. 78 alin. 6 lit. a din Normele metodologice de aplicare se procedeaza la ajustarea TVA pentru bunurile lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. 2 din Codul fiscal.
- Oct 1440 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 148
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2238 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2297 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2399 locuri
disponibileWebinarul Noua Lege a Pensiilor
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Daca obiectele de inventar date in folosinta n-au fost scoase din uz si sunt inca in gestiunea persoanelor carora le-au fost incredintate, fiind supuse inventarierii anuale, se va realiza o ajustare negativa a taxei aferente lipsurilor constatate.
De asemenea, intr-o atare situatie, se impune si imputarea minusurilor de inventar constatate in sarcina persoanelor vinovate pentru bunurile lipsa la inventariere, conform prevederilor pct. 40 alin. 2 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009 si, implicit, inregistrarea de venituri corespunzatoare sumelor imputate.
Insa, daca lipsurile sunt considerate neimputabile, ar trebui propusa scoaterea din uz a obiectelor de inventar date in folosinta prevazuta la pct. 42 din Norme, fara a mai fi inregistrate minusuri de inventar pentru aceasta categorie de stocuri, caz in care nu se mai pune problema ajustarii TVA.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Constanta Popa – Economist.