Analizam cazul unei societati care a platit pentru lucrarile de constructie a unui imobil. Pentru acestea s-a acordat garantie 24 de luni, fara a se retine valoric, insa in aceasta perioada, au intervenit lucrari de reparatii. Vom vedea astfel daca aceste cheltuieli efectuate ulterior sunt deductibile.
Raspuns:
Potrivit art.7 din Legea 10/1995 privind calitatea in constructii, in contractele care se incheie ori, dupa caz, in dispozitiile sau in autorizatiile ce se emit, factorii prevazuti la articolul precedent sunt obligati sa inscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al constructiilor, corespunzatoare cerintelor esentiale, precum si garantiile materiale si alte prevederi, care sa conduca la realizarea acestor clauze.
Potrivit art. 23 lit. k) din Legea 10/1995 privind calitatea in constructii, constructorul, in calitate de executant al lucrarilor de constructii, are obligatia principala de a remedia, pe propria cheltuiala, defectele calitative aparute din vina sa in perioada de garantie, stabilita potrivit legii.
Potrivit prevederilor art. 21 alin (1) din Codul fiscal , pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.In Codul fiscal se fac precizari cu privire la deductibilitatea provizioanelor pentru garantii de buna executie acordate clientilor.
Pentru a constata defectele calitative si masurile care trebuie luate, trebuie ca societatea dvs. sa intocmeasca un Raport / Proces verbal de constatare, in care va inscrie problemele depistate, cauzele si modul in care se va efectua remedierea.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Garantia este angajamentul asumat de prestator fata de beneficiar pentru calitatea lucrarilor sale, fara solicitarea unor costuri suplimentare in situatia remedierii deficientelor aparute din vina prestatorului.
Remedierea acestor lucrari in perioada de garantie trebuie justificate de catre prestator cu documente( deviz, situatie de lucrari in care se va face mentiunea “nu se factureaza lucrarile executate in perioada de garantie”, proces verbal de receptionare a lucrarilor de reparatii) care vor fi semnate si de beneficiarul lucrarilor respective.
Astfel, daca in contractul intre parti s-a acordat aceasta perioada de garantie, defectele sunt calitative si provin din vina prestatorului, apreciez ca aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul profitului impozabil, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Codul fiscal.