Vom prezenta, prin randurile urmatoare, modul in care vom gestiona corect inregistrarea in contabilitate a lucrarilor de modernizare sau de reparatii, avand grija sa tinem cont de noile prevederi aferente TVA-ului.
Pornim, asadar, de la un caz concret al unei societati care efectueaza in cursul unei perioade urmatoarele lucrari asupra sediului:
- achizitie si montaj gresie si faianta - 15.000 lei
- lucrari de reparatii, zugravire, vopsire - 5.000 lei
- achizitie si montat material termoizolant in exteriorul si interiorul cladirii pentru izolarea termica - 35.000 lei
- refacerea si imbunatatirea substantiala a instalatiei electrice (se adauga prize, prize de retea, cablu, telefon) - 3.000 lei
- achizitia unei centrale termice - 3.500 lei
- instalarea centralei termice de apartament si refacerea instalatiilor sanitare - 5.000 lei
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Valoarea contabila a constructiei: 300.000 lei, durata de viata 40 ani, amortizare cumulata 30.000, durata de viata ramasa 36 ani.
La inregistrarea in contabilitate a operatiilor se au in vedere criteriile privind delimitarea cheltuielilor de reparatii curente de cheltuielile effectuate pentru obtinerea de beneficii ulterioare care se califica pentru a fi recunoscute ca o componenta a imobilizarii.
Se vor capitalize acele costuri care au ca effect cresterea beneficiilor.
Beneficiile se pot materializa fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.
In situatia in care cheltuielile efectuate au rolul de a readuce imobilul la starea initiala, asa cum acesta era prevazut in proiectul tehnic, fara a fi aduse imbunatatiri care sa conduca la cresterea gradului de confort, reducere costuri de intretinere si functionare, care sa insemne modernizari, atunci astfel de costuri sunt recunoscute drept cheltuieli cu reparatiile.
Exemple de astfel cheltuieli care se recunosc ca si cheltuieli ale perioadei, fara a fi capitalizate in valoarea constructiei: repararea instalatiei sanitare, inlocuirea unor componente cu altele care sa asigure aceeasi functionalitate, refacerea instalatiei electrice asa cum era prevazuta initial, inlocuire parchet, gresie faianta efectuare de zugraveli, vopsiri, etc.
In cazul in care cheltuielile sunt de natura a imbunatati confortul, de a reduce costurile de intretinere si reparatii, se fac lucrari suplimentare fata de cele care exista in proiectul initial, cheltuielile efectuate sunt considerate investitii si se capitalizeaza in valoarea imobilului, cheltuielile fiind recuperate pe calea amortizarii.
Inregistrarea operatiilor pe baza proceselor verbale de receptie incheiate
1. Achizitie si montaj gresie si faianta - 15.000 lei
% = 401 18.600
"Furnizori" 15.000
611
"Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile"
4426 3.600
"TVA deductibila"
2. Lucrari de reparatii, zugravire, vopsire - 5.000 lei
% = 401 6.200
611 "Furnizori" 5.000
"Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile"
4426 1.200
"TVA deductibila"
3. Achizitie si montat material termoizolant in exteriorul si interiorul cladirii pentru izolarea termica - 35.000 lei
% = 404 43.400
"Furnizori de imobilizari" 35.000
231
"Imobilizari corporale in curs de executie"
4426 8.400
"TVA deductibila"
4. Refacerea si imbunatatirea substantiala a instalatiei electrice (se adauga prize, prize de retea, cablu, telefon) - 3.000 lei
% = 404 3.720
"Furnizori de imobilizari" 3.000
231
"Imobilizari corporale in curs de executie"
4426 720
"TVA deductibila"
5. Achizitia centralei termice. Aceasta reprezinta o componenta a instalatiei de incalzire ce va deservi cladirea
% = 404 4.340
"Furnizori de imobilizari"
231 3.500
"Imobilizari corporale in curs de executie"
4426 840
"TVA deductibila"
6. Instalarea centralei termice si refacerea instalatiilor sanitare - 5.000 lei, aceasta reprezinta o investitie deoarece va moderniza instalatia existenta si o va adapta cerintelor de functionare la centrala achizitionata. Scopul este sa se imbunatateasca confortul termic al cladirii si sa se reduca costurile de incalzire.
% = 404 6.200
231 "Furnizori de imobilizari" 5.000
"Imobilizari corporale in curs de executie"
4426 1.200
"TVA deductibila"
7. Incorporarea cheltuielilor de modernizare efectuate in valoarea cladirii (5.000 +3.500 +3.000 +35.000 = 46.500 lei)
212 = 231 46.500
"Constructii" "Imobilizari corporale
in curs de executie"
8. Recalcularea amortizarii lunare a constructiei
Valoarea amortizabila 300.000 +46.500 - 30.000 = 316.500 lei
Durata de viata ramasa 36 ani.
Amortizare lunara 316.500 /(36 ani x 12 luni) = 732.6 lei/luna
Inregistrarea amortizarii lunare
6811 = 2812 732,6
"Cheltuieli de exploatare privind "Amortizarea constructiilor"
ajustarile pentru deprecierea
imobilizarilor"
Ca urmare a majorarii valorii cladirii prin incorporarea lucrarilor de modernizare efectuate societatea are obligatia de a depune o declaratie privind majorarea valorii cladirii la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in termen de 30 de zile de la data la care s-au produs aceste modificari.