email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA: Desfasurare activitate intr-un imobil. Se amortizeaza cheltuielile?

pfacodul fiscalcomodatimobilcabinet avocatcontractul de comodat

In analiza de mai jos, un PFA (cabinet de avocat) isi desfasoara activitatea intru-un imobil detinut pe baza contractului de comodat. PFA-ul modernizeaza imobilul asa cum s-a stabilit si in contactul de comodat avand facturi si gresie, faianta, obiecte sanitare, sistem de alarma, prestari servicii, centrala termica.

Vom vedea daca toate aceste cheltuieli se amortizeaza, iar daca durata contractului de comodat este pe 20 de ani, stabilim daca este obligatoriu ca amortizarea in cazul in care este posibila sa fie pe perioada de 20 de ani. Totodata, vom vedea daca nu se poate stabili o perioada de 5 ani, de exemplu, fiind o perioada mai mica.

In cazul expus de dvs. rationamentul fiscal ar porni de la prevederile art. 68 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 227/2015, Codul Fiscal, articol care stipuleaza ca sunt deductibile la calculul impozitului pe venit:
- Cheltuielile cu amortizarea potrivit regulilor prevazute in titlul II, dupa caz.
- cheltuielile cu functionarea si intretinerea aferente bunurilor imobile care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii.

Astfel, consideram ca ar trebui sa determinati daca aceste cheltuieli pe care le-a efectuat PFA se incadreaza ca fiind cheltuieli de intretinere si reparatii sau investitii/cheltuieli de modernizare.
Daca in cazul altor entitati ( de exemplu: SRL, SA, etc) reglementarile contabile aplicabile precizeaza clar tratamentul cheltuielilor efectuate, respectiv modul de recunoastere ca imobilizare sau trecere pe cheltuieli, dupa caz, pentru PFA nu exista asemenea prevederi legale nici in Ordinul nr. 170/2015 si nici in Codul Fiscal.

Insa, in cazul in care PFA a optat pentru evidenta contabila in partida dubla atunci acesta organizeaza si conduce contabilitatea proprie in baza reglementarilor contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici, respectiv Ordinul nr. 1802/2014.

De regula, incadrarea acestor "modernizari" in categoria cheltuielilor curente sau in categoria investitiilor (mijloace fixe) se face tinand cont de beneficiile economice viitoare pe care le poate aduce. De exemplu, daca PFA a efectuat doar lucrari de reparatii si intretinere atunci respectivele cheltuieli pot fi incadrate in categoria cheltuielior deductibile din anul in care au fost efectuate (cu conditia sa fie si platite in acel an). Daca, in schimb, respectivele cheltuieli contribuie la beneficii economice viitoare ( de exemplu, se monteaza geamuri termopan, se inlocuiesc calorifere sau se instaleaza centrala termica atunci acestea vor duce la beneficii economice viitoare prin reducerea cheltuielilor) acestea se incadreaza la investitii, respectiv se realizeaza o imobilizare corporala.

Va recomandam sa efectuati o analiza in detaliu pentru a determina daca puteti incadra toate aceste cheltuieli ca reprezentand intretinere si reparatii sau sunt indeplinite criteriile de recunoastere a unei imobilizari corporale.

In cazul in care investitia efectuata indeplineste criteriile de recunoastere a unei imobilizari atunci trebuie respectate prevederile din titlul II, art. 28.

Potrivit alin. (3) lit a) al art. 28  sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.

Normele Metodologice date in completarea acestui articol vin cu precizarea ca amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:

a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune.

In consecinta:
- daca ati efectuat lucrari de intretinere si reparatii (care au fost platite) acestea reprezinta cheltuieli in anul in care au fost efectuate/platite;
- daca ati efectuat investitii (modernizari) atunci acestea reprezinta o imobilizare care se amortizeaza fiscal pe perioada ramasa din perioada initiala a contractului (daca respectivul contract de comodat este pentru o perioada de  20 de ani si investitia se efectueaza in primul an, de exemplu, atunci amortizarea fiscala este de 20 ani.)


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pfacodul fiscalcomodatimobilcabinet avocatcontractul de comodat


Data aparitiei: 20 Decembrie 2016

Votati articolul "PFA: Desfasurare activitate intr-un imobil. Se amortizeaza cheltuielile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X